5 alternatieven voor een bedrijfswagen
Een overzicht van 5 duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen die ook financieel interessant zijn voor werknemer én werkgever.
Bedrijfswagens ontmoedigen dat is het doel van de overheid, zeker als die bedrijfswagens voor privédoeleinden worden gebruikt. Nu wil de overheid dit realiseren door de werkgever minder kosten te laten inbrengen en dus in principe meer belastingen te doen betalen. Het gaat om werkgevers die voor een bedrijfswagen ook de brandstofkosten voor het privégebruik gedeeltelijk of geheel ten laste neemt. De wet spreekt hierbij niet specifiek over tankkaarten. Als de werkgever de private tankbonnetjes terugbetaalt aan de werknemer of een forfaitaire tankvergoeding betaalt aan de werknemer in plaats van een tankkaart te geven, dan geldt de nieuwe regeling dus ook.
De werknemer krijgt een belastbaar voordeel van alle aard wanneer de werkgever een bedrijfswagen ter beschikking stelt die de werknemer ook privé mag gebruiken. 17% van dit voordeel was tot 31 december 2016 een verworpen uitgave voor de werkgever (= niet-aftrekbare beroepskost). Vanaf 2017 kunnen werkgevers minder kosten aftrekken. Het percentage van 17% werd op 1 januari 2017 opgetrokken naar 40%. Dit betekent voor de werkgever hogere verworpen uitgaven, minder kosten die hij kan inbrengen en dus meer belastingen die hij moet betalen. Werkgevers die niet tussenkomen in de brandstofkosten voor privégebruik blijven genieten van 17%.
De werknemers zelf voelen dit niet rechtstreeks. Werkgevers zullen door de hogere kosten eventueel wel hun beleid herzien wat betreft de brandstofkosten.
ism
31 juli 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een overzicht van 5 duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen die ook financieel interessant zijn voor werknemer én werkgever.
Ook bedrijven moeten belastingen betalen op bedrijfswagens die hun werknemers privé mogen gebruiken.
Ik heb de verkeerde brandstof getankt in een bedrijfswagen. Mijn werkgever vraagt nu dat ik de herstellingskosten vergoed. Kan dit zomaar?
Hoe meer beroepskilometers iemand doet, hoe minder interessant een bedrijfswagen.
Wat is er mooier dan werkzoekenden een opleiding te geven, waardoor ze sowieso werk vinden dat hen ligt?
De Belgische bediende volgt gemiddeld 3,4 dagen opleiding per jaar. Dit ligt onder de huidige verplichting van 4 dagen. Hoe jonger, hoe meer opleiding.
De digitale revolutie verloopt razendsnel en AI maakt steeds vaker deel uit van ons dagelijks leven. Ook op de arbeidsmarkt is AI geen sciencefiction meer...
Om in een organisatie verandering te realiseren, moet je de mensen wel mee krijgen. VDAB bouwde daarvoor een zogenaamde welzijnstoets in.
Inge is thuisverpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis: “We kunnen ons voor 100 procent op de zorg focussen”