NMBS-Groep werft 1.500 nieuwe krachten aan
De NMBS wil dit jaar maar liefst 1.500 nieuwe werknemers aanwerven, waarvan een 125-tal ingenieurs. Precies deze doelgroep blijkt een zorgenkindje te zijn.
Ik werk sinds oktober 2009 als treinbestuurder bij de NMBS. Dat houdt in dat ik de veiligheid controleer, de trein rijdklaar maak en vervolgens de trein ook bestuur op verschillende trajecten. Ik vertrek dagelijks vanuit het depot in Kortrijk en bestuur voornamelijk IC- en pendeltreinen naar Poperinge, Oostende, Brussel en Antwerpen.
Ontzettend graag! Ook al was het - in tegenstelling tot bij sommige collega’s - geen jongensdroom. Voorheen had ik een kantoorjob, maar daar raakte ik al snel wat op uitgekeken. Ik zag de vacature voor treinbestuurder eerder toevallig en heb na overleg met mijn echtgenote de kans met beide handen gegrepen. Na een opleiding van een jaar kon ik starten. Tot nog toe heb ik nog geen seconde spijt gehad van de carrièreswitch. Mijn job vergt heel wat beroepsernst en verantwoordelijkheid en dat zint me wel.
Ik heb een contract van 36 uur per week maar werk er 38. Dat levert 24 vakantiedagen op en nog eens 13 extra kredietdagen. De wisselende uren storen me niet. Een vroege dienst start soms al om 3 uur ‘s ochtends, een nachtdienst kan tot 1 uur ‘s nachts duren. Uiteraard leveren deze uren premies op. Net zoals werken in het weekend. Gemiddeld werk ik één weekend op twee.
Ja. Ik denk dat mijn nettoloon gemiddeld is, maar de vele premies maken het net iets aantrekkelijker. Naast weekend- en nachtpremies zijn er immers ook productiviteitspremies. Elke treinbestuurder is verplicht om deel te nemen aan de driejaarlijkse examens om zijn vakbekwaamheid aan te tonen en zijn rijbewijs te behouden. Hoe beter je scoort, hoe hoger je productiviteitspremie.
Onze hypotheek is de grootste slokop. Voorts gaat het merendeel van ons salaris naar de gewone kosten: voeding, energie enzovoort. We proberen maandelijks een mooi bedrag te sparen. Een dure hobby heb ik niet. Ik ben een fervent fietser, maar ik heb niet elke maand nieuwe spullen nodig.
Omdat ik statutair benoemd ben, heb ik wellicht iets meer werkzekerheid dan mensen die in de privésector werken. Mijn vrouw is verpleegkundige en ook zij voelt de crisis niet echt.
Aan merkkledij. Ik koop liever drie truien dan één pull met een piepklein logootje van een duur merk.
Ondanks dat ik nooit in Ierland of Schotland geweest ben, lijkt het me heerlijk om er te wonen. Met een fiks bedrag van de loterij zou ik er onmiddellijk een B&B openen.
(em)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via online@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
26 augustus 2013De NMBS wil dit jaar maar liefst 1.500 nieuwe werknemers aanwerven, waarvan een 125-tal ingenieurs. Precies deze doelgroep blijkt een zorgenkindje te zijn.
Treinreizigers kunnen proberen het beste te halen uit hun verloren tijd, door tijdens hun treinrit alvast wat te werken. Maar hoe doe je dat?
Pendel jij elke dag met het openbaar vervoer naar je werk? Leer dan hoe je kan mediteren in de trein, de metro of de bus en kom totaal ontspannen aan.
Peter Van Heirseele, alias Herr Seele, vertelt over wat hij bewondert in zijn leermeester, de enige echte ... Kamagurka.
Peter Maes (48) uit Dendermonde is metrobestuurder bij MIVB. Jobat vroeg 'm hoeveel hij per maand verdient ...
“Ik ben in ziekteverlof en mijn dochter doet haar plechtige communie. Heb ik nog recht op deze extra dag klein verlet?” Iris Tolpe van Securex geeft uitleg...
Wat hebben Lidl, CM en Asap met elkaar gemeen? Zij, en nog flink wat andere, zijn op 26 maart als werkgever aanwezig op de jobbeurs van Jobat in Sint-Niklaas.
Te lang te veel te doen hebben, veroorzaakt sleurstress. Gelukkig hoeven we dat niet machteloos te ondergaan: we kunnen er zelf heel wat aan doen.
Wat als... elke werkweek aanvoelt als een strijd? Wanneer is het écht tijd om te veranderen van werk?