Facebook en Twitter voor professioneel gebruik: faken is fataal
Hoe reageer je op commentaren op je Facebookpagina? Een conversation manager staat bedrijven die zich op sociale media begeven met raad en daad bij.
Het is niet dat er nooit eerder informatici in de handel werkten, maar de nieuwste generatie online shops vragen om meer dan programmeurs die nulletjes van eentjes kunnen onderscheiden.
Augustin Wigny, co-ceo van Cameleon, weet er alles van. “Je probeert een bedrijf uit te bouwen, en daar heb je vrij klassieke profielen voor nodig. Iemand die de financiën beheert, een marketingmanager, veel verkopers natuurlijk. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Je vindt die mensen wel. En eens je wat naam gemaakt hebt, vinden zij jou. Toen we met e-commerce wilden beginnen, was dat een heel ander verhaal.
Plots viste Augustin Wigny in een vijver die hij niet zo goed kende. Hij moest op zoek naar programmeurs om de juiste software te ontwikkelen en naar conversation managers om de dialoog met zijn klanten levend te houden. Jongelui die zich vaak beter voelen op Facebook dan in de bedrijfskantine, noemt hij het.
“Als je dan ook nog verlangt dat ze enige voeling met de handel hebben, maakt dat de zoektocht er niet eenvoudiger op. Eigenlijk ben je op zoek naar mensen die het beroep uitvinden terwijl ze het beoefenen. Dat vergt veel vertrouwen, zowel van de werkgever als van de werknemer. En het vergt een inspanning om dat soort mensen aan boord te krijgen en te houden. We moeten eerlijk durven toegeven dat we het in de sector niet gewoon zijn om de allerhoogste lonen te betalen. Plots word je geconfronteerd met jonge, getalenteerde mensen die overal aan de slag kunnen. Hoe overhaal je hen om voor jou te kiezen?”
Het is Augustin Wigny uiteindelijk gelukt. “Echte geheimen bestaan er niet. De goede werksfeer, de balans tussen rechten en plichten, tussen thuis en werk… Het telt allemaal mee, maar ik denk dat vooral het project begeestert. De kans die iemand krijgt om iets uit te bouwen, het rechtstreeks contact met hun doelpubliek, en ook nog eens onmiddellijk resultaat zien. Zoals de verkoopster in de klassieke winkel dat contact met de klanten heeft, zo ervaart die nieuwe lichting hun werk virtueel.”
Meer dan de helft (57%) van de Belgen kocht het voorbije jaar online. Een kwart deed dat maandelijks. Op een jaar tijd spendeerden ze 2.040 euro in webwinkels.
De cijfers staan in het trendrapport over e-commerce van Comeos. Samen met onderzoeksbureau Insites brengt de sectorfederatie al drie jaar op rij het online koopgedrag van de Belg in kaart.
Het rapport van 2013 toont dat e-commerce in de lift zit. Het aantal Belgen dat maandelijks online winkelt steeg op een jaar tijd van 16 procent naar 24 procent. We geven ook steeds meer uit in webwinkels, gemiddeld 170 euro per maand. Op jaarbasis is dat 2.040 euro. Dat is 30 procent meer in vergelijking met de eerste studie, twee jaar geleden.
De populairste online aankopen zijn schoenen en kleren (46%), gevolgd door klassiekers als hotelovernachtingen, tickets voor evenementen, vliegtuig, boot en trein. Boeken, computers, verzorgingsproducten, elektrische toestellen, cd’s en dvd’s en telecomapparatuur maken de top 10 compleet.
Dé reden om online te kopen, blijkt de prijs te zijn. Bij vier op de tien consumenten staat dit argument bovenaan het lijstje.
(wv)
16 oktober 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Hoe reageer je op commentaren op je Facebookpagina? Een conversation manager staat bedrijven die zich op sociale media begeven met raad en daad bij.
Met 400.000 werknemers is de handel een van de grootste private werkgevers in ons land. Dat blijkt uit een doorlichting van de retailsector.
De retailsector kampt met een tekort aan goed opgeleid personeel. Drie hogescholen sprongen op de kar en bieden nu een opleiding retailmanagement aan.
We vroegen Rob Van Damme (57) uit Hoboken hoeveel hij verdient ...
De manier waarop je met anderen omgaat, is ontzettend belangrijk voor je loopbaan. Te veel werknemers denken dat ze alles wel alleen aankunnen.
Ook op het werk zijn de prestaties pas goed als het team functioneert. En zo’n goed team heeft een positieve impact op klanten én patiënten. Maar hoe herken je een sterk team?
Je staat op met een zwaar hoofd en een loopneus. Moet je dan naar het werk? Misschien is thuiswerk een optie. Lees hier wat je in zo’n situatie best doet...
We vroegen aan Tijs De Wit (23) hoeveel hij als jobstudent verdient en wat zijn studentenjob bij AG Insurance precies inhoudt...
Benjamin werkt bij Volvo Car Gent: “Geen enkele dag is hetzelfde”