Module 1 – Introductie Crisis Management Expert
- Introductie van de deelnemers en de docenten
- De doelstellingen van de opleiding
- Opbouw van de opleiding conform veiligheidsbeleid
Module 2 – Individuele prestaties onder druk
- Reflectie op eigen gedragsvoorkeuren en valkuilen tijdens stressvolle situaties
- Bewustwording van het effect van stress op het brein en de cognitieve prestaties
- Tools stressreacties adequaat te managen
- Taken die passen bij de gedragsvoorkeuren tijdens crises
Module 3 – Algemene introductie crisismanagement
- Definities van crisis, crisismanagement en crisiscommunicatie
- Het doel van crisismanagement
- Het verschil tussen een incident en een crisis
- De kenmerken van een crisis
- De fasen van een crisis
- Het verband tussen crisis en stress; het ‘gouden uur’
- De opbouw van een crisisorganisatie
- Informatieanalyse
- De valkuilen van communicatie
Module 4 – Proactiefase
- Uit welke schakels bestaat een veiligheidsketen?
- Proactie en preventie
- Externe veiligheid
- Risicoanalyse en het opstellen van een risicomatrix
- Het BowTie-model
Module 5 – Preventiefase
- Wat wordt verstaan onder preventieve maatregelen?
- Matrixanalyse: welke risico’s moeten als eerste worden aangepakt?
- Het Preventie Activiteitenplan (PAP)
- Risico-inventarisatie
Module 6 – Risicobewustzijn
- Wat is risicobewustzijn?
- Risicobewustzijn als essentieel onderdeel van crisismanagement
- Het belang van risicobewustzijn de in de organisatie
- Creëren van draagvlak in de organisatie voor risicobewustzijn
- Het opzetten van een bewustwordingscampagne
Module 7 – Preparatiefase overheid
- Het treffen van voorbereidingen op een mogelijke crisis vanuit het perspectief van de overheid
- GRIP & partners; opschaling naar diverse GRIP-niveaus
- Hoofdprocessen en specialismen van verschillende partners
Module 8 – Preparatiefase bedrijfsleven
- Het treffen van voorbereidingen op een mogelijke crisis vanuit het perspectief van het bedrijfsleven en het belang van een crisismanagementorganisatie (CMO) hierin
- Uit welke teams bestaat een CMO, wat is de taak van elk team en aan welke profielschets moeten de leden van de diverse teams voldoen?
- Het inrichten van de crisisfaciliteiten binnen een organisatie
Module 9 – Preparatie-oefening
- Aan de hand van de fictieve modelfirma Bicsma B.V. wordt geprobeerd inzicht te krijgen in welke partijen een rol spelen tijdens een crisis
Module 10 – Support Team & Crisis Management Plan
- De plaats van het Support Team binnen de crisisorganisatie
- Samenstelling, taken en verantwoordelijkheden van het Support Team
- Wat is een Crisis Management Plan (CMP)?
- Het belang en de functie van een CMP
Module 11 – Reputatiemanagement
- Wat is reputatie?
- Reputatie versus imago
- De basisprincipes van reputatiemanagement
- Omgaan met reputatie tijdens een crisis
Module 12 – Excursie
Module 13 – Responsfase bij de overheid
- De overstap van risicobeheersing naar crisisbeheersing
- Van preparatiefase naar responsfase
- Automatische rampenbestrijding
- Landelijke basisregistraties
- Alarmering
- Informatievoorziening hulpdiensten
- Overdracht- en het delen van informatie
Module 14 – Responsfase bedrijfsleven
- Opschaling
- Het gouden uur
- Acute fase
- Informatiestromen
- Crisisbeheersingsproces
- Valkuilen
- Stabilisatiefase
Module 15 – Crisismanagement & kwaliteit
- Wat wordt verstaan onder ‘kwaliteit’ in relatie tot crisismanagement?
- Kwaliteit in relatie tot normen
- Kwaliteit in relatie tot de ‘chaosmeter’
- Kwaliteit in relatie tot ‘effect = kennis x acceptatie’
- Opleiden, trainen, oefenen en kwaliteit
- Kwaliteit en communicatie
- Kwaliteit en leiderschap
Module 16 – Kleine simulatie
Module 17 – Crisiscommunicatie
- Wat is crisiscommunicatie?
- Interne en externe communicatie
- Gedrag en communicatie
- Het effectief formuleren van de boodschap de uitdagingen die daarbij komen kijken
- Het herkennen en toepassen van verschillende vormen van communicatie
- Het omgaan met communicatiedoelgroepen in een crisissituatie
Module 18 – Sociale media en monitoring
- De ontwikkelingen op het gebied van sociale media
- De social media cycle
- Wat is monitoring?
- De taken van de omgevingsanalist
- Het omzetten van monitoring naar acties in een crisissituatie
Module 19 – Omgaan met de media
- De relatie tussen de media en een crisis
- Hoe het beste om te gaan met de media
- De competenties van een goede woordvoerder
- Ondersteuning van de afdeling Communicatie en de woordvoerder door het Crisis Team
- Het opstellen van een persbericht
- Het organiseren van een persconferentie
Module 20 – Herstelfase: processen
- Prioritering van acties na de calamiteit; welke middelen en methodes staan ter beschikking?
- Welke lering kan getrokken worden uit een calamiteit?
- Het herstel van de bedrijfsvoering: evaluatie en wederopbouw
- Diverse onderzoeksmethodes: Tripod, PRISMA en Root Cause Analysis (RCA)
Module 21 – Opvang, herstel en nazorg na schokkende gebeurtenissen
- De impact van- en de omgang met een schokkende gebeurtenis
- Het verloop en het bevorderden van het verwerkingsproces
- Verwerkingsstadia volgens het Kübbler-Ross model
- Copingstrategieën
- Stoornissen van het verwerkingsproces; Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS)
- Kenmerken en symptomen van PTSS
- Interventies van bedrijven in het verwerkingsproces; Stepped care model en Bedrijfsopvangteam (BOT)
Module 22 – Team onder druk
- Communicatie onder druk
- Vrienden en vijanden van communicatie
- De theorie van de kernkwaliteiten: een andere manier om conflicten te bezien
- Denkhoeden van De Bono: het belichten van een probleem of vraagstelling vanuit verschillende perspectieven
Module 23 – Crisis met internationale aspecten
- Wat is er anders in een crisis buiten het land?
- In hoeverre veranderen stakeholders en hun rollen?
- Welke wetgeving is van toepassing?
- Wat blijft nog van toepassing van het crisisplan?
Wij bieden al onze cursussen flexibel aan. Dat wil zeggen dat u zelf kunt kiezen of u deze klassikaal, online of in een mix wenst te volgen.
U ontvangt bij aanvang van de cursus het officiële cursusmateriaal van SECO-Institute via onze portal.
Het cursusmateriaal is Engelstalig en de voertaal tijdens de opleiding is Nederlands.
Wanneer er een boek is inbegrepen bij het cursusmateriaal ontvangt u dit op de eerste lesdag.
De Crisis Management Expert is een medior/senior-level opleiding. Een S-CMP of vergelijkbaar is aanbevolen voor u deelneemt aan deze opleiding.