Moet ik RSZ betalen op mijn bedrijfswagen?
De RSZ beschouwt het voordeel voor het persoonlijk en privégebruik van een bedrijfswagen (of een tankkaart) niet als loon.
Concreet worden die belastingen elke maand verrekend bij de uitbetaling van je loon. Hoe kleiner het voordeel van alle aard (hangt af van grootte en type bedrijfswagen), hoe minder belastingen je in principe betaalt en hoe hoger je nettoloon zal zijn.
Een werknemer moet belastingen betalen op zijn bedrijfswagen omdat hij die gratis ter beschikking gesteld krijgt door zijn werkgever en hij ook in zijn privétijd met die wagen rondrijdt.
“Sinds 2012 wordt het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens berekend aan de hand van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van het voertuig”, vertelt Kim Leemans, Legal Advisor van Securex. “De CO2-uitstoot wordt uitgedrukt door een percentage, namelijk door het CO2-uitstootgehalte van het voertuig te vergelijken met de referentie-CO2-uitstoot.”
“Het gevolg van de nieuwe (verlaagde) referentie-CO2-uitstoot, is dat werknemers en bedrijfsleiders met een bedrijfswagen in 2016 meer belastingen zullen moeten betalen. Ook in 2014 en 2015 stegen de belastingen al.”
De berekeningsformule voor het voordeel van alle aard ziet er als volgt uit:
Deze formules zijn zowel van toepassing voor werknemers als voor zelfstandige bedrijfsleiders.
Onder cataloguswaarde wordt verstaan: “de catalogusprijs van het voertuig in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier, inclusief opties en werkelijk betaalde btw, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno”.
Zoals uit bovenstaande officiële omschrijving blijkt, is het soms niet eenvoudig die catalogusprijs te bepalen. Er bestaat namelijk geen officiële databank met prijzen. Wat zeker is: met een eventuele korting wordt geen rekening gehouden. Maar wat met de voertuigen die al enkele jaren oud zijn of in het buitenland aangekocht werden? “In geval van twijfel is het aangeraden om een dealer van het betrokken automerk te raadplegen”, vertelt Kim Leemans, Legal Advisor van Securex.
Wat verstaat men onder opties?
In de Commissie Financiën heeft de minister erop gewezen dat men onder opties dient te verstaan: de "(…) bijkomende voorzieningen aan de wagen die door gelijk welke bestuurder kunnen worden gekozen uit een bepaald aanbod".
“Volgens deze opvatting sluit de minister de verbouwingskosten van de wagen voor gehandicapten uit, terwijl hij er wel de kosten van een LPG-installatie in opneemt”, aldus Kim Leemans.
Dit is een gegeven dat wordt meegedeeld door de Directie Inschrijvingen Voertuigen van de FOD Financiën.
Voor hybride wagens (een combinatie van een elektrische motor en een verbrandingsmotor) wordt gekeken naar de CO2-uitstootwaarde van de verbrandingsmotor (diesel of benzine).
Je kan ook zelf de CO2-uitstoot vinden voor elk voertuigtype op de website van Energievreters.
Eens de cataloguswaarde van het voertuig bepaald is, zal die in functie van de ouderdom van het voertuig verminderd worden aan de hand van een systeem van progressieve waardevermindering (6 % per jaar) met een minimumwaarde vastgelegd op 70 %.
Periode verstreken sinds de eerste inschrijving van het voertuig | In aanmerking te nemen percentage van de cataloguswaarde |
---|---|
0 tot 12 maanden | 100% |
13 tot 24 maanden | 94% |
25 tot 36 maanden | 88% |
37 tot 48 maanden | 82% |
49 tot 60 maanden | 76% |
Vanaf 61 maanden | 70% |
Het bekomen voordeel van alle aard mag nooit lager liggen dan 820 euro per jaar (dit is het basisbedrag dat elk jaar geïndexeerd wordt). Voor inkomstenjaar 2016, aanslagjaar 2017, is dit 1.260 euro per jaar.
Ook voor elektrische voertuigen wordt gebruikt gemaakt van bovenstaande formule. Aangezien een elektrische wagen geen CO2 uitstoot, moet rekening gehouden worden met het minimumpercentage van 4%. Het belastbaar voordeel mag niet lager zijn dan het wettelijk minimumbedrag.
Het bedrag van het voordeel van alle aard mag verminderd worden met de eventuele kilometervergoeding die de werknemer betaalt en/of met de kosten die de werknemer aan zijn werkgever of de vennootschap terugbetaalt. De kosten die de werknemer rechtstreeks ten laste neemt, mogen, volgens de fiscale administratie, evenwel niet in mindering gebracht worden.
3 werknemers krijgen dezelfde bedrijfswagen. Een Audi A4 (diesel), met een cataloguswaarde van 28.600 euro en een CO2-uitstoot van 115g/km. Werknemer 1 kreeg die wagen in 2014, werknemer 2 in 2015 en werknemer 3 in 2016.
Je ziet duidelijk dat het voordeel van alle aard (en dus de te betalen belastingen) gestegen zijn doorheen de jaren:
Een werknemer betaalt maandelijks dus belastingen op bovenstaande bedragen. Met een brutomaandloon van 3.000 euro betekent dit dat hij door zijn bedrijfswagen jaarlijks een kleine 1.000 euro minder nettoloon ontvangt.
(mr) – Met dank aan Securex
28 januari 2016De RSZ beschouwt het voordeel voor het persoonlijk en privégebruik van een bedrijfswagen (of een tankkaart) niet als loon.
Een bedrijfswagen die je werkgever ter beschikking stelt en waarmee je privé-verplaatsingen mag doen, wordt aanzien als een voordeel van alle aard.
De voordelen van een bedrijfswagen zijn onweerstaanbaar. Dit is waarom bedrijfswagens zo populair zijn.
Ben jij van plan om op een administratieve afdeling te gaan werken, maar weet je niet op welke verloning en voordelen je precies mag rekenen?
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 13% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.
Hoe zit dat ook alweer met die regels en afspraken van telewerk? Wij namen polshoogte bij een juridisch expert die je wegwijs maakt in wat mag, en wat niet.
Media, marketing & communicatie is een erg aantrekkelijke sector om in te willen werken. Maar hoe financieel interessant is deze sector?
De krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat HR-afdelingen maar moeilijk de nodige talenten vinden. Selectie & rekrutering is voor hen dan ook de topprioriteit.
Hoe jammer ook, een burn-out kan je nog lang achtervolgen... Wat zijn de gevolgen precies?