Wat stoort je het meest op een vliegtuig?
Wie regelmatig voor zaken het vliegtuig neemt, of op vakantie gaat naar een verre bestemming, kent het gevoel. Maar wat is de meest ergerlijke gewoonte?
Wie start aan de opleiding van luchtverkeersleider - een opleiding die de staat zo’n 50.000 euro kost! - krijgt meteen een startloon van bruto 1.800 euro/maand. Eens fulltime aan het werk stijgt dat salaris al gauw tot bruto 6.200 euro/maand (basisloon) en zelfs 12.000 euro/maand.
De vraag die iedereen zich meteen stelt, is natuurlijk: "Zijn luchtverkeersleiders ons staatsgeld wel waard?”. Wel … “Ja, absoluut”, reageert een luchtvaartingenieur. "Als luchtverkeersleider moet je een immense verantwoordelijkheid kunnen dragen. De mensen die in zo'n toren werken, hebben constant 2.000 à 4.000 mensenlevens in hun handen en moeten na anderhalf uur gewoon een uur pauze nemen om zich daarna weer anderhalf uur te kunnen concentreren.”
Net zoals de job zelf zijn ook de sollicitatierondes naar verluidt loodzwaar. Kandidaten moeten een hele reeks testrondes doorstaan met onder meer vaardigheidstests en medische en psychologische proeven, om te achterhalen hoe stressbestendig ze zijn en of ze snel de juiste beslissingen kunnen nemen.
Of dat hun hoge loon volledig rechtvaardigt? “De macht van luchtverkeersleiders is natuurlijk ook ontzettend groot”, luidt het. “Als ze willen, kunnen ze de Belgische luchthavens ineens volledig platleggen. En dat wil men liever niet, dus is het belangrijk om hen goed in de watten te leggen.”
(kv) - Foto: (mhb) - Bron: Het Nieuwsblad / De Tijd
5 november 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Wie regelmatig voor zaken het vliegtuig neemt, of op vakantie gaat naar een verre bestemming, kent het gevoel. Maar wat is de meest ergerlijke gewoonte?
We vroegen aan Ine Demeyer (23) uit Mechelen,Load Controle Agent bij Brussels Airlines op de luchthaven van Zaventem, hoeveel zij maandelijks verdient ...
Op de Amerikaanse website Reddit deelden enkele gebruikers, die een job als piloot of steward(ess) uitoefenen, een aantal opmerkelijke 'vlieggeheimen' ...
Wanneer andere mensen naar bed gaan, vertrekken sommigen naar het werk. Ze krijgen daarvoor vaak een hoger loon, maar er kleven best wat nadelen aan.
Hoeveel kan je sparen voor je 65ste? En wat hou je over op het einde van de rit?
De bouwsector kampt al jaren met personeelstekorten. Kan duaal leren - de schoolbanken afwisselen met praktische ervaring op de werf - een oplossing bieden?
Terwijl de ene werkgever vreest voor daling van de productiviteit, maakt de andere van EK-voetbalwedstrijden net een teamevent.
Onze samenleving denkt bij werknemers met een beperking vaak aan een lagere productiviteit en hoger ziekteverzuim. Maar net het tegendeel is waar.
De kans is groot dat je tijdens het sollicitatieproces een aantal tests zult moeten ondergaan. Deze tips geven jouw IQ alvast een snelle boost.