Slechts 1 op 3 werknemers heeft toegang tot sociale media

like toetsenbord

Terwijl medewerkers in hun privéleven de digitale toepassingen zoals sociale media en online bankieren als normaal zijn gaan beschouwen, blijkt de digitalisering op de werkvloer heel wat minder evident.

Uit de jaarlijkse werknemersondervraging van SD Workx blijkt namelijk dat een kwart van de werknemers niet kan e-mailen op kantoor en slechts één op drie toegang heeft tot sociale media zoals LinkedIn.

Ook wat betreft het digitaliseren van bepaalde processen zoals verlofaanvragen of de inventarisatie van opleidingen laten heel wat bedrijven kansen liggen. Vermits dit tijdsintensieve handelingen zijn, ligt de potentiële efficiëntiewinst nochtans voor de hand. Bovendien zijn de werknemers vragende partij voor meer digitalisering. Zo wenst bijvoorbeeld meer dan de helft een digitale loonbrief terwijl amper een kwart van de werkgevers dit kan aanbieden.

Niks dan voordelen

Rendabiliteit en een complexe regelgeving blijken de belangrijkste redenen te zijn waarom bedrijven aarzelen om te starten met e-toepassingen. Toch beseffen steeds meer werkgevers dat de digitalisering van tijdrovende processen niet alleen tot een hogere efficiëntie maar ook tot een betere service aan de medewerkers kan leiden.

Vermits werknemers steeds flexibeler willen werken en de juiste tools daarvoor beschikbaar zouden moeten zijn, is een verdere digitalisering van de werkomgeving onontbeerlijk. Elke werkdag de digitale klok enkele jaren terugdraaien is dan ook simpelweg geen optie.

(tc) 

Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer. 

>> Schrijf je in voor de open opleiding van Time Management Company en krijg 10 procent Jobat-korting!  

Meer info over Sociale media

24/01/2014