Toyota vervangt robots door ... mensen
Bij Toyota blijkt een omgekeerde evolutie gaande op robotvlak. Daar worden immers robots op hun beurt weer vervangen door menselijke arbeidskrachten.
In Nagasaki heeft een hotel besloten om zijn personeelsbestand uit te breiden (lees: voor 90% te vervangen) met actroids, een soort robots die er menselijk uitzien. Het hotel, Henn-Na Hoteru, dat tijdens de zomer zijn deuren opent en gelegen is in het themapark ‘Huis Ten Bosch’, wil hiermee een aanbod van innoverende technologische diensten garanderen en zijn hightech karakter uitspelen.
De multifunctionele robots zouden niet alleen instaan voor het onthaal, maar ook voor het onderhoud van het hotel en de kamers. De actroids zouden erg nuttig en budgettair zijn en daarenboven de perfecte gastvrouwen, want de humanoïde robots – ontwikkeld door Kokoro – zijn geïnspireerd op jonge Japanse vrouwen en bootsen hun handelingen en gedrag na.
Ze kunnen klanten vlot in verschillende talen aanspreken - zoals het Chinees, Japans, Koreaans en Engels - en zijn in staat om oogcontact te maken, lichaamstaal te analyseren en te beantwoorden, en gezichten te herkennen. Verder zijn ze ook perfect in staat om gasten in en uit te checken, kunnen ze met gemak bagage dragen en kunnen ze worden ingezet om de was te doen, kamers te poetsen en koffie te zetten.
De ceo van het hotel, Hideo Sawada, ziet het groots maar speelt toch op veilig door in de begindagen maar 10 actroids in te zetten en hen nog bij te laten staan door menselijk personeel. “We willen het meest efficiënte hotel in de wereld ontwerpen”, is zijn motivatie.
De inzet van deze ‘goedkope werkkrachten’ zal de prijs van een hotelkamer toch betaalbaar (50 à 60 euro) kunnen houden zonder aan innovatie en een goede dienstverlening in te boeten. Het zou ook ineens budget moeten opleveren om de komende jaren uit te breiden. Het 72 kamers tellende hotel verwacht een succesvolle start en zou nog eens 72 kamers willen bijbouwen.
Robots zijn echter niet het enige technologische vernuft dat een perfect verblijf in het hotel moet garanderen. Zo zullen gasten kunnen communiceren met de receptie van het hotel door het gebruik van tablets. Ook de temperatuur van de kamers zal automatisch worden aangepast aan de lichaamstemperatuur van de gasten door middel van sensoren. En in plaats van sleutels, zullen de deuren van de kamers kunnen geopend worden door gezichtsherkenning.
(sjv) – Bron : Express.be / Washingtonpost.com
Bij Toyota blijkt een omgekeerde evolutie gaande op robotvlak. Daar worden immers robots op hun beurt weer vervangen door menselijke arbeidskrachten.
Volgens Julie Shah is de kans groot dat mens en robot in de toekomst zij aan zij zullen werken.
Er zijn nog steeds heel veel jobs die stevige weerstand bieden tegen de technologische evolutie. We lijsten er enkele voor je op...
Niet enkel in fabrieken is automatisatie een tendens, ook in ziekenhuizen worden complexe ingrepen en operaties steeds vaker door robots uitgevoerd!
Stijn is al lang gebeten door technologie en innovatie. Bij Deloitte krijgt hij de kans om zijn kennis rond artificiële intelligentie verder uit te breiden.
Werk je graag op jezelf? Dit zijn 10 toffe jobs waarin je rust en ruimte vindt én enkel samenwerkt met je eigen skills.
Ooit al van een burn-on gehoord? De kans is groot van niet, want deze aandoening blijft een onderbelicht probleem. Wat is het en wat kan je ertegen doen?
Ruim 1 medewerker op 20 heeft in ons land af te rekenen met pestgedrag. Maar hoe zit dat in een sector als de bouw?
De kans is groot dat je geen persoonlijke werkplek meer hebt op kantoor. Hoe zorg je ervoor dat jij je toch nog thuis voelt op een gedeelde flexplek?