Zo ziet de rekruteringsmarkt er morgen uit (volgens Jobat).

Niemand die exact kan zeggen hoe de arbeidsmarkt er na de coronacrisis zal uitzien. Toch zijn er enkele ontwikkelingen waar we moeilijk onderuit zullen kunnen. Jobat-directeur Mark Maldeghem licht de belangrijkste toe. Tijd om je klaar te stomen!

Delen

16 maart 2020 was de dag waarop alles anders werd. Scholen gingen niet meer open, bedrijven zetten hun productie stil en winkels hielden de deuren dicht. Bij Jobat was de impact onmiddellijk voelbaar. Na een uitstekende start in januari en februari zakte de vacaturemarkt van de ene na de andere dag in elkaar. Ook werkzoekenden, actief of latent, lieten het massaal afweten. Zij waren vooral met hun eigen gezondheid bezig.

Dat het een volatiele markt is, weten we uit verleden. Ook bij de crises van 2008 en 2012 zagen we de rekruteringsmarkt snel naar beneden gaan. Het omgekeerde was echter ook waar: zodra de economie weer aantrok, was Jobat bij de eerste om uit het dal te kruipen. Het bewijst dat we veerkrachtig zijn.

Mark Maldeghem

Maar een glazen bol hebben wij uiteraard niet. Ook wij weten niet hoe de coronacrisis zich exact zal afwikkelen en wat de impact voor de arbeidsmarkt zal zijn. Op welke overheidssteun kunnen bedrijven rekenen? Hoe ziet een geleidelijke exit eruit? Komt er een tweede opstoot? Op basis van de ontwikkelingen uit het verleden en uit andere landen zien we wel enkele ‘waarschijnlijkheden’. Algemeen directeur Mark Maldeghem brengt ze hieronder voor je samen. Dit zijn onze verwachtingen voor de arbeidsmarkt op korte en lange termijn.

1. Arbeidsschaarste normaliseert, maar bepaalde knelpuntberoepen blijven

“We komen uit jaren van grote arbeidskrapte”, vertelt Mark Maldeghem. “Voor bijna alle vacatures moesten werkgevers aanzienlijke inspanningen leveren om kandidaten aan te trekken. Over alle provincies heen lag de gemiddelde werkloosheidsgraad in 2019 op 5,4 procent. Dat vertaalde zich in een stijgend aantal knelpuntberoepen. Wellicht zal het aantal werkzoekenden de komende maanden en jaren weer stijgen. Niet alle bedrijven zullen immers gezond en wel uit de crisis komen. Sommige zullen helaas de boeken moeten neerleggen, waardoor een grotere werkloosheid dreigt. Voorzichtige voorspellingen, onder andere van het Internationaal Monetair Fonds, geven aan dat de werkloosheidsgraad in ons land dit jaar tot gemiddeld 7,3 procent zal stijgen. Dat wil zeggen dat er zo’n 100.000 werkzoekenden zullen bijkomen. Voor bedrijven die snel kunnen heropstarten en jobs willen invullen, zal de zoektocht dus iets vlotter verlopen. Uitzondering daarop zijn de hardnekkige knelpuntberoepen zoals ingenieurs, verpleegkundigen, digitale en financiële experts. Daar zullen organisaties om blijven vechten.”

Om die reden is het voor organisaties verstandig om hun merk als werkgever, hun employer brand, ook in deze tijden naar voren te blijven schuiven, zegt Mark Maldeghem. “Een aantal organisaties doet dat vandaag al heel erg goed. Zij grijpen de crisis aan om zich als een warme en betrouwbare werkgever te tonen. Daar zullen ze later de vruchten van plukken. Door vandaag in hun werkgeversmerk te investeren, zullen zij, wanneer het economisch weer beter gaat, sneller de beste kandidaten naar zich toe weten te trekken.”

2. Consolidaties en onverwachte samenwerkingen

Vermoedelijk zal de coronacrisis ook een accelerator voor consolidaties en verregaande samenwerkingen zijn. Spelers die het financieel moeilijk krijgen, zullen opgaan in slagkrachtigere organisaties. Concurrenten zullen financiële en/of operationele samenwerkingen aangaan om samen een beter antwoord op de veranderende noden te geven. Ook in de HR-sector ziet Mark Maldeghem dit gebeuren. “Concurrenten die de handen in elkaar slaan, bij Jobat weten we er alles over”, lacht hij. “Vorig jaar zijn we met eeuwige concurrent Vacature.com een joint venture aangegaan, met de bedoeling sterker te staan in een digitaliserende job- en rekruteringsmarkt waarop steeds vaker grote internationale platformen actief zijn. Met maar liefst zes nieuwsmerken achter ons (Het Laatste Nieuws, De Morgen, Het Nieuwsblad, De Standaard, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg) kunnen wij werkgevers nu het grootste mediabereik in Vlaanderen aanbieden. Dat geeft ons een sterke uitgangspositie. Wij kunnen zowat alle nieuwslezende Vlamingen in contact brengen met werkgevers die voor hen relevant zijn.”

3. Verdere opmars van digitaal rekruteren

Nog een trend die al een tijdje bezig is en door de coronacrisis zal versterken, is digitalisering, zegt de Jobat-directeur. “In Nederland en Scandinavië experimenteren werkgevers al langer met online sollicitatiegesprekken. Sinds de uitbraak van het coronavirus zetten ook HR-managers in ons land hun eerste voorzichtige stappen in die richting.” Uit een rondvraag bij enkele grote organisaties blijkt die ervaring positief. ‘Zelfs sceptische recruiters raken overtuigd’, klinkt het. De meeste HR-managers die we gesproken hebben, geven aan dat de drempel die er voor de crisis nog was, verdwenen is. Ze achten de kans groot dat ze na de crisis verder gaan met online recruiting. Niet per se voor de volledige procedure, maar zeker voor de eerste screening.

Ook het gebruik van jobboards zal allicht een versnelling hoger schakelen. Het vertrouwen in online platformen heeft tijdens de lockdown een enorme boost gekregen. “Ongetwijfeld zal het succes van e-commerce in andere sectoren de komende maanden op de rekruteringsmarkt doorsijpelen”, zegt Mark Maldeghem. “Wij verwachten dat werkgevers sneller het heft in eigen handen zullen nemen en zelf via het e-commerceportaal van jobplatforms jobcredits aanschaffen om vervolgens eigenhandig een vacature te plaatsen en een bijhorende social media-campagne te lanceren. Eenvoudig, snel en transparant.”

4. Data worden belangrijker om de juiste profielen te rekruteren

We zeiden het al: door de coronacrisis zullen er meer arbeidskrachten terug op de markt beschikbaar zijn. Dat betekent: meer keuze voor de werkgevers. “De uitdaging van bedrijven zal zijn om de juiste kandidaat te bereiken en te selecteren”, zegt Mark Maldeghem. “Data-analyse en continue profielverrijking met competenties en soft skills met als doel een relevantere match tussen werkgever en werkzoekende te maken, wordt het olympisch minimum voor HR-bedrijven. De uitdaging om vanuit big data de juiste profielen op te bouwen ten dienste van de arbeidsmarkt en zo het verschil voor het talent te betekenen, maakt onze job bij Jobat in elk geval elke dag boeiender.”

Meer artikels.