Rekruteren in volle coronacrisis: kan dat?

Nu we allemaal in ons kot moeten blijven, zou je verwachten dat werkgevers hun rekruteringen on hold zetten. Een rondvraag bij enkele grotere organisaties leert dat dat niet klopt. Met een portie creativiteit en veel video-interviews zetten ze de zoektocht naar talent naarstig verder.

Delen

Ann Doucet, Human Engagement Director ASAP:

“Eind vorig jaar hebben we onze organisatie grondig hertekend. We namen ons voor om in de loop van 2020 veertig nieuwe uitzendconsulenten en vijftien leidinggevenden aan te werven. In januari en februari kwamen er al heel wat sollicitaties binnen, maar in maart is het bijna helemaal stilgevallen. We krijgen ook weinig reacties op de uitnodigingen die we via LinkedIn uitsturen. De gesprekken en sollicitaties die we eerder hadden ingepland, laten we in de mate van het mogelijke doorgaan via Teams. Video-rekrutering, in combinatie met online testing, ervaren we als een openbaring. Gesprekken raken makkelijker ingepland en volgen elkaar sneller op, zonder dat we aan kwaliteit moeten inboeten. Voor het finale gesprek vragen we de kandidaat wel om op kantoor langs te komen, uiteraard met respect voor social distancing. Ik verwacht dat we na de crisis op deze weg verder zullen gaan.”

Sabine Schellens, HR-directeur Aquafin:

“Afval water zuiveren is een essentiële dienstverlening. Wij blijven dus werken en hebben daarvoor ook de nodige beschermende maatregelen genomen. Rekrutering gaat eveneens verder, al valt dat voor de ene functie makkelijker te organiseren dan voor de andere. Voor bepaalde technische jobs bijvoorbeeld vragen we kandidaten om een elektrisch schema te lezen. Via WebEx is dat minder vanzelfsprekend. Veel hangt ook af van de kandidaat zelf. Enkelen voelen zich niet comfortabel bij zo’n digitale sollicitatie en stellen het gesprek liever uit. Daar houden we uiteraard rekening mee. Een video-sollicitatie kan onnatuurlijk aanvoelen. De manier waarop je spreekt en de energie die je uitstraalt, komt niet op dezelfde manier over als wanneer je tegenover elkaar in dezelfde ruimte zit. Maar ook het omgekeerde is waar. Doordat kandidaten in een voor hen vertrouwde omgeving zitten, delen ze soms andere verhalen met ons, waardoor we hen net beter leren kennen. In de voorbije maanden konden we een dertigtal interne en externe vacatures invullen.”

Ann Schillemans, Hoofd HR-Talent & Ontwikkeling KU Leuven:

“Wij hebben momenteel meer dan 200 openstaande jobs voor academisch en ondersteunend personeel. Die blijven we ook tijdens de coronacrisis opvolgen. Dat de opmaak en de verspreiding van de vacatures, alsook de verwerking van de online sollicitaties en cv’s geautomatiseerd verloopt, is een groot voordeel. Het vermindert de noodzaak aan fysiek contact tussen de rekruteerders en de departementen. Voor de gesprekken met de kandidaten maken we gebruik van Skype for Business. Dat was even wennen, maar intussen weten we waarop we moeten letten. Zeker als er meerdere collega’s in de selectiecommissie zitten, is het belangrijk om goede afspraken te maken. Wie neemt de leiding tijdens het gesprek? Welke vragen worden er gesteld? Wat als een deelnemer een bijkomende vraag wil stellen? Daarnaast moet je ervoor zorgen dat een kandidaat zich comfortabel voelt. Op onze jobsite zullen we een leidraad voorzien zodat hij/zij zich optimaal op een virtueel sollicitatiegesprek kan voorbereiden.”

“Selectie en rekrutering van nieuwe medewerkers is één ding, daarna moet je ook nog voor een goed onthaal zorgen. Dat is in deze tijden een al even grote uitdaging. Hoe verwelkom je iemand als je hem/haar zelfs geen hand kunt geven? Hoe laat je nieuwkomers vanop afstand kennismaken met hun collega’s en hun job? We hebben een checklist gemaakt zodat leidinggevenden de onboarding toch op de best mogelijke manier kunnen organiseren.”

Katrien Dierickx, Hoofd Rekrutering & Selectie De Lijn:

“Wij willen dit jaar minstens 600 nieuwe buschauffeurs aanwerven. Dus ja, wij blijven volop rekruteren. Zeker in Gent, Antwerpen en Brussel, waar de nood hoog is, steken we een tandje bij. Op korte termijn willen we ook een rekruteringscampagne voor technici opzetten. Techniekers die zonder job vallen, moeten weten dat ze bij ons een stabiele baan kunnen vinden. Enkelen onder hen hebben in deze coronatijden zelfs al een contract van ons gekregen.”

“Ook voor de crisis hadden wij al de gewoonte om kandidaten op te bellen om een prescreening te doen. Zit de fit met de organisatie goed? Kloppen de loonsverwachtingen? Wanneer de kandidaat ermee instemt, zetten we ook de rest van de procedure vanop afstand verder, via Whatsapp of een andere online videotool. We geven de kandidaat mee dat hij/zij zich op dezelfde manier moet voorbereiden als op een klassiek sollicitatiegesprek. Op voorhand laten we ook al een persoonlijkheidsvragenlijst en een cognitieve test invullen. Sommige collega’s waren aanvankelijk sceptisch over deze aanpak, maar zijn intussen overtuigd. Rekruteerders pikken tijdens zo’n videogesprek toch meer nuances op dan ze op voorhand hadden ingeschat. Deze nieuwe manier van werken ervaar ik als een belangrijke test voor de toekomst. Ik hoop dat we er ook na de crisis gebruik van blijven maken. Onze kandidaten komen van overal in Vlaanderen. Als we (een deel van) de selectie vanop afstand kunnen laten doorgaan, winnen we tijd.”

“Anders dan bij de technici geven we vandaag geen nieuwe contracten voor buschauffeurs. Zolang we niet weten wanneer we de opleidingen kunnen hernemen, heeft dat immers weinig zin. In afwachting daarvan proberen we wel al een band met de toekomstige collega op te bouwen, bijvoorbeeld door regelmatig contact op te nemen.”

Kathy De Bruyne, HR Director Het Poetsbureau:

“Onze huishoudhulpen zijn momenteel allemaal in tijdelijke werkloosheid. Dat geldt ook voor de kantoorbedienden die voor hun rekrutering en begeleiding instaan. Wanneer de Nationale Veiligheidsraad groen licht geeft, verwachten we wel dat ze snel zullen kunnen heropstarten. De vraag naar poetshulpen is immers groter dan het aanbod. Dat zal niet veranderen. In gewone tijden rekruteren wij gemiddeld 200 huishoudhulpen per maand. Nu ligt de campagne grotendeels stil. Door de tijdelijke werkloosheid van onze bedienden kunnen we een grote instroom van kandidaten niet verwerken. Bovendien is het momenteel onmogelijk om kandidaten een contract met startdatum aan te bieden. Via onze website, waar de vacatures nog altijd te vinden zijn, blijven we niettemin kandidaturen ontvangen. Onze regiomanagers nemen telefonisch contact op met die kandidaten en doen een eerste screening, net zoals de kantoorbedienden dat in niet-coronatijden doen. Het ‘echte’ sollicitatiegesprek houden we voor na de crisis. We vinden het belangrijk om de poetshulpen fysiek te ontmoeten voor we ze een contract aanbieden. Die eerste ontmoeting is ook het ideale moment om de kandidaat een gevoel van verbondenheid met het kantoor te geven.&rdquo:


Ook in deze onzekere tijden staan de adviseurs van Jobat u met raad en daad bij. Hebt u vragen rond rekrutering, aarzel dan niet om ons te contacteren op 02 467 48 00 of info@jobat.be.

Meer artikels.