Vijf goede redenen om ook tijdens de zomer te blijven rekruteren

Ja, ook jij bent toe aan een welverdiende vakantie deze zomer. En toch zijn er voor recruiters voldoende redenen om ook tijdens de traditionele vakantiemaanden de rekruteringsinspanningen vol te houden.

Het lijkt alsof de wereld gedurende twee – hopelijk warme en zonnige – maanden helemaal stilvalt. De bakker waar je heel het jaar brood gaat kopen, is gesloten. Je favoriete televisieprogramma's zijn vervangen door sport. En het lijkt wel of je minstens op de helft van je e-mails onmiddellijk een 'out of office'-antwoord krijgt.

En dus, zou je kunnen denken, is dit ook het moment om de rekruteringsinspanningen te staken en te wachten tot de wereld herneemt in september. Toch?

Neen – helemaal niet zelfs. Er is geen reden om een pauze in te lassen in je zoektocht naar talent. Integendeel: er zijn vijf goede redenen om net nu bijkomende inspanningen te doen.

1. Want iederéén denkt na in de zomer...

Wandelend in de bergen of luierend op het strand: voor velen is de vakantie het uitgelezen moment om alles eens op een rijtje te zetten. Heb ik zin om binnen enkele weken opnieuw aan het werk te gaan? Zal het komende jaar beter zijn dan het vorige? Zal de onderneming mij eindelijk de kans geven om mijn carrière verder uit te bouwen? Dit is hét moment om duidelijk te maken waar jouw organisatie voor staat en wat je medewerkers te bieden hebt.

2. Want uitstel helpt je niet vooruit...

Heb je nood aan bijkomende krachten? Dan moet je nu op zoek! Als je in de zomer rekruteert en aanwerft, zijn je nieuwe medewerkers dit najaar helemaal klaar om mee het verschil te maken. Blijf je uitstellen, dan is je nieuwe medewerker pas up and running tegen het jaareinde ... Kun je zo lang wachten?

3. Want de wereld is niet echt stilgevallen...

Kijk eens goed rond en je zult merken dat de wereld niet echt is stilgevallen. Jouw vaste bakker is misschien weg, maar de anderen maken nog steeds dagvers brood. Bovendien blijven mensen lezen over hun carrière en stoppen ze niet met zoeken naar werk, zo blijkt overduidelijk uit de statistieken van de Jobat-bezoekers vorig jaar. Elke dag werd de Jobat-website gemiddeld 98.000 keer bezocht, en tijdens de 'rustige' zomermaanden werd maar liefst 102.619 keer gesolliciteerd. Er is tijdens de zomer ook een hogere conversieratio: kandidaten gaan dan gerichter op zoek naar een nieuwe uitdaging en solliciteren dus ook sneller op de job die bij hen past. Stilgevallen? Duidelijk niet!

4. Want de young graduates bereik je nú...

Pas afgestudeerd en klaar om de arbeidsmarkt te veroveren: de young graduates willen misschien wel even vakantie na hun laatste examenperiode, ze zijn nu wel al op zoek naar een eerste werkervaring. Om die specifieke doelgroep optimaal te bereiken, werkt Jobat samen met Student.be, de toonaangevende jobsite in België die zich exclusief richt tot studenten en pas afgestudeerden uit hogescholen en universiteiten. Spreek hén aan op wat zij belangrijk vinden om extra glans te geven aan je vacature: de kans om veel te leren, een goede balans tussen werk en privé en de mogelijkheid door te groeien...

5. Want anders mis je de Jobat Zomerpromo...

Jobat Media blijft een hele zomer op post! Onze medewerkers ondersteunen je ook tijdens de maanden juli en augustus in jouw zoektocht naar de beste mensen. De papieren Jobat zit zoals steeds elke week bij de krant en Jobat.be blijft up-to-date zoals je dat van ons gewoon bent. Bovendien krijg je een hele zomer lang een korting op meerdere inlassingen in print en kan u genieten van interessante staffelkortingen online.

Gerelateerde artikels
CASE
De clustercampagne van KU Leuven
Lees meer
NIEUWS
Tips voor een succesvolle deelname aan onze Jobat jobbeurs
Lees meer
CASE
Ninja to the rescue! Jobat vindt nieuwe collega door eigen Ninja campagne
Lees meer