Waarom dit hét moment is om aan je employer brand te werken.

De Lijn, KU Leuven en Lidl lanceerden in volle coronatijd enkele opgemerkte campagnes in de media.

Delen

Daar hadden ze goede redenen voor: enerzijds wilden ze via die weg hun medewerkers bedanken, anderzijds wilden ze onderstrepen dat ze ook in moeilijke momenten een warme werkgever zijn. Employer branding op zijn best, weet Jobat-collega Hannelore Geldhof.

Dat er in crisistijd minder vacatures zijn, is geen verrassing. Ook bij Jobat zagen we het aanbod in de voorbije weken drastisch verminderen. Toch betekende het niet dat werkgevers helemaal stilvielen. Nadat ze hun advertentie- en rekruteringscampagnes eerst on hold hadden gezet en zich gedurende enkele weken volledig op de eigen medewerkers hadden geconcentreerd, startten enkele werkgevers hun externe communicatie weer op. “In de paasvakantie begonnen de eerste vragen te komen”, vertelt Hannelore Geldhof, Product Manager Employer Branding. “Werkgevers leken te beseffen dat deze crisis een moment is om hun waarden als werkgever te tonen, wat zich vertaalde in enkele opgemerkte employer branding-campagnes.”

Nu kan je écht tonen dat je een zorgzame werkgever bent!

Warenhuisketen Lidl bijvoorbeeld pakte op 19 maart uit met een paginagrote krantenadvertentie waarin het alle medewerkers voor hun hartverwarmende inzet bedankte. Op Facebook verscheen een filter die werknemers rond hun profielfoto konden plaatsen om duidelijk te maken dat ze een van de 10.000 Lidl-helden zijn. Die werd gretig opgepikt. Ook de KU Leuven was er als de kippen bij om zijn medewerkers te bedanken. “Van IT’ers tot onderwijsmedewerkers, van onderzoekers tot logistiek en onderhoudspersoneel, ze hebben zich in de voorbije weken allemaal overstegen”, verklaart Ann Schillemans. “We waren onder de indruk van wat mensen in erg moeilijke omstandigheden samen hebben gerealiseerd en wilden hiervoor oprecht onze appreciatie uitdrukken.”

Dat KU Leuven en Lidl dat met een advertentie in de kranten en op sociale media deden, was natuurlijk niet toevallig. De boodschap was dan wel in de eerste plaats voor de eigen medewerkers bedoeld, ook extern is ze aangekomen. “Met deze communicatie wilden we ook aan de buitenwereld tonen dat we er staan voor onze medewerkers”, vertelt Schillemans. “KU Leuven is een zorgzame organisatie met veel waardering voor wat mensen samen realiseren. Dat is wat we wilden uitdragen.”

“Het is altijd een goed moment om met employer branding bezig te zijn”, bevestigt Sven Hubin, Head of Talent Acquisition, HR engagement & HRIS bij Lidl. “Het is niet omdat het nu onzekere en lastige tijden zijn dat je je campagnes moeten stoppen. Integendeel. Dit is net het moment voor een werkgever om zich te tonen. Nu kun je echt bewijzen dat je een goede, zorgzame werkgever bent.”

Met een mooi verhaal blijf je top of mind bij je doelgroep

Employer branding-specialiste Hannelore Geldhof pikt in: “Het doel van employer branding is top of mind blijven bij je doelgroep. Dat vraagt constante aandacht. Zoveel werkgevers zijn vandaag alles op alles aan het zetten om werknemers op een veilige en aangename manier terug aan het werk te laten gaan. Als ze erin slagen om die verhalen op een mooie manier naar buiten te brengen, dan maakt dat hun werkgeversmerk alleen maar sterker.”

Nog volgens Hannelore moeten werkgevers er zich van bewust zijn dat na deze coronadip het op de arbeidsmarkt weer alle hens aan dek zal. “Zeker voor een aantal hardnekkige knelpuntberoepen in IT, techniek en zorg zal de schaarste snel terug zijn. Werkgevers die vandaag in beeld komen, zullen daar later hun voordeel mee doen. Employer branding is iets wat op de lange termijn werkt. Het is een strategisch instrument om jezelf als werkgever op de markt te positioneren en die mensen aan te spreken die bij je merk passen.”

Nu in het oog springen, later makkelijker rekruteren

Katrien Dierickx, Hoofd Rekrutering en Selectie bij De Lijn, is net om die reden met een grote online campagne voor technici gestart. “We zijn net als veel andere werkgevers alle lange tijd op zoek naar techniekers. Omdat we wel wat verschuivingen op de arbeidsmarkt verwachten, hebben we ervoor gekozen om nu een tandje bij te steken en extra op employer branding in te zetten. Werknemers zitten nu tijdelijk thuis of werken aan een trager ritme. Sommigen zullen daardoor aan het denken gaan. Zit ik nog wel goed bij mijn werkgever? Is dit nog wat ik wil? Als we realistisch zijn, moeten we ook toegeven dat niet alle werkgevers deze crisis zullen overleven. Dat betekent dat er straks sowieso extra arbeidskrachten beschikbaar komen. Door onze inspanningen nu op te voeren en in de media aanwezig te zijn, hopen we ze makkelijker in huis te halen. We zien daar trouwens nu al effecten van. Een aantal techniekers is zo al naar ons gekomen.”

Ook Sven Hubin van Lidl denkt dat sommige knelpuntberoepen na deze crisis wat minder zullen knellen. “Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd of we in de komende maanden makkelijker leidinggevend personeel voor onze winkels zullen kunnen vinden. Traditioneel zijn dat moeilijke vacatures. Jarenlang al zetten wij die jobs in de kijker via employer branding. We doen dat door onze eigen medewerkers als ambassadeurs naar voren te schuiven en over hun werk te laten vertellen. Ik hoop dat die verhalen zijn blijven hangen en de mensen die de komende maanden op de arbeidsmarkt komen, zullen aanzetten om zich naar onze sector en onze jobs te heroriënteren.”


Werk maken van je werkgeversmerk? Bij Jobat helpen we je om je employer brand tot leven te brengen en een sterk en oprecht verhaal te vertellen. Verken de mogelijkheden via onze site of bel met onze specialisten op 02 467 48 00

Meer artikels.