Van schoolbank tot op de werkvloer: zo neemt u jonge mensen aan.

Ontdek hoe u jong talent kunt binnenhalen in uw bedrijf! En nog belangrijker, hoe u ervoor kan zorgen dat ze blijven...

Delen

De ongeziene krapte op de arbeidsmarkt neemt in sommige sectoren hallucinante cijfers aan. Veel posities raken hierdoor moeilijk ingevuld. En tóch staan veel bedrijven nog altijd sceptisch tegenover de rekrutering van pasafgestudeerde jongeren. Spoiler alert: zij brengen nochtans heel wat innovatieve kennis én drive binnen. Maar hoe trekt u die jonge garde nu net aan? En nog belangrijker: hoe zorgt u ervoor dat ze blijven?

Troefkaarten

Met nul ervaring op de teller, krijgen heel wat pasafgestudeerden en jongeren bij veel bedrijven het deksel op de neus. Maar de jaren die ze missen in ervaring, maakt de groep ruimschoots goed in attitude, werkdrive én flexibiliteit. Deze generatie young professionals heeft alle kwaliteiten op zak om een mooie carrière uit te bouwen. Op voorwaarde natuurlijk … dat ze een kans krijgen.

Vers van de schoolbanken pikken jongeren veel sneller dingen op en staan ze open om on the job te leren. Als kind van hun digitale generatie trekken ze ook heel wat nieuwe kennis het bedrijf binnen. Of het loont om jongeren een plekje te geven binnen uw organisatie? Ja! U investeert misschien net iets meer bij aanvang, maar haalt er op termijn heel wat uit.

Online rekruteren

Overtuigd van de meerwaarde van een pasafgestudeerde? Ideaal! Nu moet u enkel nog op zoek naar de jonge garde met groeipotentieel. En u hoort ons al aankomen: dat verloopt niet enkel langs de traditionele kanalen. De kans dat uw toekomstige kandidaat een scherm boven papier kiest, is bijzonder groot. Let’s talk digital.

Jongeren zijn vergroeid met hun mobiele apparaten. Het is dus ook in die vijver dat u moet vissen. Denk aan sociale media, jobsites of andere vormen van e-recruitment. Hoort uw HR-dienst het bij die termen donderen in Keulen? Organiseer dan een goede training rond online rekruteren of nog beter: neem alvast een young professional aan die kan ondersteunen.

Enkele aandachtspunten in dat proces: zorg voor een snel weerwoord. Gen Z is ongeduldig. De aandachtspanne is zodanig kort dat u best inzet op reactiviteit. De kans bestaat ook dat een ander bedrijf, dat wél rekening houdt met een vlotte communicatieflow, de kandidaat voor uw neus wegkaapt. Zet ook in op duidelijkheid en voldoende informatie. Jongeren zijn het liefst goed voorbereid. De vacature bevat dus best het volledige plaatje. Sta in het sollicitatieproces ook open voor flexibiliteit. De jongeren die de arbeidsmarkt voor de eerste keer verkennen, willen vaak zélf hun jobinhoud en groeipaden uitwerken. Samen met het bedrijf natuurlijk.

De juiste begeleiding

Hoe houdt u dat fris talent nu aan boord? Idealiter heeft uw HR-dienst een specifiek onboardingbeleid voor young professionals. Maar in realiteit blijkt dat veel bedrijven een traditionele aanpak hanteren om jonge werknemers in dienst te houden. Een beetje eenrichtingsverkeer van werkgever naar werknemer. Met die mentaliteit kan het ook weleens mislopen.

Stippel daarom het ideale pad uit voor uw jonge aanwinsten. Generatie Z blijft alleen hangen wanneer het perspectief heeft op béter. Creëer daarom ook een bedrijfscultuur die aanspreekt, met focus op welzijn en geluk. Voor veel jongeren hangt werk niet enkel samen met een goed loon, maar ook met andere aspecten. Het is pas wanneer jonge medewerkers de waardering voelen die ze verdienen, dat ze loyaliteit teruggeven. Organiseer bijvoorbeeld een warm welkom met een aankondiging, een rondleiding en een peter- of meterschap. Zich thuis voelen op het werk, is voor de jonge generatie van groot belang.

Bronnen: ZigZagHR, blog.exellys.com, beci.be

Meer artikels.