Print is helemaal terug… van nooit weggeweest.

Steeds meer bedrijven zetten terug sterk in op print. Je hoort het goed: het door velen verguisde medium is aan een sterke revival bezig. En dat is te danken aan de millennials.

Delen

kranten

De voorbeelden zijn legio: Airbnb lanceerde het tijdschrift airbnbmag. Facebook introduceerde Grow Magazine, Uber bracht Vehicle uit en Amazon verbaasde met een speelgoedcatalogus in print. Maar ook onze eigen krantenmerken worden meer gelezen dan ooit. Vanwaar die plotse kentering?

Jongeren grijpen massaal terug naar print, zo blijkt uit grootschalig onderzoek . Vooral Generatie Z (18 tot 24) en millennials tot 35 jaar lezen steeds meer gedrukte alternatieven bovenop hun online consumptie. Ook bij de nieuwsmerken van onze moederhuizen DPG Media en Mediahuis merken we dit. Uit de officiële CIM-cijfers blijkt dat onze kranten meer dan 1 op 3 12-24 jarigen bereikt. Los van jongeren werd er zelfs nooit meer nieuws geconsumeerd dan vandaag! Elke dag lezen 4,5 miljoen Belgen een krant!

Hoe valt dat te verklaren?

1. Print trekt de aandacht

Een magazine of krant is nog altijd een krachtige marketingtool. 25 minuten, dat is hoe lang consumenten tegenwoordig hun aandacht bij een fysiek blad houden. Een tijdspanne waar digitale content alleen maar van dromen kan. Pop-ups klikken we vlugger weg, en e-mails of nieuwsbrieven verwijderen we meestal meteen.

2. Print houdt de focus vast

Wie digitaal leest, scant de pagina snel. Blijft de boodschap hangen? Niet altijd. De focus houden is soms moeilijk door openstaande tabbladen, nieuwe e-mails en appjes, of gebrekkige WiFi. Het gevolg: je moet meer moeite doen om een tekst te begrijpen, en je geeft sneller op. Papier zorgt daarentegen voor overzicht en rust, waardoor de informatie langer opgeslagen blijft.

3. Print wekt vertrouwen op

In een wereld waarin iedereen online content maakt, weten consumenten soms niet meer wat ze moeten geloven. Maar nieuwsmerken stralen een autoriteit uit. De informatie is gebaseerd op feiten. Het vertrouwen is dus veel groter. En als het gaat om vertrouwen in een advertentie, scoort een tijdschrift- of krantenomgeving beter dan een digitale omgeving, vooral onder trouwe lezers.

4. Print speelt in op huidige trends

Papieren uitgaven geven een nostalgisch gevoel en daar houden millennials van. Kijk maar naar de populariteit van oude platen, vintage kleding en polaroidcamera’s. Omdat we de laatste decennia veel digitaal zijn gaan lezen en werken, is ook print tot retro gebombardeerd. Daarnaast beseffen ook meer mensen dat 24/7 met het internet verbonden zijn, allesbehalve ideaal is. That’s where print comes in. Goed om in je hoofd te houden als je millennials wilt bereiken met je marketing.

5. Print converteert beter

Volgens de CMO Council onderneemt 79% van de ondervraagde mensen actie na het zien van advertenties in print, terwijl slechts 45% dat doet na het zien van digitale advertenties. Dat geldt vooral voor de groep trouwe lezers waarvan de aankoopintentie 6% hoger ligt. In een rapport van de Digital Marketing Association (DMA) wordt geconcludeerd dat de conversie op advertenties uit kranten en tijdschriften 5,1% is. Ter vergelijking: voor e-mail is dit 6% en voor sociale media 0,4%.

De kracht van crossmediaal adverteren

Moet je nu al je marketinginspanningen terug verschuiven van digitaal naar pint? Neen! Print en online werken net versterkend, ook voor vacatures en employer branding. Plaats bijvoorbeeld QR-codes in je gedrukte jobadvertentie, waardoor de consument gemakkelijk online een employer branding video kan bekijken van het bedrijf dat nieuw talent zoekt. Of verwijs naar een bijbehorend online platform, waar meer informatie over de job of bedrijfscultuur te vinden is.


Hulp nodig in het verleiden en verrassen van talenten?

Jobat combineert de kracht van toonaangevende media met slimme data en lokale expertise. Met deze unieke mix zijn we dé partner voor performante rekruteringsoplossingen.

Ontdek al onze oplossingen
Meer artikels.