Hoe haal je het maximum uit een virtuele jobbeursdeelname?

Op basis van onze ervaring geven we je 8 tips mee

Delen

Onbekend is onbemind. Dat geldt ook voor virtuele jobbeurzen. Rekruteerders zijn bekend met fysieke jobbeurzen waar ze kandidaten in levende lijve kunnen ontmoeten, maar vertonen soms drempelvrees als het om een virtueel alternatief gaat. Nochtans biedt zo’n virtuele jobbeurs veel voordelen. Reken alleen al de tijds- én budgetwinst: Je verliest geen tijd in het verkeer of met het opbouwen van je fysieke beursstand en je hoeft ook niet geen budget te investeren in de aankleding ervan. Maar hoe haal je het maximum uit een virtuele jobbeursdeelname? Op basis van onze ervaring geven we je 8 tips mee.

1. Vermijd drempelvrees bij kandidaten en jezelf

Vernauw eerst en vooral niet te fel in het jobaanbod dat je publiceert op je stand. Beperk je niet enkel tot de openstaande functies die je op dat moment hebt, maar laat ook spontane sollicitaties toe bijvoorbeeld. Laat kandidaten bovendien vrij om vragen te stellen los van de jobinhoud, bijvoorbeeld over het team waar ze in terechtkomen, de sfeer in het bedrijf, enz.
Wacht ook niet af tot wanneer kandidaten contact leggen met jou, maar ga zelf het gesprek aan. Bekijk de profielen van ingeschreven en online kandidaten. Spreekt een profiel je aan, start dan zeker een chatgesprek op. Merk je dat een kandidaat echt relevant is, ga dan over op videochat. Face-to-face gesprekken werken tenslotte nog altijd beter dan pure chatberichten.
Kortom, de drempel verlagen begint bij jou als rekruteerder.

2. Onderschat branding niet

Branding kan zwaarwichtig klinken, maar met kleine dingen kan je al een groot verschil maken. Maak eerst en vooral je stand zo aantrekkelijk mogelijk. Op een virtuele beurs is iedere deelnemer gelijk, dus je inkleding kan het verschil maken: heb je leuke bedrijfsfilmpjes, foto’s van de collega’s, verscheen je bedrijf recent in de krant of in een employer branding campagne, deel dit dan op je virtuele stand. Zo trek je kandidaten aan, ook als ze op voorhand niet meteen aan jouw bedrijf hadden gedacht als potentiële werkgever.

3. Speel je troeven uit

Ben jij als werkgever bezig met het welzijn van je medewerkers in de vorm van mobiliteit, well being, ‘work-life balance’, speel dat dan zeker uit op je virtuele stand. Het zijn allemaal zaken waar werknemers op vandaag belang aan hechten.
Ben je een kleine organisatie? Benoem dan de voordelen die dit kan hebben tegenover grote bedrijven. Misschien hebben werknemers in je bedrijf bijvoorbeeld veel meer eigen beslissingskracht en autonomie en heerst er een vlakke structuur. Vertel dat!
Blijf ook zeker de hele beurstijd aanwezig. Onze virtuele beurzen duren tot 19u, omdat veel kandidaten al een job hebben en pas na hun werkuren kunnen deelnemen. Loop dat potentieel talent dus niet mis door al eerder te vertrekken.

4. Wees proactief

Denk niet: de kandidaten zullen wel tot bij mij komen. Niet altijd! Neem initiatief en ga zelf actief op zoek naar kandidaten in de database die bij je organisatie passen. Stuur ze een kort berichtje dat je misschien een leuke job voor hen hebt en nodig ze uit voor een gesprek. Net zoals bij een fysieke beurs merken we dat proactief zijn loont.

5. Technology is not the enemy

Laat je niet afschrikken door het virtuele aspect. Je hoeft geen enkele ervaring te hebben met virtuele beurzen om te kunnen deelnemen. Het platform is heel gebruiksvriendelijk en omvat alles in één omgeving: alle kandidaatgegevens, alle gesprekken die je voert, alle nota’s die je neemt. Ook na afloop van de beurs blijft dit allemaal beschikbaar voor jou. Bovendien bieden we tijdens de beurs permanente live-support. Heb je dus een vraag of loopt er iets fout: Jobat helpt je meteen.
Wees ook zeker niet bang om de videochat aan te gaan. Gesprekken waarbij je elkaar ziet, werken nog altijd beter dan geschreven chatberichten.
Investeer tot slot in het juiste materiaal: zorg dat je een comfortabele koptelefoon of oortjes hebt, een tweede scherm kan ook handig zijn, …

6. Ontdek het doel van het gesprek en zet daarvoor de juiste mensen in

Zoek je profielen in specifieke domeinen, bijvoorbeeld ICT-talent of ingenieurs, dan kan je ook collega’s aan het woord laten of de betreffende managers van het team waarin de kandidaat zou terechtkomen. Zij kunnen meteen heel gerichte vragen beantwoorden over de jobinhoud.
Vang dus niet alle contacten zelf op, maar verdeel ze onder collega’s. Op die manier kan je ook tijdig antwoorden op iedere vraag die binnenkomt.
We merken dat een gesprek op een virtuele beurs vaak eerder in de sollicitatiefunnel plaatsvindt dan op een fysieke beurs. Ze zijn vaker eerst verkennend van aard. Zorg dat je die eerste vragen goed opvangt, ga verder via de videochat en bij een potentiële match: leg afspraken vast voor verdere stappen na de beurs.
Het ideale aantal mensen dat deelneemt van je organisatie, is minstens drie, zo leert onze ervaring: één iemand die de sollicitatieslots voor zijn rekening neemt en dus interviews afneemt, één iemand die reageert op spontane instroom en één iemand die de actieve sourcing doet en proactief interessante kandidaten gaat aanspreken.

7. Breed aanbod, bredere matching

We vermeldden het al, maar beperk je niet enkel tot de specifieke jobs die je op de beurs ingevuld wil zien. Heb je nog andere vacatures of heb je weet van mogelijke noden in de nabije toekomst, voeg die dan zeker toe. Zo genereert het systeem een bredere matching en toont die je meer relevante profielen.
Schrik kandidaten ook niet te fel af door zware vereisten aan je jobs toe te voegen: bepaald diploma, specifieke talenkennis of ‘skill set’. Misschien is een kandidaat niet 100% geschikt op papier volgens je vereisten, maar is die in realiteit wel super gedreven en bereid om bij te leren. Zorg dat je die niet mist, al zeker niet als het om knelpuntfuncties gaat.

8. Neem het podium

Wil je sterk inzetten op branding, kies er dan voor om een webinar te hosten. We merken dat die heel populair zijn en gemiddeld door 200 kandidaten gevolgd worden. Wat je vertelt in het webinar, kan vanalles zijn: specifieke projecten die je wil uitlichten, collega’s aan het woord, meer toelichting bij jullie bedrijfscultuur of jullie jobaanbod, … We zien vaak dat een webinar geven, makkelijker uitnodigt tot verdere gesprekken nadien. Het verlaagt de drempel en nodigt uit tot interactiviteit. Ook hierbij hoef je geen schrik te hebben van de technologie, want er is op ieder moment live-ondersteuning door het Jobat-team.

Kortom, wij zien alleen maar voordelen aan een virtuele beursdeelname! Jij inmiddels ook?

Ontdek onze virtuele beurzen hier
Meer artikels.