Employer branding zoals het hoort: eerlijk, echt, oprecht.

Dat het geen tijden zijn om aan verkooppraatjes te doen, is duidelijk. De roep naar authenticiteit is weer helemaal terug.

Delen

Maar wat betekent dat nu juist voor jouw HR-communicatie? Hoe ziet een authentieke employer branding-campagne eruit? 

‘We zoeken authentieke mensen’, ‘we moeten authentiek communiceren met de buitenwereld’, ‘we willen een authentiek bedrijf zijn’. Ook in HR-middens was authenticiteit al een tijdje een containerbegrip. In veel gevallen was het zelfs niet meer duidelijk wat de gebruiker precies met het woord bedoelde. “De crisis maakt daar verandering in”, zegt Johan Driessens, drijvende kracht achter employer branding-specialist Branded.Careers. “Werkgevers die hun organisatie rooskleuriger hebben voorgesteld dan ze in werkelijkheid is, vallen nu door de mand. Nu wordt duidelijk welke werkgevermerken authentiek zijn en welke niet. In crisistijd kun je niet alsof doen.”

Eerst intern werken, dan pas extern communiceren

Dat het plaatje intern moet kloppen voor je er extern in een employer branding-campagne mee uitpakt, is ook de boodschap van Hannelore Geldhof, Product Manager bij Jobat. “Een verkooppraatje werkt gewoon niet in HR. Zeker in tijden als deze worden te mooie woorden zo doorprikt. Je kunt voor je organisatie een identiteit voor ogen hebben, maar de vraag is of ook werknemers zich daarin kunnen vinden. Kloppen de waarden die jij als werkgever naar voor schuift met de indruk die werknemers hebben?”

Voor Johan Driessens is het duidelijk dat werkgevers die vraag vandaag, in volle coronatijd, opnieuw moeten beantwoorden. “Als werknemers straks weer massaal naar de werkvloer trekken, kun je als werkgever niet doen alsof er niets aan de hand is. Wat nu gebeurt, grijpt zo in het persoonlijk en professioneel leven in dat je simpelweg niet kunt verwachten dat mensen morgen terug naar het oude normaal gaan. Kijk naar je Employee Value Propostion. Onderzoek of de beloftes die je in het verleden aan je medewerkers hebt gemaakt nu nog overeind blijven. Is je werkgeversidentiteit coronaproof of is er verandering nodig? Besef dat medewerkers straks terugkeren met een rugzak vol nieuwe ervaringen, overtuigingen, angsten en verwachtingen. Daar moet je als werkgever mee aan de slag.”

Soms gaat employer branding vanzelf

Driessens stelt vast dat werkgevers die employer branding serieus nemen, vandaag al met dat interne verhaal bezig zijn. “Het zijn die werkgevers die de band met hun mensen niet gelost hebben, die tijdens de lockdown de interactie zijn aangegaan, een kaartje hebben gestuurd en gevraagd hebben hoe het men hen ging, die hen gerustgesteld hebben en transparant zijn blijven communiceren. Het geniale is dat werkgevers die daar op die manier mee zijn omgegaan, vaak vanzelf in de schijnwerpers gekomen zijn. Medewerkers voelden zich in die mate erkend, gewaardeerd en beschermd dat ze er op sociale media zelf berichtjes over hebben gepost. Beter kan employer branding niet worden.”

Driessens haalt er een video van Arne Sorenson bij om het effect van authentieke communicatie te illustreren. De CEO van hotelketen Marriott International, die aan het recupereren is van een zware kankerbehandeling, stond erop om bij aanvang van de crisis een videoboodschap naar al zijn medewerkers te versturen. Driessens: “Toen hij over zijn mensen begon en zijn bezorgdheid over de impact voor zijn werknemers uitte, kreeg hij het moeilijk en zag je de tranen in zijn ogen opwellen. Die directe communicatie is de hele wereld rond gegaan en heeft ervoor gezorgd dat werknemers zich sterker met het bedrijf verbonden voelen. Zeer indrukwekkend.”

Ook Jobat kan een duwtje geven, via 6 Vlaamse nieuwsmerken

Het is dat soort eerlijke, oprechte en echte communicatie waar ook Hannelore Geldhof van Jobat naar streeft. “Als werkgevers naar ons komen en vragen of we een campagne kunnen opzetten om hun merk te versterken, dan nemen wij eerst en vooral de tijd om te luisteren en het verhaal van dat bedrijf te kennen. We gaan op zoek naar datgene waar het bedrijf voor staat en wat de mensen die er werken trots maakt. Dat is uiteindelijk ook hetgeen we op onze zes nieuwsmedia naar voor zullen brengen, bij voorkeur aan de hand van verhalen die echte medewerkers vertellen, over de projecten waarmee ze bezig zijn. Dankzij de enorme hoeveelheden data die we vanuit die nieuwsmerken en vanop ons eigen platform ter beschikking hebben, kunnen we die verhalen meteen ook bij de juiste, geïnteresseerde doelgroep brengen.”


Laten we samen bouwen aan jouw authentiek werkgeversmerk. Contacteer Jobat op 02 467 48 00 of info@jobat.be

Meer artikels.