Employer branding: meer dan verhalen vertellen

De term ‘employer branding’ circuleert al een tijdje in de wandelgangen van de bedrijfswereld. Maar waar staat het dan precies voor?

Eva Braekeveldt en Hannelore Geldhof van de EBC Studio bij Jobat lichten het belang van het HR- en marketingconcept graag toe.

Waarvoor staat employer branding?

Hannelore: “Elke werkgever wil een unieke positie creëren op de arbeidsmarkt. Employer branding is het proces om die positie als werkgever in de mindset van huidige én nieuwe potentiële medewerkers te nestelen. Door de bedrijfscultuur zo aantrekkelijk mogelijk te maken, blijven eigen werknemers langer en zien potentiële kandidaten sneller een match met het bedrijf.”

Eva: “Employer branding is daarbij geen one shot, maar een proces van lange adem. Het werkt niet als u investeert in één artikel. Om top-of-mind te blijven bij de doelgroep, is consistentie nodig. Dat spekt de geloofwaardigheid van het bedrijf.”

Hannelore: “We maken daarbij een belangrijk onderscheid tussen employer branding en employer markting. Een employer brand vormt de waarden van een bedrijf. Duurzaamheid kan bijvoorbeeld iets zijn waardoor een bedrijf zich kan onderscheiden. Na die denkoefening vertalen we de waarden binnen de EBC Studio in content die de klant kan inzetten om hun employer brand in de verf te zetten.”

Eva: “Denk maar aan artikels over inspirerende werknemers, video’s over de manier van werken of foto’s van de wekelijkse ‘apero op vrijdag’. Een mix van kleine en grote waarden van het bedrijf. Die content pushen we via sociale media. Het is de bedoeling om eerst te prikkelen en daarna de stap richting activatie te zetten. Conversie, het binnenhalen van sollicitanten, komt pas helemaal aan het einde van de funnel.”

Is het moeilijk om als bedrijf de eigen waarden te herkennen?

Hannelore: “Heel wat bedrijven nemen een agentschap onder de arm om hun EVP (Employee Value Proposition) te bepalen. De kleinere bedrijven vertrekken meer vanuit het buikgevoel.”

Eva: “Ook voor grote bedrijven is het belangrijk om te weten wat hen onderscheidt van de concurrent. Het zijn vaak de waarden en bedrijfscultuur die er voor zorgen dat een werknemer het ene bedrijf boven het andere verkiest. Ik heb de indruk dat veel bedrijven daar de meerwaarde vaker van inzien. Eerst en vooral voor de eigen werknemers, maar ook voor nieuwe medewerkers.”

Hannelore: “Mensen die op basis van de bedrijfscultuur kiezen voor een bedrijf, gaan zich veel langer binden. Aan een job valt nog wat te sleutelen, een bedrijfscultuur is wat ze is. Als een werknemer niet past binnen het DNA van het bedrijf, dan is de kans groot dat hij of zij het schip vroegtijdig verlaat. Een goede employer branding en de bijhorende marketing is een must in onze ongoing war on talent.”

Wil u top-of-mind worden bij uw doelgroep?

Neem contact op met Kim Vergaelen (kim.vergaelen@jobat.be) van EBC Studio.

Gerelateerde artikels
BLOG
Vijf goede redenen om ook tijdens de zomer te blijven rekruteren
Lees meer
CASE
It’s a wrap! De succesvolle zoektocht van DS Smith naar machineoperatoren.
Lees meer
CASE
Case in de kijker: vijf verpleegkundigen vertellen over hun job bij Wit-Gele Kruis
Lees meer