Terug naar zoekresultaten

1 van 19

Volgende
Belfius Bank & Verzekeringen

Customer Data Analyst

Bij Belfius Bank & Verzekeringen

Staat 5 dagen op Jobat.be

Belfius is de enige 100 % Belgische bank-verzekeraar. Zijn klantenbestand omvat 3,5 miljoen particulieren, zelfstandigen, vrije beroepen en kmo's. Belfius is marktleider in de public & social sector en maakt een significante ontwikkeling door in het segment van de ondernemingen. Belfius speelt een vooraanstaande rol in de Belgische economie via diverse kanalen en merknamen dankzij een gecombineerd aanbod van bankproducten en levens- en niet-levensverzekeringen.

Als warme bank-verzekeraar wil Belfius ook de motor zijn van de samenleving en streeft het naar een hoge klantentevredenheid. De medewerkers van Belfius dragen actief bij tot die ambities. Daarom zet Belfius volop in op geëngageerde medewerkers, medewerkers die graag een extra inspanning doen, zich betrokken voelen bij de organisatie en mee de kar willen trekken.

Customer Data Analyst

Functieomschrijving

De afdeling Customer Data Analytics heeft binnen RCB als missie om op een proactieve manier cliëntenkennis op te bouwen, te centraliseren en te exploiteren om de realisatie van de commerciële objectieven en de cliëntentevredenheid te ondersteunen.
Het gaat om een multifunctioneel team van o.a. ‘data scientists’, ‘digital analysts’, ‘campaign programmers’, ‘data analysts’ en ‘data managers’.

Zowel vanuit de segmentbeheerders en sales verantwoordelijken als vanuit de beheerders van de verschillende productengamma’s worden meerdere initiatieven ontwikkeld om de cliënt te benaderen.  De doelstelling is cliënten aan te trekken, hen producten te verkopen, het gebruik ervan te stimuleren, hen te servicen, …  Daarvoor worden verschillende ‘engagement’ programma’s opgezet. Daarin wordt de customer experience in de kanalen gepersonaliseerd en wordt de cliënt benaderd met specifiek aan hem gerichte boodschappen (bankmail, e-mail, sms, push-notifications, …). 
De verantwoordelijkheid van de Customer Data Analyst is om de totale cliëntenimpact van al deze verschillende initiatieven te beheren op een manier die enerzijds de bankdoelstellingen helpt realiseren en die anderzijds de cliëntentevredenheid bevordert. De Customer Data Analyst zal meewerken aan een nieuw 'systeem' om onze contact policy te beheren.

Volgende aspecten bepalen in belangrijke mate de totale cliëntenimpact mee en dienen door de Customer Data Analyst  beheerd te worden :

  • Next Best Offer / Action;
    Het mechanisme waarmee bepaald wordt wat de meest relevante aanbiedingen zijn die de klant kunnen aangeboden worden.  Het gaat dus om een prioritiseringsmechanisme rekening houdend met het profiel en het gedrag van de cliënt maar ook met de belangen en prioriteiten van de bank.  Dit mechanisme kan oa. de vorm nemen van een datamining model en zal samen met data scientists uitgewerkt moeten worden.
  • Contact Strategy / Policy;
    De richtlijnen die we als bank wensen te volgen met betrekking tot de manier waarop we met onze cliënten communiceren.  Het kan betrekking hebben op de hoeveelheid, de frequentie, de homogeniteit, de diversiteit van de boodschappen die we sturen of tonen en de kanalen en communicatiemiddelen die we daarvoor wensen te gebruiken.
  • Klantencontactgegevens;
    Beschikken over up-to-date cliëntengegevens (adres, telefoon, email enz.) vormt een belangrijk element bij de communicatie van de bank naar de cliënten toe.

De Customer Data Analyst zal in het kader van zijn opdracht volgende eindverantwoordelijkheden hebben :

  • Strategie:  Coordineren van het ontwikkelen en onderhouden van de strategie waarmee we de totale customer impact gaan beheren die de commerciële strategie maximaal ondersteunt (o.a. NBO, contact policy & klantencontactgegevens) in samenwerking met stakeholders binnen en buiten CDA.
  • Governance & Business process integratie:  Het organiseren, leiden, deelnemen, aan overleg- of beslissingsorganen (bvb PMT's) om de afgesproken strategie in praktijk te brengen.
  • Technische exploitatie:  Permanent bewaken dat alle parameters die nodig zijn voor de werking van de NBO en contact policy logica (prioriteiten, wegingsfactoren, …) worden ontwikkeld en onderhouden.
  • Monitoring, reporting & verbeteringen: 
    * bepaling van de KPIs ter opvolging van de totale customer experience impact, opvolging van de KPIs via recurrente rapportering;
    * opmaken, analyseren en verspreiden van recurrente rapporteringen of dashboards naar de stakeholders;
    * resultaten en analyses bespreken met stakeholders i.f.v. het bereiken van de gestelde doelstellingen om hun feedback te capteren en te verwerken.  Initiatieven nemen tot aanpassen en bijsturen waar gewenst. 

Profiel

  • gepassioneerd door customer experience management en uitgedaagd door de complexe problematiek van het beheer ervan;
  • grondige kennis van de commerciële praktijk binnen RCB, en meer in het bijzonder van de werking binnen de digitale kanalen;
  • de nodige technische programma’s kunnen en willen aanleren in het kader van de analyse en reporting van cliëntgegevens zoals Excel, SAS VA, SQL enz.;
  • resultaatgericht;
  • goede communicatievaardigheden;
  • zelfstandig, georganiseerd en flexibel kunnen werken binnen een dynamische omgeving in volle ontwikkeling; 
  • tweetalig NL/FR;
  • universitair diploma of gelijkwaardige ervaring.
Brussel

Anderen bekeken ook

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.

Solliciteer nu Solliciteer nu

Nog 34 dagen om te solliciteren

Kenmerken

Vereisten

  • Master (Licentiaat; Universiteit of Hoger Onderwijs Lange Type)
  • Minstens 2 jaar ervaring
  • Nederlands, Frans, Engels

Aanbod

  • Onbepaalde duur
  • Voltijds

Solliciteer voor

Ontvang nieuwe jobs via e-mail

Ontvang nieuwe 'Digital marketing' jobs in Brussel meteen in je mailbox.

We sturen je geen reclame.