Zuivelbedrijf Olympia biedt werk in eigen streek: ‘Files zijn hier onbekend’

"Wij zitten in het Pajottenland. Files zijn hier onbekend.” (Sabine Lebrocquy, hr-manager Olympia)

Op 11 december is het werkbezoekdag in Vlaanderen en Nederland. Werkzoekenden kunnen die dag een kijkje nemen achter de schermen van bedrijven. In Herfelingen zet zuivelbedrijf Olympia zijn deuren open.

Olympia is een familiaal zuivelbedrijf. De wortels van de huidige onderneming gaan terug tot 1946, toen Frans van Impe boterfabrikant S.A. Agricole et Commerciale (SAICA) overnam. In 1950 nam zijn zoon Kamiel het roer over van wat toen de 'Zuivelfabriek van Herfelingen' heette, naar de deelgemeente van Herne waar het bedrijf nog steeds gevestigd is. In 1991 kreeg het zijn huidige naam, Olympia.

Olympia verwerkt jaarlijks ruim 115 miljoen liter hoevemelk tot zuivelproducten. Dat gebeurt zowel onder de eigen merknaam als voor huismerken van supermarkten. Olympia levert ook grondstoffen aan de voedingsindustrie, en heeft daarvoor langlopende commerciële akkoorden met internationale bedrijven zoals Lactalis en Danone. Ruim een kwart van de omzet wordt geëxporteerd via een netwerk van partners. Tot in Zuid-Korea en Japan vind je producten van Olympia. De omzet van het bedrijf steeg van 25 miljoen euro in 1985 tot 82 miljoen euro in 2013.

Kwaliteitszorg

Meer dan 400 melkproducenten leveren verse rauwe melk aan Olympia. Het bedrijf gebruikt daarvoor eigen melkophaalwagens, maar doet ook een beroep op externe transporteurs. Sinds september 2005 voldoen alle geleverde melkproducten aan het lastenboek van de 'Integrale Kwaliteit Melkproductie'. Dat beschrijft meer dan honderd criteria waaraan een melkveebedrijf moet voldoen op het vlak van dierengezondheid, dierenwelzijn, melkwinning, reiniging en milieu. De melkophaling verloopt conform het lastenboek IKM-Transport. "Olympia heeft er steeds voor gekozen om te investeren in moderne technologie en kwaliteitscontrole", vertelt HR Manager Sabine Lebrocquy. "Om kwaliteitsproducten te maken, is zo'n geïntegreerde aanpak nodig, van boerderij tot afgewerkt product."

Olympia produceert een ruim gamma zuivelproducten voor de consument. In de eerste plaats komt natuurlijk de melk zelf. Die wordt aangeboden als verse gepasteuriseerde melk; als UHT-behandelde melk, die door verhitting langer houdbaar is; en als gesteriliseerde melk. Verder zijn er verschillende soorten boter en room, en zuiveldesserts zoals pudding en rijstpap.

Daarnaast heeft Olympia een apart assortiment ontwikkeld voor professionele gebruikers zoals de horeca. Die kopen boter namelijk niet in pakjes van 250 gram, maar in bulkverpakkingen van 5 tot 25 kilo – of in apart verpakte individuele porties voor gebruik in restaurants en hotels. De derde productpijler van Olympia zijn industriële producten voor de voedingsindustrie. En dan hebben we het over diverse soorten melk, maar ook room met specifieke vetgehaltes. Via dochterbedrijf BHA Belgium zijn bovendien tal van poeders op basis van melk verkrijgbaar.

Olympia heeft een eigen R&D-afdeling waar drie onderzoekers nieuwe toepassingen ontwikkelen. Het bedrijf is erg trots op zijn nieuwe ijsmix, een vloeibaar basisingrediënt dat gebruikt wordt in schepijs, softijs en milkshakes. Deze kant-en-klare grondstof wordt zelfs naar Italië geëxporteerd.

Veelzijdigheid

Olympia telt vandaag bijna 150 werknemers, waarvan 45 bedienden. Bij de arbeiders zijn er vooral productieoperatoren en techniekers elektromechanica aan de slag. "Olympia telt drie productie-eenheden onder één dak. Dat zijn eigenlijk drie kleine fabriekjes", vertelt Sabine Lebrocquy. "Onze techniekers krijgen daarom veel opleidingen in eigen huis om al die verschillende machines te leren kennen. Ook de operatoren moeten met meer dan één machine kunnen omgaan. Dat geeft ons wat meer flexibiliteit wanneer we afwezigheden moeten opvangen."

Een van de grote troeven van Olympia is werk in eigen streek, zegt Sabine Lebrocquy. "We zitten in het Pajottenland, midden tussen de velden. Files zijn hier onbekend, en de meeste werknemers wonen in de buurt." In de streek geldt Olympia als een goede betaler. "Onze lonen zijn conform aan wat in de voedingssector gebruikelijk is," zegt Sabine Lebrocquy, "en ik hoor inderdaad van interimkantoren dat ze voor deze regio hoog liggen. We zijn bovendien een familiaal bedrijf met een goede werksfeer, waardoor het verloop erg laag ligt."

Tijdens de werkbezoekdag zet Olympia zijn deuren open voor werkzoekenden. Het programma van die dag zal grotendeels hetzelfde zijn als dat van de jobdag die het bedrijf vorig jaar organiseerde, vertelt Sabine Lebrocquy: een bedrijfsvoorstelling en een rondleiding, gevolgd door een kleine degustatie en gelegenheid tot ‘speeddates’ met een eerste screening van kandidaten. Vorig jaar kwamen 35 werkzoekenden een kijkje nemen, wat resulteerde in vijf vaste aanwervingen.

"Momenteel zijn wij vooral op zoek naar technische profielen: onderhoudstechniekers, technische operatoren en machineoperatoren", zegt Sabine Lebrocquy. "Ook magazijnier-heftruckchauffeurs met een heftruckattest zijn moeilijk te vinden. Ervaring in voeding is een pluspunt. Verder is het belangrijk dat je bereid bent om in ploeg te werken en eigen vervoer hebt. Ons bedrijf is namelijk moeilijk bereikbaar via het openbaar vervoer."

De werkbezoekdag werd vorig jaar met succes gelanceerd in Nederland. Dit jaar neemt ook Vlaanderen deel. De initiatiefnemers hier zijn VDAB, Voka, Unizo en Verso.

(jd)

Meer info over Waar vind ik jobs? , Gelukkig op het werk , In de file

05/12/2014