Zo win je de sympathie van je (nieuwe) collega's

Start je binnenkort met een nieuwe job? Dan ben je vast niet alleen zenuwachtig voor de nieuwe professionele uitdagingen die je te wachten staan, maar ben je ook razend benieuwd naar je kersverse collega’s en hoe je met hen zal opschieten. Zeker wanneer je door factoren buiten je wil om niet meteen met open armen ontvangen wordt...

12 januari 2011

Delen

De collega's van Het Eiland

Deze tips helpen je alvast op weg …

Blij dat je in mijn team zit!

Hou er eerst en vooral rekening mee dat het veel tijd vergt om volledig opgenomen te worden binnen elke groep. Om het nodige respect te krijgen van je collega's, moet jij eerst bewijzen dat je sympathiek, eerlijk én hardwerkend bent.

Tweede gouden regel: stel je altijd professioneel op. Mogelijk klikt het niet met alle collega's even goed, maar voor een optimale werksfeer is een goede verstandhouding en een vriendelijke houding een must.

En tot slot: hou onderstaande tips in het achterhoofd als je vanaf dag 1 een goede (werk)relatie wil opbouwen met je nieuwe collega's. Voor je 't weet ben je één van hen!

  1. Onthou alle namen van je collega’s
    ... en dat van in het prille begin. Oefen desnoods 's avonds thuis met behulp van een spiekbriefje en je zal zien dat het contact meteen losser verloopt. Je wordt zelf toch ook liever met je voornaam aangesproken dan met een 'Euhm... jij bent…'?

  2. Aanvaard kritiek
    Je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken. Ga dus met niemand in de clinch, want zo krijg je snel de stempel 'moeilijk' opgeplakt. Beschouw elke vorm van kritiek in het begin daarom als opbouwend.

  3. Denk positief
    Ook al zijn de eerste dagen op je nieuwe werk zwaar, blijf in elk geval positief denken en straal dat ook uit. Vermijd een klaagzang tegen je collega's aan de koffieautomaat, want zo kom je negatief en zelfs zwak over. Een rustige babbel met je baas kan natuurlijk wel indien je problemen ondervindt.

  4. Roddel niet
    Soms lijkt de werkvloer een regelrechte soap. Hoewel het niet noodzakelijk slecht is om op de hoogte te zijn van alle achterklap, affaires en kliekvorming, toch blijft het raadzaam om zelf op een 'veilige' afstand te blijven. Door te roddelen over collega's maak je namelijk geen vrienden.

  5. Gebruik je tijd goed
    Een goed werkritme houdt ook in dat je af en toe een pauze inlast. Maak van de gelegenheid gebruik om tijd door te brengen met je collega's. En ook al ben jij de nieuweling: vraag hen naar hun hobby's. Zo toon je dat je oprecht geïnteresseerd bent.

  6. Nieuwe baas, nieuwe regels
    Elk bedrijf heeft zijn eigen werkmethodes. Pas je aan, want geen van je nieuwe collega's wil horen dat 'het beter was op je oude werk'. Suggesties kan je later op een subtiele manier doorgeven, wanneer je helemaal deel uitmaakt van het team.

  7. Volg de groep
    Bij de start van een nieuwe job, gedraag je jezelf het best zoals de rest. Volg de dresscode van het bedrijf, ga alleen buiten roken als je collega's dat ook doen en beantwoord geen persoonlijke telefoontjes wanneer dit niet algemeen aanvaard wordt. Zo word je niet gezien als het buitenbeentje.

  8. Werk hard
    Het allerbelangrijkste: werk hard en efficiënt, zodat je als een volwaardig lid van het team wordt aanvaard. Spring in waar je kan om je collega's te bewijzen wat je waard bent.

(jn) - Bron: helpwithjobs.co.uk

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.