Zo raak je op tijd uit bed: 7 tips

Wekker opstaan

Je wilt wel vroeg opstaan, maar iedere keer dat je wekker afloopt kan je de verleiding om nog ‘eventjes’ in dat warme bed te blijven liggen niet weerstaan? Aan de hand van deze tips geraak je wel snel én goedgeluimd uit dat oh zo gezellige bed!

7 tips om makkelijker op te staan:

  1. Vroeg willen opstaan begint natuurlijk met vroeg te gaan slapen. Niet iedereen heeft eenzelfde aantal uur slaap nodig, maar als je problemen hebt met opstaan, probeer dan toch gemiddeld aan je acht uur slaap per dag te geraken.
  2. Sta iedere werkdag steeds op hetzelfde uur op. Het is moeilijk een regelmaat te krijgen in je slaappatroon als je steeds op een ander uur uit je bed stapt.
  3. Hoe ingenieus de man of vrouw ook was die de snoozefunctie heeft uitgevonden, echt handig om vroeg uit bed te geraken is het natuurlijk niet. Maak er een gewoonte van om op te staan vanaf het eerste moment dat je wekker afloopt.
  4. Een pikdonkere slaapkamer helpt allerminst om snel op te staan. Houd de gordijnen daarom niet volledig gesloten, maar laat altijd een beetje licht binnen schijnen. Zo voelt je lichaam zelf aan dat het tijd is om op te staan.
  5. Zorg voor een aangename wekkertune. Niets zo vervelend als een standaardwekkergeluid. Een wekkerradio kan om die reden ideaal zijn, tenzij je favoriete radiozender je wenst te boycotten en net een nummer draait dat je verafschuwt.
  6. Zet je wekker niet vlak naast je bed. Het kan niet de bedoeling zijn dat je gewoon je arm moet uitstrekken om komaf te maken met dat helse geluid. Maak het jezelf moeilijk en zet je wekker in de uiterste hoek van je slaapkamer, zodat je wel moet opstaan om hem uit te schakelen.
  7. Het werkt voor sommigen, maar niet voor iedereen: zet de klok van je wekker verkeerd. Concreet: wanneer je wekker afloopt om zeven uur is het eigenlijk officieel nog maar tien voor zeven. Op die manier ben je zelfs nog vroeger wakker dan je van plan was!

Veel succes!

(nm) 

Meer info over Gezondheid

23/04/2012