Zo neem je ontslag met stijl

Scheiden doet lijden, ook op het werk. Hoe pijnlijk het is, heb je grotendeels zelf in handen. Er is immers een manier om stijlvol je exit te nemen.

8 september 2016

Delen

ontslag

Je bent zover, je hebt de knop omgedraaid... Het is tijd voor iets anders. Je hebt een nieuwe baan of je wordt zelfstandige. Maar er wacht nog iets lastigs: hoe geraak je van je huidige werk af?

“Rond in schoonheid af. Blaas geen bruggen op, je kan evengoed bruggen bouwen”, aldus Katrin Van de Water, coach en bezielster van Passion for Work. “Je collega’s, je klanten, zelfs je leidinggevende én het bedrijf waar je nu werkt, kunnen morgen of binnen 10 jaar opnieuw een mogelijke samenwerkingspartner zijn. Niemand blijft eeuwig op dezelfde positie en je weet niet waar iemand ooit terechtkomt. Je weet ook niet waar jij binnen 10 jaar staat. In een businesscursus leerde ik ooit: ‘They have to know you, to like you, to trust you and they buy from you’. Die like & trust-factor wordt erg beïnvloed door hoe jij je ontslag geeft en hoe je je nadien opstelt.”

Katrin Van de Water is bezielster van Passion for Work. Ze helpen hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan. Om haar eigen zaak op te starten, moest ze zelf haar ontslag geven als werknemer. “Van 2000 tot 2003 werkte ik met veel plezier als uitzendconsulente bij Randstad. Ik voelde dat er na drie jaar geen doorgroeimogelijkheden meer voor me waren. Met spijt in het hart (en tranen in de ogen) gaf ik mijn ontslag. Wat zou ik mijn collega’s en klanten missen… Toch voelde ik dat het tijd was om verder te gaan, nieuwe horizonten te verkennen… Ik paste onderstaande tips toe en kan je zeggen: ik ben nog steeds bevriend met sommige collega’s van toen. Ik ben zelfs meter van de dochter van een toenmalige collega. Vijf jaar later kon ik aan de slag als freelancer binnen de outplacementdivisie van Randstad. De directie van die divisie stuurde nadien zelfs enkele interne medewerkers door naar ons voor coaching… Ik kijk nog steeds met heel veel plezier terug op die tijd en ben nog steeds een ambassadeur van Randstad…”

Zo neem je ontslag in stijl: 9 tips

1. Schrijf een ontslagbrief

2. Probeer zo weinig mogelijk emotioneel te zijn

“Vertel je leidinggevende dat je de samenwerking wil stoppen en geef de redenen aan”, zegt Katrin Van de Water. “Heeft het te maken met een verschil in waarden, past de functie (niet) meer bij je, of kan je je niet meer ontplooien? Bedank je leidinggevende ook voor de fijne tijd en de geboden kansen. Probeer zo weinig mogelijk emotioneel te zijn, ook al ga je weg in niet zo fijne omstandigheden.”

3. Neem je verantwoordelijkheid

Laat luid en duidelijk weten dat het jouw beslissing is. Geef de redenen voor jouw keuze zodat de overblijvende collega’s niet met vragen blijven zitten. Uiteindelijk moeten – en willen – zij er nog aan de slag blijven.

4. Snijd niet alle banden door

Kan je op de een of andere manier professioneel in contact blijven met je werkgever doe dat dan ook, bijvoorbeeld door te freelancen of via consultancy. Laat bij je vertrek weten dat je daarvoor openstaat. Wil je dat niet, blijf dan toch in contact. Ga er nog eens langs, ga af en toe eens samen iets eten of blijf in contact via sociale netwerksites.

5. Erken het effect op de overblijvers

Als jij vertrekt, komen je taken minstens tijdelijk op de schouders van de overblijvers terecht. Spreek hier over zodat zij geen wrok gaan koesteren. Sta er echter niet te lang bij stil. Anders lijkt het alsof je denkt dat ze het werk niet zonder jou aankunnen.

6. Schrijf er over

Een summier ontslagbriefje valt maar dunnetjes uit. Zet je beslissing en de context daarvan eens op papier. Dat geeft jou ook de kans alles nog eens op een rijtje te zetten.

7. Werk alles af

“Doe tot de laatste dag goed je best. Werk alles af en lever dezelfde kwaliteit als wat je eerder deed”, vertelt Katrin Van de Water. “Zorg dat het voor je opvolgers zo makkelijk mogelijk is om alles over te nemen: noteer paswoorden, alle relevante info die in je hoofd zit...”

8. Vier de samenwerking van de afgelopen tijd

“Vier de samenwerking van de afgelopen tijd en bedank je baas en collega’s. Informeer je klanten dat je er niet meer zal zijn na die bepaalde datum, en vermeld bij wie ze wel terechtkunnen.”

9. Pas je LinkedIn-profiel aan na je laatste werkdag

Update je werksituatie op LinkedIn. Dat doe je door je huidige functie stop te zetten, en je nieuwe functie bij te voegen. Voeg zoveel mogelijk collega’s toe aan je netwerk.

Tips met dank aan Katrin Van de Water, bezielster van Passion for Work. Ze helpen hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan. Vaak willen ze iets anders, maar weten ze niet wat en/of hoe. Personal Branding kan hen helpen. Je leest hier meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt via www.passionforwork.be.

(mr) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.