Meer/minder verdienen
Vorige

1 van 372

Volgende
Volgend artikel:

Ambtenaar of bediende: wie verdient het meest?

Zo maak je sneller promotie: 7 tips

promotie maken
Je hoeft niet te veranderen van werk om je te verbeteren. Met de juiste aanpak kan je ook intern promotie maken. 7 tips...

“Veel mensen om mij heen zijn ambitieus. Ze willen graag vooruitkomen in de organisatie waar ze werken. Sterker nog: veel mensen die ik ken, gaan weg bij de organisatie waar ze werken omdat ze geen carrière maken”, vertelt Yvonne Dam van The happy at work agency. Ze helpt ambitieuze professionals om zich te focussen op wat echt belangrijk is in hun werk en leven.

“Soms is dat echt zonde, want hoewel het kan lonen om ergens nieuw in een hogere functie te starten, kan het ook echt heel lonend zijn om te blijven waar je bent. Binnen jouw bestaande organisatie ken je de mensen, weet je hoe de paden lopen en ben je ingewerkt. Met de juiste aanpak kan je ook intern promotie maken.”

Lees ook: Ontdek je eigen ambitie(s) in 4 stappen

7 tips om sneller promotie te maken

1. Zoek uit wat nodig is om carrière te maken

Het allerbelangrijkste: ga in gesprek met jouw leidinggevende. Vraag hem of haar wat er nodig is om meer verantwoordelijkheid te krijgen en wat er van jou verwacht wordt.

Vraag ook naar timings zodat je weet wanneer je iets kunt verwachten en wie bepaalt of jij voor promotie in aanmerking komt.

2. Vertaal het in concrete actiestappen

Nu je weet wat er van jou verwacht wordt om carrière te maken, kun je dit vertalen in concrete to do’s. Wat ga jij concreet doen?

Zorg ervoor dat jouw leidinggevende en de mensen die bepalen of jij voor promotie in aanmerking komt het eens zijn met deze acties. Maak ze concreet en zorg ook hier weer voor tijdslijnen, wanneer heb je wat afgerond?

3. Focus!

Focus op de acties en taken die jou helpen om jouw promotie te bereiken. En dan bedoelen we ook echt focus! Het is dus heel goed mogelijk dat je van bepaalde dingen die eerder tot jouw takenpakket hoorden, afscheid neemt om plaats te maken voor nieuwe taken.

Of wellicht wordt er van jou verwacht dat je een periode beide taken op jou neemt. Stem dit expliciet af met jouw leidinggevende. Vraag ook wie jouw taken overneemt wanneer jij die niet langer doet en zorg voor een goede overdracht.

CHECK: Tijd voor een promotie?

4. Hou bij welk werk jij verricht

Het helderst voor iedereen is dat je je bereikte doelstellingen jaarlijkse vastlegt. Al dan niet met feedback van de betrokkenen. Op die manier staat de vooruitgang die je maakt op papier.

5. Deel jouw vooruitgang met alle betrokkenen

Ook alle positieve feedback die jij ontvangt van jouw collega’s en klanten deel je. Hiermee hou je iedereen op de hoogte van de stand van zaken.

Indien je dit lastig vindt en je doet dit niet uit jezelf, maak dan ijkmomenten in jouw agenda aan, zodat je een reminder ontvangt om dit te delen.

6.Vraag tussentijdse feedback

Overleg regelmatig met iedereen die betrokken is bij jouw carrière. En dan bedoelen we niet om gezellig bij te kletsen. Nee, praat effectief over je carrière. Geef aan hoe jij het vindt gaan, vraag zo nodig om hulp en het belangrijkste: vraag naar de mening van je leidinggevende en andere betrokkenen. Dit geeft jou inzicht en laat je zien of je ‘on track’ bent.

E-gids: Tips voor een positief evaluatiegesprek

7. Zorg dat je zichtbaar bent in jouw organisatie

Ga naar after work drinks, netwerkevents, meld je vrijwillig aan voor die extra taak met belangrijke mensen uit jouw organisatie en zorg dat mensen weten wie je bent en wat jij doet.

Laat mensen weten welke waarde jij toevoegt en welke oplossing jij biedt voor hun probleem.

Extra: 7 tips om meer uit je netwerk te halen, online én in het echt

(mr) 

Yvonne Dam van The happy at work agency helpt ambitieuze professionals om zich te focussen op wat echt belangrijk is in hun werk en leven. Zodat ze volop kunnen genieten van hun leven en de dingen kunnen doen in hun werk die hen blij maken. 

resultaten presenteren 20 december 2023
Anderen bekeken ook