Zo ga je om met irritante collega's: 5 tips

irritante collega

Helaas, we kunnen onze collega's (vaak) niet zelf kiezen. Met sommige medewerkers zal je dan ook nooit beste vrienden worden. Maar om in een optimale werksfeer te kunnen werken, is het belangrijk dat je ook met die ergerlijke collega door dezelfde deur kan. Hoe pak je het aan?

1. De laatkomer

De collega die goed werk levert, maar iedere morgen te laat op het werk verschijnt, of steeds als laatste een meeting komt binnenstormen. Bovendien gaat deze collega ook vaak vroeger naar huis dan anderen en lijkt hij of zij zich niet te haasten wanneer anderen aan het wachten zijn.

Ofwel is deze collega simpelweg onbeleefd en heeft hij of zij geen respect voor andermans tijd, ofwel is deze verstrooide collega zich vaak gewoon niet bewust van de tijd. Zoek uit met welk type jij op je werk te maken hebt. Heeft je collega geen tijdsbesef? Passeer dan langs haar/zijn bureau wanneer jij naar de meeting vertrekt of stuur een sms'je wanneer hij of zij er nog niet is en je weet dat anderen ongeduldig aan het worden zijn.

Is je collega echter gewoon onrespectvol en weigert hij of zij te veranderen? Dan kan je maar beter je ergernissen proberen opzij te zetten, want je doodergeren helpt helaas niemand vooruit. Onrespectvolle werknemers zullen vroeg of laat door de mand vallen. Loopt het echt de spuigaten uit? Kaart dan voorzichtig bij je leidinggevende aan dat het niet makkelijk werken is met collega's die nooit op tijd komen.

2. De zeurpiet

De collega die zich nog steeds als een zeurende puber gedraagt. Alles is oneerlijk, niemand doet zijn werk zoals het moet en wees er maar zeker van dat hij (of zij) dit zal vertellen tegen de baas.

Natuurlijk is het niet fijn om samen te werken met iemand die niets positiefs te vertellen heeft. Voor je het weet heb je immers dezelfde negatieve vibe overgenomen. Daarom is het belangrijk om jezelf af te schermen tegen deze negatieve gevoelens. Laat je niet van je stuk brengen en ga in de 'tegenaanval' door alles op te lijsten dat wél goed gaat. Met negatieve gedachten geraak je nergens en dit moet je dan ook duidelijk maken aan 'de zeurpiet'. Zit de zeurpiet naast jou? Overweeg dan een hoofdtelefoon, de boodschap zal meteen duidelijk zijn.

3. De luierik

De collega die werk niet ziet liggen en deadlines niet nakomt. Hij of zij loopt altijd achter op schema en schuift belangrijke zaken door naar jou.

Bijna op iedere werkvloer loopt een luierik rond. Deze medewerker is meester in het doorgeven van opdrachten en weet exact hoe hij of zij onder de radar moet blijven. Zolang jij geen neen kan zeggen en het werk doet omdat het anders toch niet gedaan zal worden, zal je baas de luierik niet opmerken. Weiger daarom om zijn of haar opdrachten over te nemen, en focus je enkel op je eigen projecten. Uiteindelijk zal zijn werk zich opstapelen en zullen ook anderen merken dat bepaalde zaken niet zijn uitgevoerd. En dan kan de bal snel aan het rollen gaan.

4. De asociale slimmerik

De collega die uiterst briljant maar sociaal totaal onbeholpen is. Hij of zij zegt dingen die anderen oncomfortabel maken.

Er is een reden waarom je baas deze werknemer aangeworven heeft. Hij of zij doet zijn werk goed en dat hij minder goed in de groep ligt, maakt je baas weinig uit. Het is dan ook niet aan jou om deze collega serieus op het matje te roepen voor zijn 'asociaal gedrag'. Gaan sommige opmerkingen echt te ver, dan kan je hem of haar hier wel attent op maken. Vaak heeft deze persoon immers niet door dat er iets mis is met zijn gevoelige uitspraken. Even beleefd melden dat je dit eigenlijk niet apprecieert kan al wonderen doen.

5. De hulpeloze collega

De collega die altijd vragen heeft, ook al werkt hij of zij al langer bij het bedrijf dan jou. Deze werknemer kan bovendien niet tegen kritiek en kan bij de kleinste opmerking al in tranen uitbarsten.

Het is vermoeiend samen te werken met een collega die duidelijk niet zelfstandig kan werken. Stop met voortdurend zijn of haar hand vast te houden. Geef je collega de nodige uitleg wanneer hij of zij dat vraagt en vraag ook dat hij of zij dit noteert, zodat je het later niet opnieuw hoeft uit te leggen.

(nm) - Bron: Businessinsider.com  

17/03/2014

  • 17 maart 2014