Zentrick: ‘We rekruteren vooral via ons netwerk’

“Zeker ook sales- en marketingmensen zijn welkom.” (Frederik Neus, co-founder Zentrick)

Startende ondernemingen in België zijn goed zijn voor 49.000 voltijdse banen. Dat wijst een recente studie van de Antwerp Management School uit. Een goede reden voor Jobat om te gaan luisteren bij het Gentse techbedrijf Zentrick over hoe avontuurlijk het is om aan de slag te gaan bij een ambitieuze starter. Ligt de wereld er aan je voeten bij ‘het nieuwe Google’, of kan het morgen afgelopen zijn?

“We openden op vijf jaar tijd kantoren in Merelbeke, New York, L.A, Helsinki en binnenkort misschien in Londen”, zegt co-founder Frederik Neus. “Zentrick is gestart als online videoplatform, een soort professionele YouTube voor bedrijven. Van daaruit evolueerden we naar interactieve of ‘smart’ video: klikbare, interactieve video. Aankopen doen, deelnemen aan wedstrijden, een testrit boeken, gokken, info opvragen … je kunt het allemaal, ook als je ‘embedded’ kijkt via Facebook of een blog. Unilever, Wall Street Journal, AB InBev en veel automerken zijn al klant.”

“Sony Pictures creëerde er een video mee die de klassieke trailerwebsite vervangt. Het toont aan hoe schaalbaar onze oplossing is. Een bedrijf betaalt maar één keer voor de creatieve- en ontwikkelingskosten, de template en de interactieve elementen zijn vlot herbruikbaar. Je kunt het systeem ook integreren in een bestaande database, een e-commerce- of een CRM-systeem. Heel veel bedrijven en organisaties willen een toepassing op maat, dus de mogelijkheden zijn enorm.”

Een salesdroom

“Ondertussen zijn we met twaalf medewerkers in België en zeven in de VS, onder wie ook enkele Belgen. Developers, maar zeker ook sales- en marketingmensen zijn welkom. Veel concurrenten spitsen zich toe op één deel van de industrie, bijvoorbeeld voor marketingdoeleinden of prerolls, de ads van 15 tot 30 seconden die je ziet voor een video. Wij gaan breder: ook voor interne communicatie, welkomvideo’s voor personeel … Voor salesmensen ligt het terrein dus open. Meestal trekken we mensen aan via eigen netwerken en vrienden. Maar ik spreek vaak voor managementscholen en universiteiten over businessplanning en schaalbare businessmodellen: soms komt daar ook een nieuw contact uit.”

“We hebben daarnaast vaak internships voor de technische profielen, onder andere via het Prins Albertfonds van Agentschap Ondernemen. Voor salesprofielen in het buitenland kijken we natuurlijk uit naar iemand die daar al woont en ook een bepaald netwerk heeft. Dat is lastig zoeken, daar zetten we dan een recruiter op. Maar het kan ook via ons eigen netwerk. Het moet een juiste fit zijn voor onze bedrijfscultuur, maar ook inhoudelijk een sterk profiel.”

Sexy as a start-up

“Juniorprofielen leren graag bij en staan open voor nieuwigheden, maar ervaren salesmensen die de corporatewereld kennen zijn ook welkom. Met een achtergrond in een traditioneel bedrijf, moet je je wel wat flexibeler opstellen. Bij een start-up werk je allround. Ongelooflijk wat ik zelf allemaal bijgeleerd heb in vijf jaar. Leuk is dat je hier ook als developer in contact staat met sales of marketing. Er wordt naar elkaar geluisterd, je werkt samen naar één doel toe. En natuurlijk is Zentrick best wel sexy: in een jong bedrijf kun je echt mee aan de kar trekken en het verschil maken.”

“Video spreekt daarbij erg aan als product, en smart video is echt de next step. Maar investeerders vinden speelt natuurlijk een enorme rol. Wie weet werken hier volgend jaar dus vier keer zoveel mensen: dat kun je moeilijk voorspellen. Maar zeker in de US is er erg veel concurrentie om goede profielen binnen te halen.” Hoe groter Zentrick wordt, hoe vlotter dát zal gaan. Of ook niet: moeilijk te voorspellen.

(wv)

Meer info over Welke job past bij mij? , Waar vind ik jobs? , Sollicitatietips , Netwerken , ICT , Jobs met toekomst , Persoonlijke ontwikkeling

05/11/2015