Wie sleutelt aan de elektrische auto van morgen?

Traxio, de vakvereniging van de Belgische automobielbranche, trekt aan de alarmbel. Jonge mecaniciens die in de garages aan de slag gaan, hebben te weinig basiskennis van elektriciteit om aan elektrische wagens te kunnen sleutelen. Vooral voor de toekomst wordt dat een groot probleem.

2 april 2019

Delen

Tesla parking
“Het is bijna ondoenbaar om de elektrische auto in al zijn aspecten te bespreken.” (Steve Hermans, leraar Autotechnologie)

Slechts één jongere op tien slaagt voor de proef ‘basiselektriciteit’ die de autosector organiseert in het laatste jaar van het secundair onderwijs. De meeste leerlingen missen dus essentiële competenties rond elektriciteit en zullen het dus heel moeilijk hebben om de noodzakelijke bijscholingen in de garages te volgen, zo zegt Traxio.

Voorlopig is het marktaandeel van elektrische voertuigen nog erg bescheiden, maar het zal de komende jaren waarschijnlijk wel sterk stijgen, door de steeds strengere milieunormen. De garagesector is zich al op die trend aan het voorbereiden en investeert sterk in de opleiding van medewerkers zodat zij hybride en elektrische voertuigen (HEV) veilig kunnen onderhouden en herstellen. Niet alleen zijn de aandrijfsystemen van HEV’s compleet anders dan van een klassieke verbrandingsmotor, ook conventionele auto’s krijgen almaar meer elektronica aan boord. Daarnaast zullen er in toekomst ook meer en meer elektrische fietsen onderhouden en hersteld moeten worden. De nood aan mensen die elektriciteit ‘in de vingers hebben’, is dus groot.

Bottleneck

Het secundair onderwijs is echter een bottleneck, klaagt Traxio. De slaagpercentages tonen sinds 2014 aan dat negen op tien jongeren in hun laatste jaar secundair onderwijs te weinig kaas gegeten hebben van elektriciteit en elektronica. Auto-elektriciteit is een behoorlijk abstract gegeven, maar toch scoren de jongeren in systemen van alternerend leren (zoals bijvoorbeeld duaal leren) aanzienlijk beter. Dat komt vooral omdat de aansluiting tussen theorie en praktijk zo beter gegarandeerd wordt.

Volgens Steve Hermans, leraar Autotechnologie aan het VTI in Leuven, is het vooral een gebrek aan tijd en een overvol curriculum die het lastig maken om in de school veel met elektrische voertuigen bezig te zijn. “We hebben maar een beperkt urenpakket en de overheid legt ons al zoveel leerstof op dat het bijna ondoenbaar is om de elektrische auto in al zijn aspecten te gaan bespreken”, zegt hij. “Het is zonder elektrische wagens al niet evident om aan alle doelstellingen te kunnen voldoen. Het curriculum aanpassen? Ja, maar dan moeten ze wel realistisch blijven. Men legt in Brussel al die regels op, maar zij beseffen soms niet hoeveel tijd en moeite het kost om daar ook aan te voldoen.”

Je moet daarbij ook niet het paard voor de kar spannen, zegt Hermans. “Ik ben ook niet zeker of het al veel zin heeft om meteen met leerstof over elektrische aandrijving te beginnen. Je moet toch eerst een basis aan technieken en technologieën in je vingers hebben, vooraleer je een elektrische motor gaat openleggen.”

300 volt

Dat alles wil niet zeggen dat er helemaal geen aandacht aan de elektrificering besteed wordt, benadrukt Hermans. “We doen een tweedaagse cursus HEV2 (Hybride en Elektrische Voertuigen), die ook gevolgd wordt door een examen. Leerlingen mogen daarbij aan een elektrische wagen werken, maar enkel als die spanningsloos is. In elektrisch voertuigen komen spanningen voor van 200 of 300 volt, het is natuurlijk van levensbelang dat je daar niet mee in contact komt. Er bestaat ook een HEV3-programma, waarbij je gaat sleutelen aan een wagen terwijl die onder spanning staat, maar dat is nog maar heel recent geïntroduceerd in België en is voor het secundair onderwijs eigenlijk nog helemaal niet aan de orde. Bovendien: er zijn onderling tussen de merken ook nog zoveel verschillen tussen elektrische wagens, dat ook interne opleidingen altijd nodig zullen blijven.”

De autosector zelf gaat vanaf dit jaar overeenkomsten sluiten met individuele scholen om het opleidingsniveau op te krikken. In Vlaanderen en Wallonië hebben zich al een tiental scholen aangemeld om in deze samenwerking in te stappen.

(fp) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.