Wie maakt er winst met e-commerce?

Dominique Michel
”Wat als alle investeringen in technologie en mensen er alleen toe leiden dat de omzet behouden blijft?” (Dominique Michel, ceo Comeos)

De trend naar online winkelen bezorgt grote en kleine retailers hoofdbrekens. Een webshop kost geld en is vaak niet meer dan een extra distributiekanaal dat niet noodzakelijk voor meer omzet zorgt. Extra jobs, daar zorgen ze wel voor, zo’n 36.000, maar zijn dat ook Belgische banen?

“E-commerce is geen eenvoudig verhaal”, zegt Dominique Michel, ceo van de retailfederatie Comeos. “En in tegenstelling tot wat we vaak denken, is het ook geen zuiver ICT-verhaal. We hebben nieuwe profielen nodig, maar meer dan alleen IT-experts. Een goed georganiseerde webshop heeft ook nood aan marketeers, designers, database-experts, dataminers en vele anderen.”

Zowel voor de hr-afdelingen van grote retailers als voor zaakvoerders van kleinere winkels is dat een grote uitdaging. “Ze moeten plots andere profielen rekruteren die vaak hoger geschoold en duurder betaald zijn”, zegt Dominique Michel. “Bovendien vissen ze plots in dezelfde vijver waarin ook heel wat andere, vaak beter betalende, sectoren hun lijnen uitsmijten.”

Catch 22?

Comeos berekende dat zes op de tien aanwervingen voor e-commerce activiteiten hooggeschoolde profielen betreft. Vandaag is één op de vijf nieuwe medewerkers in de sector hooggeschoold. Dat daardoor de personeelskosten zullen stijgen, staat vast.

“De volgende vraag die we ons moeten stellen is voor wie en in hoeverre e-commerce rendabel zal zijn. Dat is dé grote onbekende. Wat als alle investeringen in technologie en mensen er alleen toe leiden dat de omzet behouden blijft? Dan hebben onze winkels een probleem. Ze kunnen zich bijvoorbeeld niet permitteren om niet meer te investeren in hun fysieke winkelruimte. Wie dat doet, is eraan voor de moeite”, aldus Dominique Michel. E-commerce lijkt een ‘catch 22’ te zijn voor de sector. “Onze leden hebben eigenlijk geen keuze”, bevestigt de ceo van Comeos. “Niet meegaan met de trend is geen optie, maar de opbrengst is evenmin gegarandeerd.”

Voor een grote keten kunnen de online advertentiekosten om bijvoorbeeld bovenaan de zoekresultaten van Google te verschijnen, snel oplopen. “En dan heb je nog niets verkocht”, aldus Dominique Michel. “Bovendien zijn er ook de pure online spelers die ons vanuit het buitenland bestoken met lage prijzen die ze kunnen hanteren door hun schaalvoordeel en kleinere overheadkosten. Zij hebben een geweldige impact op de sector.”

24/24

Toch is het niet al kommer en kwel. Wie zijn online zaak slim uitbouwt, kan gouden zaken doen, en dat geldt ook voor kleine zelfstandigen. “Ik ken iemand met een online wijnshop die dankzij zijn online winkel wijn verkoopt tot in Amerika, China en Japan. Had hij niet geïnvesteerd in e-commerce, dan was hem dat nooit gelukt.”

Het buitenland is evenwel tegelijk een kans en een bedreiging voor online winkels. Vandaag al wordt 30 procent van alle Belgische e-commerce-activiteit gestuurd vanuit het buitenland. Ook ketens die hier al jarenlang voet aan grond hebben, kiezen ervoor om het centrum van hun online verkoop over onze grenzen te tillen.

“De redenen daarvoor zijn de te hoge loonkosten in ons land en de weinig flexibele arbeidsmarkt”, weet Dominique Michel. “Een online handel moet 24 uur per dag kunnen werken, dag en nacht. Maar de wet moet dat ook toelaten. Als we hier niet soepeler in worden, riskeren we dat een nog groter deel van de koek voorgoed naar het buitenland verdwijnt. Nu al verhuizen er retailers naar Nederland, waar er meer mag en kan.”

E-commerce in cijfers

  • 36.000 = het jobpotentieel van e-commerce in België tegen 2018.
  • 5% = het huidige aandeel van e-commerce in de omzet van de Belgische retailsector. Tegen 2018 verwacht Comeos een verdubbeling.
  • 400.000 = het aantal jobs in de Belgische retailsector.

(wv) – Meer info: www.comeos.be 

Meer info over ICT

20/10/2014

  • 20 oktober 2014
  • ICT