Wie krijgt welk eindejaarscadeau? En voor hoeveel euro?

Eindejaar betekent traditiegetrouw pakjestijd. Niet enkel onder de kerstboom, maar ook in heel wat ondernemingen, zo blijkt uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) waar 598 kmo’s aan deelnamen.

5 januari 2015

Delen

eindejaarscadeau
27% van de kmo’s geeft een relatiegeschenk aan trouwe klanten, 19% aan alle klanten en 9% aan commerciële partners.

89% van de ondernemingen zal tijdens deze eindejaarperiode één of meerdere relatiegeschenken uitdelen. Dat is een lichte toename tegenover vorig jaar, toen 87% van de kmo’s relatiegeschenken gaf. De meeste cadeaus gaan naar de eigen werknemers, zo blijkt: 47% van de kmo-zaakvoerders beloont al hun medewerkers met een geschenk.

“Het toont duidelijk aan dat kmo’s hun medewerkers willen belonen en bedanken. In deze stakingstijden willen ze hun respect voor hun werknemers nogmaals onderlijnen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Vorig jaar deelde 43% van de werkgevers zo’n geschenk uit aan hun medewerkers.

Wat en hoeveel voor wie?

27% van de kmo’s geeft een relatiegeschenk aan trouwe klanten, 19% aan alle klanten en 9% aan commerciële partners.

Welke zaken worden het meest cadeau gedaan? 

  • Drank (wijn, champagne, sterkedrank enzovoort) = 28%
  • Lekkernijen en voeding = 13%
  • Cadeaucheques en -bonnen = 11%
  • Een product uit de eigen onderneming = 9%
  • Een pakket met verschillende producten = 8%

Wat mag het kosten? 

Ruim één derde van de kmo-bedrijfsleiders (37%) trekt tot 15 euro uit per relatiecadeau, terwijl 27% een bedrag tussen de 15 en de 25 euro spendeert en 18 procent tussen de 25 en 45 euro neertelt. Voor 6% van de kmo’s mag een relatiegeschenk dan meer dan 60 euro kosten.

Aftrekbaar

Wist je dat relatiegeschenken voordelig zijn voor de schenkende onderneming? In principe zijn relatiegeschenken voor 50 procent aftrekbaar. Meer nog, producten die opvallend en blijvend de benaming van de schenkende onderneming dragen, zijn volledig aftrekbaar. 54 procent van de ondervraagde kmo’s zet dan ook uitdrukkelijk de bedrijfsnaam op hun relatiegeschenken, zo leert het onderzoek nog.

“Juwelen of waardevolle vulpennen kunnen wel niet als reclameartikelen worden beschouwd”, waarschuwt Christine Mattheeuws, “zelfs niet indien de naam van de onderneming er in gegraveerd staat. Hetzelfde geldt trouwens voor geschenken waarop de benaming van de onderneming niet opvallend is aangebracht of waarvan die vermelding gemakkelijk kan worden verwijderd.”

Tot slot blijkt nog dat 8 op de 10 ondernemers ook zelf relatiegeschenken krijgen tijdens de eindejaarperiode, voornamelijk dan van hun leveranciers (61%) en hun commerciële partners (22%). 6 %van de kmo-zaakvoerders krijgt met eindejaar een geschenk van één of meerdere werknemers.

(sv/kv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.