Werknemers zitten vastgeroest in 'Oude Werken'

Volgende donderdag is het Management Assistant Day, de dag waarop de secretaresses, office managers en management assistants in de bloemetjes gezet worden - als ze die dag op kantoor zijn. Want ook administratieve medewerkers willen thuiswerken, blijkt uit onderzoek van de Erasmushogeschool Brussel.

15 april 2015

Delen

"Veel managers denken nog al te vaak in termen van 'command and control'.” (Annie Verhaeghe, Erasmushogeschool Brussel)

Annie Verhaeghe onderzocht drie cases voor bedrijven in het Brusselse die eraan dachten om thuiswerken voor management assistants in te voeren. Want ondanks alle studies die erover bestaan en succesverhalen uit de praktijk, is telewerken in België nog niet echt ingeburgerd. Toch bestaat er bij werknemers veel interesse voor: 64 procent wil het graag proberen.

Voor haar onderzoek selecteerde Annie Verhaeghe drie organisaties die om heel uiteenlopende redenen de haalbaarheid van thuiswerken wilden onderzoeken: Umicore, Shurguard en UZ Brussel.

De bedrijven

Ze koos bewust drie heel verschillende bedrijven. Umicore is een internationale materiaaltechnologiegroep met hoofdzetel in Brussel, en kampte met een groeiend mobiliteitsprobleem. Heel wat medewerkers wonen ver van Brussel en werden het beu om elke dag de files te moeten trotseren.

Shurguard is gespecialiseerd in de verhuur van beveiligde opslagruimte, en wou weten of thuiswerken een oplossing zou zijn voor de mobiliteit van de medewerkers van de Europese hoofdzetel. Deze moest namelijk verhuizen van een locatie in het centrum van Brussel naar een pand in Groot-Bijgaarden dat slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer.

Bij het UZ Brussel in Jette was het uitgangspunt een rekruteringsprobleem: 'medical management assistants' zijn moeilijk te vinden. Door een systeem van thuiswerken zou het beroep aantrekkelijker kunnen worden voor de - vooral vrouwelijke - kandidaten.

1 dag/week

Annie Verhaeghe stelde vast dat er bij de management assistants in de drie bedrijven veel interesse was om thuis te kunnen werken – van 91 procent bij Umicore tot 50 procent bij Shurguard. "Bijna iedereen was vragende partij. Als thuiswerk binnen het bedrijf reeds mogelijk was, waren er nauwelijks twijfelaars. En wie het al deed, stond er positief tegenover."

De afstand tot het werk speelde geen rol bij de vraag naar thuiswerk. Ook wie relatief dichtbij woonde, wou kunnen thuiswerken. Opvallend was dat de meeste ondervraagde medewerkers slechts één dag per week wilden thuiswerken, en dan liefst geen vaste dag. Ze vreesden het sociale contact met de collega's te verliezen als ze vaker thuiswerk deden.

Dat bleek ook de impliciete norm bij de werkgever: één dag per week en niet meer. "Veel managers denken nog al te vaak in termen van 'command and control': we moeten mensen opdragen wat ze moeten doen, en dan controleren of ze het wel doen", stelt Annie Verhaeghe.

"Als iemand thuiswerkt, heb je die onmiddellijke controle niet. Bij management assistants speelt ook mee dat zij de rechterhand van de baas zijn. Als hij zelf niet op kantoor is, wil hij dat zijn secretaresse de wacht houdt op de werkvloer."

Wie houdt de wacht?

De bevraagde werknemers hadden een heel traditionele visie op thuiswerken, stelde Annie Verhaeghe vast. "Ze wilden werken in het vertrouwde stramien van 9 tot 5, op een vaste werkplek, maar dan thuis in plaats van op kantoor. Als ik vroeg welke taken ze dachten thuis te kunnen doen, waren dat de klassieke administratieve taken die je op je eentje uitvoert: redactiewerk, presentaties maken, databanken onderhouden…" De werknemers stonden eerder weigerachtig tegen online samenwerken en virtuele vergaderingen.

Vaste gewoontes gaan er moeilijk uit, bleek uit de bevraging. "Iemand zei dat ze niet in aanmerking kwam om thuis te werken, omdat ze met personeelsdossiers op papier werkte en dus wel op kantoor moest zijn. Navraag bij de Federale Overheidsdienst Sociale Zaken leerde dat dergelijke personeelsdossiers even goed elektronisch bijgehouden kunnen worden. Maar men houdt liever vast aan die papieren traditie."

Niet klaar voor Het Nieuwe Werken

De laatste jaren wordt er veel gepraat over 'Het Nieuwe Werken', dat door de Stichting Innovatie & Arbeid omschreven wordt als 'een combinatie van het toepassen van telewerken, werken met losse werkplekken in open kantoren, het organiseren van het werk op basis van uit te voeren activiteiten (activity based) en een personeelsbeleid waarbij de nadruk meer op resultaten dan op werktijden'.

De management assistants die Annie Verhaeghe bevroeg, bleken helemaal niet klaar voor dat Nieuwe Werken. "Ze zitten nog helemaal vast in het oude werken. Wanneer ze thuis werkten, vonden ze dat ze op elk moment van de dag moesten kunnen aantonen wat ze aan het doen waren, en meteen op elke mail moesten antwoorden. Terwijl het bij het Nieuwe Werken net om flexibiliteit gaat; je hebt een aantal taken die je tegen een bepaalde tijd moeten uitvoeren, maar waar en wanneer je dat doet is minder belangrijk." Werknemers bleken ook bang om hun vaste werkplek op kantoor te verliezen.

Een van de misvattingen over het Nieuwe Werken is dat medewerkers constant beschikbaar moet zijn. "Dat verklaart de weerstand bij de vakbonden om het in te voeren – ze denken dat mensen dan dag en nacht aan het werk zullen blijven. Dat kan niet de bedoeling zijn. Er zijn bedrijven die daarom hun mailservers 's avonds uitschakelen."

Voor we aan Het Nieuwe Werken toekomen, zullen werknemers én leidinggevenden hun visie op werken moeten aanpassen, besluit Annie Verhaeghe.

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.