Werkgever is bang voor creativiteit

Hoewel werkgevers vaak beweren dat ze creativiteit erg op prijs stellen, blijkt productiviteit bij hen toch voor te gaan op creativiteit. Sterker zelfs: 66% van de werkgevers geeft toe bang te zijn voor de risico’s van creativiteit.

Dat blijkt uit een onderzoek van softwarefabrikant Adobe, dat uitgevoerd werd bij 5.000 consumenten uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Japan.

VS meest creatief, Japan minst

Vier vijfde (80%) van de respondenten vindt creativiteit cruciaal voor economische groei. Ook 60% van de ondervraagden vindt creativiteit voor zichzelf erg belangrijk. Daarnaast blijkt echter dat 70% een stijgende druk voelt op het werk om productief te zijn in plaats van creatief.

Het onderzoek wees ook uit dat Amerikaanse werknemers creativiteit belangrijker vinden dan werknemers uit andere landen. Japan staat hierbij onderaan het lijstje; slechts 44% van de Japanners vindt zichzelf creatief. Dat is best opvallend, aangezien de Duitse, Franse en Britse respondenten vinden dat Japan het meeste creatieve land uit het onderzoek is.

(nm) – Bron: Hrpraktijk.nl 

21/05/2012

  • 21 mei 2012