Werkgever gebruikt Facebook, sollicitant niet

Sociaal netwerk

Heel wat werkgevers pluizen de Facebookprofielen en Twitteraccounts van sollicitanten uitvoerig uit alvorens iemand aan te nemen. Een student of afgestudeerde die op zoek is naar een baan, maakt vreemd genoeg veel minder gebruik van sociale media.

Meer dan de helft van de studenten gelooft niet dat sociale media kunnen helpen bij het vinden van een baan. Dat ontdekte uitzendorganisatie ASA Student naar aanleiding van een bevraging bij 200 studenten en starters. Slechts 14 procent zet sociale media in om te netwerken met potentiële nieuwe werkgevers. 23 procent van de starters ziet sociale netwerksites als een middel om gevonden te worden, maar niet om zelf op zoek te gaan.

Offline vs. online positie

ASA Student is niet verrast door de resultaten van het onderzoek. Senior marketeer Mariska Wijnsma geeft aan dat studenten nog zeer vaak beroep doen op de vestigingen van het uitzendbureau om een baan te vinden. “Maar het is goed om je positie zowel offline als online te versterken. We zijn altijd bezig om onze online positie te verbeteren, zodat wij beter vindbaar zijn en het voor de werkzoekenden makkelijker is om sneller een baan te vinden, bijvoorbeeld doordat zij online direct kunnen solliciteren.”

Een ruime meerderheid (62 procent) van de ondervraagden geeft overigens aan dat ze wel rekening houden met hun online verschijning. De studenten passen tijdens een periode van solliciteren hun profielen aan, of schermen die zelfs volledig af voor buitenstaanders.

(mo) - Bron: Vkbanen.nl 

Meer info over Online solliciteren , Sociale media

06/08/2010