Werken in de telecomsector: ‘Het is een wereld vol verandering’

Om de uitdagingen van de nieuwe digitale technologieën het hoofd te bieden, bundelden Telenet en Solutions 30 dit jaar de krachten in de joint venture Unit-T. Netwerktechniekers, onderhoudstechnici en helpdeskmedewerkers komen aan de Schaliënhoevedreef in Mechelen terecht in een wereld die niet stilstaat.

5 december 2018

Delen

Bjorn Druyts
“Het is fijn als je klanten tevreden kunt stellen en hen iets kan bijleren.” (Bjorn Druyts, repair technieker Unit-T)

“Het is werkelijk een wereld vol verandering”, beaamt repair technieker in-home Bjorn Druyts (31) uit Olmen (Balen). Een maand na de opstart van Unit-T in juli ging hij voor het bedrijf in Mechelen aan de slag. “Elke dag is er wel een opdracht bij waar je nog van bijleert of die godvergeten kennis weer opfrist. Voordien was ik als planner actief in de logistieke sector om lossen en laden en transportbewegingen in goede banen te leiden, een job binnen vier muren en dat vond ik redelijk saai. Nu is het elke dag weer een uitdaging”, getuigt hij.

Internet of Things

Unit-T is gespecialiseerd in de installatie en het onderhoud van slimme toestellen bij bedrijven en particulieren. “Met de joint venture willen we een vooraanstaande rol spelen op de Belgische markt van nieuwe digitale technologieën, zoals Internet of Things (IoT). Onze sector staat niet stil, de technologische voortuitgang voltrekt zich aan een razend tempo. We dragen human capital en constante bijscholing van medewerkers hoog in het vaandel. Daarom hebben we een intern opleidingscentrum om nieuwe kandidaten op te leiden en interne mobiliteit en doorgroeimogelijkheden te promoten”, vertelt Koen Verbergt, CEO van Unit-T.

“Ook kandidaten zonder diploma of ervaring krijgen bij ons de kans om zich te specialiseren en te groeien in hun rol. Voor hen zorgen we voor een doorgedreven opleiding met begeleiding op de baan”, voegt hij eraan toe.

Constant bijleren

Ook Bjorn Druyts had geen voorafgaande ervaring. “Ik ben van opleiding automechanieker. Door zelfstudie had ik me al wel wat verdiept in ICT en door technici van Telenet die bij ons thuis over de vloer kwamen, werd ik geprikkeld door de job. Toen de mogelijkheid zich voordeed, besloot ik de stap te zetten. Er wordt wel degelijk werk gemaakt van een goede opleiding”, getuigt hij. “Wat ook fijn is, is dat je dagelijks wordt gebriefd met weetjes en nieuwtjes. Dat kan gaan over nieuwe producten, nieuwe technologieën,... Via mailings of het eigen platform dat we daarvoor hebben. Je voelt je erbij betrokken en leert constant bij. Het is vernieuwend voor zowel jonge als oudere werknemers”, stelt Bjorn Druyts.

“We hebben ook een veelzijdige job”, gaat hij voort. “Als repair technieker maak je een diagnose en zoek je naar een oplossing voor een probleem. Dat kan bijvoorbeeld gaan over wifi-gebruik, tv-gebruik of de apps van Telenet. Na enkele maanden sluipt er wel een zekere routine in, maar kom je toch nog altijd andere dingen tegen. Het is bovendien fijn dat je klanten tevreden kunt stellen en hen iets kunt bijleren.”

Helpdeskmedewerkers

Daarin worden ze ook bijgestaan door helpdeskmedewerkers. Als technici problemen hebben met de systemen, er storingen zijn die door klanten worden veroorzaakt of er zijn problemen op het netwerk, dan snorren zij die op. “We staan ook in voor de communicatie tussen Telenet en Infrax of als klanten een klacht hebben over een interventie. We bellen die klant dan op, de klanten bellen niet bij ons in”, verduidelijkt Marijke Crauwels.

De dame uit Rumst doet de job al twintig jaar, eerst bij Telenet en nu bij Unit-T. “Voordien betrof het weliswaar zowel de planning als de helpdesk. Nu is dit opgesplitst. Maar er wordt wel gezorgd dat er voldoende variatie is. De ene keer ben je bezig om technici verder te helpen, de andere keer behandel je klachten over interventies. Stilaan komen er ook andere projecten dan alleen voor Telenet bij”, vertelt ze. “In deze job moet je heel goed samenwerken waardoor je een hechte groep van collega's krijgt.”

Interne mobiliteit

Solutions 30 leidde in 2017 meer dan 150 werknemers op in België en zet deze strategie ook door bij Unit-T. Het is bijvoorbeeld perfect mogelijk om zonder diploma door te groeien tot een leidinggevende functie. Zo groeide een medewerker van magazijnier uit tot teamleader bij Unit-T en maakte iemand anders de switch van opvoeder naar zelfstandige telecominstallateur dankzij opleidingen die het bedrijf zelf geeft. “We zijn ervan overtuigd dat het stimuleren van bedrijfsinterne opleidingen de drempel tot de arbeidsmarkt verlaagt om zo het hoofd te bieden aan de krapte in de technische sector en de arbeidsmarkt in het algemeen”, stelt Koen Verbergt.

(br) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.