Werken als technicus of ingenieur bij NMBS

Wie regelmatig de trein neemt, kan er niet naast kijken. Sinds enkele maanden zijn veel Desiro-treinen uitgerust met nieuwe informatieschermen. De NMBS wil hiermee het comfort van de reizigers in de trein verhogen. Het is een project van hun technici zelf.

18 juni 2018

Delen

Raf en Jan van NMBS

Ingenieurs Jan Pijpops en Raf Luyten werkten vanuit het Brusselse samen aan het project van de informatieschermen. Met een loopbaan van twintig jaar mag industrieel ingenieur – specialisatie elektromechanica automatisering – Raf Luyten (48) zich tot de anciens rekenen bij de NMBS. Hij startte op de ICT-afdeling en na verschillende tussenstops werkt hij momenteel bij NMBS Transport, de directie die onder andere het treinaanbod beheert. Raf hielp onder meer de draagbare toestellen voor treinbegeleiders te ontwikkelen. Hij is nu verantwoordelijk voor de digitale informatieverstrekking aan reizigers, zowel in de trein, in stations, via social media, op de website als in apps.

Zijn collega Jan Pijpops (30) is als burgerlijk ingenieur werktuigkunde sinds vier jaar actief als ‘rolling stock engineer’ bij NMBS Technics, de directie die verantwoordelijk is voor het onderhoud en de modernisering van het rollend materiaal. Daarnaast begeleiden zij de aankoop van nieuwe treinen op technisch vlak.

Verspreid over afdelingen

“Bij de aankoop van nieuwe Desiro-treinen vormde de vraag van reizigers naar meer en betere informatie de aanleiding om onze informatieverstrekking te optimaliseren”, vertelt Raf. “Om hieraan te voldoen, werden de treinen uitgerust met informatieschermen, waarmee we in real time kunnen communiceren. Na verloop van tijd was er meer behoefte aan flexibiliteit qua informatieverstrekking.”

Na intern onderzoek bleek dat de NMBS over voldoende talenten en kennis beschikte, maar dan wel verspreid over diverse afdelingen. “De verschillende talenten, waaronder IT-, commerciële en technische profielen, werden bijeengebracht om samen het traject op te starten.”

Samen met zijn team schreef en verbeterde Raf de software van de schermen, die nu en meer correctere informatie bevatten over aansluitingen en reistijden. Jan Pijpops en zijn team stonden dan weer in voor de coördinatie en aansturing in de drie werkplaatsen die de software in de informatieschermen wijzigden. “Het overleg verliep zeer natuurlijk. De directie gaf ons de vrijheid om op ons eigen ritme te werken binnen de context van een strakke timing”, zegt Jan.

Van elektromechanica tot IT

Zowel Jan als Raf benadrukken de afwisseling in hun job. “Tijdens de looptijd van het project van de nieuwe informatieschermen waren we nog in diverse andere projecten actief. Dat is een constante: altijd ben je bezig met verschillende uitdagingen tegelijk.”

De NMBS is een grote organisatie, heel zichtbaar voor de buitenwereld, die ook weleens heeft af te rekenen met kritiek van buitenaf. In elk geval ervaart Raf zijn werkgever als een modern bedrijf met state-of-the-art technologieën. “Medewerkers krijgen er diverse mogelijkheden om zich te ontplooien. Je komt immers met heel wat disciplines in aanraking: van elektromechanica tot elektronica en IT.” Als je de drive hebt en genoeg initiatief toont, kun je, volgens hem, uitdagende projecten uitwerken. “Als ingenieur bij de spoorwegen moet je kunnen omgaan met een zekere mate van vrijheid. Maar je moet ook verantwoordelijkheid durven te nemen.”

Specifieke materie

Collega Jan Pijpops benadrukt de specifieke context. “Toen ik startte bij de NMBS ging er een nieuwe wereld voor mij open,” zegt Jan. “Ook al kreeg ik vanuit mijn opleiding heel wat kennis mee, spoorwegtechnologie is toch een specifieke materie. Door te praten met ervaren medewerkers kun je echter snel bijleren en krijg je de materie onder de knie.”

Als ingenieur en technicus liggen er, volgens hem, diverse mogelijkheden voor eigen initiatief. “Je krijgt de kans om diepgaande technologische problemen te onderzoeken en oplossingen aan te dragen. Je maakt hier deel uit van een breed georiënteerd bedrijf. Zo moet ook je instelling zijn: een open blik en steeds bereid om samen te werken.”

Jobdagen voor technische functies

Op 29 juni vindt bij de NMBS in Mechelen een Job Day voor technici plaats. Je krijgt er, volgens de organisatoren, een blik achter de schermen van de werkplaats van Mechelen. Nadien doe je een jurygesprek en – als je geslaagd bent – onderga je ook al een medisch onderzoek.

In Mechelen staan heel diverse vacatures open, zoals koeltechnieker, technieker elektro-pneumatica, bedienaar computergestuurde lasersnijmachines, draaier-freezer, treinmechanieker en treintechnieker. Op 22 en 23 juni is er overigens ook een Job Day voor technici in Merelbeke.

(bv) - Meer info: nmbs.be/jobs 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.