Werkbezoekdag bij toeleveringsbedrijf Van Landuyt nv, hightech-kampioen draaien en frezen

TVL is een Vlaamse industriële kmo die in de schaduw opereert, terwijl het eigenlijk een Europese topspeler is.

Toeleveraar van hoogtechnologische machineonderdelen TVL uit Wetteren deed als een van de weinige Oost-Vlaamse industriële kmo’s mee aan de Werkbezoekdag op 11 december. Die werd georganiseerd door VDAB, Voka, Unizo en Verso.

TVL kijkt vooral uit naar CNC-draaiers en -frezers. “Een knelpuntberoep”, zegt managing director Geert Van Landuyt. “De spoeling is dun. Over wie met deze beroepskennis niet aan het werk is, hebben we eigenlijk serieuze vragen.”

Trends Gazelle

Computer Numerical Control (CNC) staat voor computergestuurde draaibanken en freesmachines. Om die te bedienen, heb je metaalbewerkers met kennis van mechanische vormgevingstechnieken nodig. Van de dertig mensen in dienst bij TVL zijn er 22 draaiers en frezers. TVL is zo’n typisch Vlaamse industriële kmo die al generaties meegaat én daarbij in de schaduw opereert, terwijl het eigenlijk een topspeler op Europese schaal is. Geert Van Landuyt: “95 procent van onze afgewerkte smeed- en gietstukken gaat naar het buitenland. We zijn gespecialiseerd in verspanende bewerkingen van onderdelen van vooral windenergieturbines – 65 procent van de omzet – maar ook graafmachines, compressoren, ... Een beperkte klantenkring, maar wel topspelers. Voor windenergie leveren we vooral aan Siemens, voor trucks leveren we aan Volvo, Scania en Van Hool, voor graafmachines aan Caterpillar en voor compressoren aan Atlas Copco.”

TVL bestaat onafhankelijk sinds 1989 (en splitste af van Konstruktiewerkhuizen Van Landuyt nv, n.v.d.r.). Ondertussen is het Wetterse bedrijf vier keer op rij verkozen als Trends Gazelle en werd het Stille Kampioen van Voka en Voka-ambassadeur voor de regio. “We zijn kleinschalig. Dat directe contact op de werkvloer willen we echt behouden. Tegelijk zijn we een hoogtechnologisch bedrijf, zeker in onderdelen voor windturbines. Van tandwielkasten of karters voor windmolens wordt ongeveer 20 procent van de wereldproductie door ons afgewerkt. Het was een hele evolutie van verspaning voor staalindustrie (Sidmar, Arbed) over serieproductie van onderdelen (voor de vrachtwagenindustrie, Volvo Trucks) naar toelevering van de huidige complexe stukken waarvoor uiterste precisie nodig is: tot op een honderdste van een millimeter voor een stuk van 9.000 kilo.”

Prototypes

“Wij zijn een beetje een proeflabo voor verspaningstechnologie”, gaat Van Landuyt verder. “De helft van ons machinepark bestaat eigenlijk uit prototypes die wij uittesten, waardoor we onze voorsprong kunnen behouden. Dat maakt ons tot een interessante werkomgeving. Als onafhankelijke toeleveraar willen we wereldtop blijven, maar om echt te groeien, missen we het personeel. Er is weinig uitstroom uit de scholen. Wie afstudeert, moet je meteen te pakken krijgen maar als het lukt, dan blijven ze ook. De meesten komen uit de wijde regio, ongeveer tot Gent, Lokeren of Zele. De Werkbezoekdag helpt misschien om nieuw personeel te vinden, maar ik wil jongeren ook warm maken om voor dit beroep te kiezen of zich via de VDAB te laten omscholen.”

(wv)

12/12/2014

  • 12 december 2014