Werk jij voor een slim bedrijf?

Thuiswerken

Thuiswerken is heel populair om werk en privé beter op elkaar te kunnen afstemmen. Maar dat is niet alles: een Nederlandse studie berekende dat een werknemer zo maandelijks ook 600 kilometer minder in de file staat.

Slim werken is een andere naam voor tijds- en plaatsonafhankelijk werken. Vooral vrouwen en universitair geschoolde jongeren willen zo werk- en privéleven beter combineren.

600 km minder in de file

Maar ook het aantal autokilometers en de files dalen significant dankzij slim werken. Een werknemers die regelmatig op afstand of thuis werkt, zit maandelijks gemiddeld bijna 600 kilometer minder in de spits. De reistijd die ze zo besparen, besteden ze voor 34 procent aan het werk. Bovendien zorgt slim werken ook voor een hogere tevredenheid bij de werknemers.

Bedrijven nog niet klaar

Slechts weinig bedrijven spelen in op deze trend. Nochtans is thuiswerken bij jonge hoogopgeleiden de populairste arbeidsvoorwaarde na het loon. Dat blijkt uit het net afgeronde Intermediair Imago Onderzoek bij bijna 4.500 Nederlandse laatstejaars studenten en jonge werkende hoogopgeleiden.

Een derde wil vaker thuiswerken

44 procent van de werknemers heeft al eens slim gewerkt, en meer dan een derde wil dit graag vaker doen. Maar de meeste werknemers vinden dat ze hierbij onvoldoende ondersteund worden door hun werkgever. Tot deze conclusie kwam het Nederlandse Taskforce Mobiliteitsmanagement. De bedrijven krijgen voor dit falend beleid een gemiddelde van 5,2 op 10. Slechts 29 procent geeft een 6 of hoger.

Thuiswerken biedt dus voordelen voor werknemer én werkgever, maar in de praktijk zijn bedrijven nog niet klaar om afstand te nemen van de traditionele nine-to-fivementaliteit. Dagelijks op kantoor zijn, blijft de norm. Werkgevers die wel de stap durven zetten, hebben dus meteen een concurrentievoordeel om de knapste koppen binnen te halen.

(mr) – Bron: personeelslog.nl 

Meer info over Thuiswerken , In de file

26/08/2011