Werk jij binnenkort in een exponentiële organisatie?

“We hebben ondernemende mensen nodig, die openstaan voor verandering.” (Erik van der Meijden, Exact)

Het grootste taxibedrijf ter wereld heeft geen taxi’s. De grootste hotelgroep geen hotels. Het zijn dergelijke jonge bedrijven als Uber, Airbnb maar ook Netflix en Amazon die de norm zetten. Deze zogenaamde exponentiële organisaties groeien tien keer sneller dan andere. Maar wil je er ook voor werken?

De zakenwereld is wel vaker in de ban van een of ander managementboek. En deze keer is dat ‘Exponentiële organisaties’. Met als provocerende ondertitel: waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn dan de jouwe. De auteurs Salim Ismail (ex- Yahoo!) en Michael S. Malone (The Wall Street Journal) nemen een voorbeeld aan nieuwe en soms omstreden bedrijven als Uber, Amazon, Netflix en Tesla. Maar er duiken ook minder bekende namen op als Shapeways, Quirky, Github en Local Motors.

Wat is een exponentiële organisatie?

Dat is een organisatie die in staat is om ‘exponentieel’ te groeien, dankzij het doorgedreven gebruik van onder andere netwerken, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Zo kost het Uber eigenlijk niets om een extra auto of bestuurder toe te voegen. Zo beschikt Airbnb gemiddeld gesproken over negentig keer meer kamers dan een traditionele hotelketen. Of produceert Local Motors duizend keer goedkoper en 5 tot 22 keer sneller dan traditionele autofabrikanten.

Al deze bedrijven laten de traditionele ‘lineaire’ bedrijven ver achter zich. Vaak zijn ze ook niet in een bepaald hoekje te duwen: Amazon verkoopt bijvoorbeeld zowel boeken als clouddiensten. Tesla zowel auto’s als batterijen.

Is het voor iedereen?

Voorlopig gaat het eerder om een concept dan een fenomeen dat mainstream opduikt in het bedrijfsleven. Maar volgens het boek en het model kan elke organisatie, of het nu om een starter of een multinational gaat, een exponentiële organisatie worden. Al is het wel eenvoudiger voor een start-up. Zij beginnen namelijk met een wit blad.

Wat bij grote organisaties in de praktijk goed blijkt te functioneren, is nieuwe initiatieven buiten de huidige organisatie te plaatsen en deze autonoom te laten opereren. Voorbeelden hiervan zijn grote organisaties als Google en Microsoft.

Is het ook bij ons van tel?

Ook in onze contreien zijn er bedrijven die bewust opteren voor het model van een exponentiële organisatie, starters maar ook gevestigde bedrijven. Een goed voorbeeld is het Nederlandse softwarebedrijf Exact, dat zich richt op kmo’s en hun boekhoudkantoren en ook erg actief is in ons land. Topman Erik van der Meijden is het idee van de exponentiële organisatie erg genegen. Hij zette binnen zijn organisatie ook zo’n soort van interne start-up op. “Deze richt zich op cloudsoftware, die vrij schaalbaar is”, verduidelijkt hij. Deze software wordt geraadpleegd via internet, in tegenstelling tot de software die Exact individueel bij bedrijven laat installeren.

Cloud en internet zijn een belangrijk aspect van deze strategie. Al is deze relatief nieuwe afdeling bij Exact nog niet winstgevend. “De focus van onze cloudafdeling ligt op groei, en niet meteen op winst. Toch zeker niet op korte termijn”, vertelt van der Meijden, die in het algemeen mikt op groei om toekomstige winsten te kunnen bewerkstelligen. “Je kunt ook winst maken door in de kosten te snijden, maar op een gegeven moment zijn er geen kosten meer om in te snijden.”

Wil je ervoor werken?

Exponentiële organisaties zijn flexibel omdat ze zich baseren op schaalbare technologie en omdat ze veel uitbesteden. Maar ze werken doorgaans met minder personeel. Een bedrijf als Tesla telt bijvoorbeeld ruim 6.000 werknemers, een bedrijf als Toyota zowat 330.000.

Ook bij Exact geldt de leuze ‘less is more’. Het bedrijf opende onlangs een nieuw kantoor in het Verenigd Koninkrijk met vier mensen. Daarvoor hadden ze er een afdeling met veertig mensen. “Je hebt vaak minder mensen nodig maar wel andere profielen”, oppert van der Meijden. “Het gaat om ondernemende mensen die openstaan voor verandering en de lineaire manier van denken doorbreken. Ze moeten snel kunnen schakelen in functie van onze doelgroep”, meent hij.

Binnen Exact betekent dit echter niet dat bestaande profielen, die bijvoorbeeld ondersteuning bieden aan de klassieke boekhoudsoftware, meteen overbodig worden. “We gaan ook die mensen nog heel hard nodig hebben”, benadrukt de topman. “Onze klassieke organisatie en onze exponentiële organisatie zullen nog jaren naast mekaar blijven bestaan.”

(wv)

Meer info over Waar vind ik jobs?

12/11/2015