Welke eigenschap is de sleutel tot succes?

Vijfhonderd miljonairs blijken gemeenschappelijke persoonlijkheidskenmerken te hebben. En het goede nieuws is: eigenlijk kan iedereen die aanleren.

27 augustus 2015

Delen

Zachte vaardigheden en emotionele intelligentie worden nu aangehaald als cruciale eigenschappen om het te maken. Maar tachtig jaar geleden gold dit ook al.

“In het begin van de twintigste eeuw bracht journalist Napoleon Hill in het boek ‘Think and Grow Rich’ verslag uit van zijn observaties bij vijfhonderd miljonairs (waaronder Andrew Carnegie, Henry Ford en Charles Schwab),” vertelt journalist Kathleen Elkins in een bijdrage voor het magazine Business Insider. “Uiteindelijk zou ‘Think and Grow Rich’ een van de grootste bestsellers uit de literaire geschiedenis worden.”

Gemeenschappelijke kenmerken

De conclusie van het boek: al die verschillende succesfiguren hadden een aantal opmerkelijke gemeenschappelijke kenmerken. “Al deze personen bleken een natuurlijk gevoel te hebben om met anderen te kunnen samenwerken. Succes vloeit voort uit de toepassing van macht, en macht is verworven door de coöperatieve inspanningen van andere mensen”, aldus Elkins.

“Het boek van Napoleon Hill is al bijna tachtig jaar op de markt, maar de inzichten van de auteur blijven nog altijd relevant. De terminologie is moderner, maar op zich komt succes nog altijd op hetzelfde neer. Zachte vaardigheden en emotionele intelligentie worden nu als cruciale pijlers bestempeld voor succes op de arbeidsmarkt en in de zakenwereld.”

Emotionele intelligentie

“Emotionele intelligentie blijkt de kritische factor te zijn die de sterren van de ‘gewone’ mensen onderscheidt,” geeft ook Travis Bradberry, mede-auteur van de bestseller ‘Emotional Intelligence 2.0’, aan. Emotionele intelligentie wordt door Bradberry omschreven als een ongrijpbare meerwaarde die in ieder individu schuil kan gaan.

"Deze intelligentie bepaalt hoe het gedrag wordt beheerd, hoe een weg gezocht worden door complexe sociale structureren en op welke manier persoonlijke beslissingen worden genomen om positieve resultaten te bereiken.”

“Personen die aangenaam en charismatisch zijn en inspanningen doen om relaties met anderen tot stand te brengen, hebben een grote kans om een netwerk te kunnen creëren van mensen die bereid zijn om spontaan een helpende hand te reiken,” zegt Kathleen Elkins nog. “Anderzijds kan een gebrek aan capaciteit om samen te werken een zwaar obstakel vormen voor succes."

"Hill noemde dat gebrek een van de dertig grote oorzaken van mislukkingen, die velen zouden kunnen beletten succes te boeken en rijkdom op te bouwen. Een gebrek aan vaardigheden om samen te werken is volgens Napoleon Hill een fout die door geen enkele zakenman of leider zal worden getolereerd.”

Weten wat je wil

Katrin Van de Water, oprichtster van Passion for Work, vult aan. “Zachte vaardigheden en emotionele intelligentie zijn belangrijk, maar om écht succes te hebben is er meer nodig. Namelijk weten wat je wil. Netwerken heeft geen zin als je niet weet wat je wil. Samenwerken lukt niet als het gemeenschappelijk doel niet helder is. Naast weten wat je wil, is het ook van belang om dat kenbaar te maken, online en offline, zodat de hele wereld dit weet. En te leven met open zintuigen, mogelijkheden te zien… en te vragen, en te geven…. Dan komt er een wonderbaarlijke stroom op gang, van geven en ontvangen, die leidt naar succes. 
Personal Branding kan hierbij helpen, je gaat daarbij aan de slag met jezelf: wie ben ik en wat wil ik, en je gaat dit naar buiten brengen, zodat je gebeld en gevraagd wordt voor datgene wat je het liefste wil.”

Iedereen kan het leren

Naast weten wat je wil, is het ook belangrijk hoe je naar anderen kijkt. Auteur Mark Cuban geeft aan dat mensen er een hekel aan hebben met een etter te moeten samenwerken. “Het is veel gemakkelijker om aangenaam in de omgang te zijn dan je als een etter te gedragen,” aldus Mark Cuban.

Toch hoeft een gebrek aan sociale vaardigheden geen ramp te zijn. Het is nooit te laat om emotionele intelligentie te beginnen opbouwen. Kathleen Elkins is ervan overtuigd dat iedereen zachte vaardigheden kan aanleren. Zij geeft als raad om je minstens meer bewust te worden van de omgeving en meer te luisteren dan zelf te praten.

Het kan ook helpen om tien tot vijftien minuten voor aanvang van een vergadering aan te komen. Dat biedt immers extra contactmogelijkheden.

(mr) – Bron: www.express.be en Katrin Van de Water van Passion for Work

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.