‘Wegenvignet kan veel geld opbrengen én is makkelijk te implementeren’

Het gaat goed met de groene auto, dank u. De grote verdienste gaat naar de nieuwste elektronische ontwikkelingen. Nu moeten overheid én bedrijven nog een gezonde visie op mobiliteit ontwikkelen.

6 april 2012

Delen

België
“Het equivalent van 30 liter benzine of diesel is een batterij van 600 kilo” (Koen Dekoning, woordvoerder Toyota Belgium)

Schrappen van ecopremie

De regering Di Rupo schafte de ecopremie af en besloot de bedrijfswagenbelasting op de cataloguswaarde te berekenen. Welk effect heeft dit nu op de vergroening van onze bedrijfsvloten? ‘Het schrappen van de ecopremie is een zeer goede ingreep’, meent Johan Albrecht, milieueconoom bij denktank Itinera Institute. ‘Wie koopt zuinige auto's? Mensen met een groot of middelgroot inkomen. Het is toch niet de taak van de overheid om die een korting te gunnen? Dat moeten de constructeurs maar doen.’

‘Niet akkoord’, zegt Gerry Van Aken, marketingmanager van LeasePlan. ‘We waren nu het juiste, groene pad ingeslagen, komt daar abrupt een einde aan. Door de berekening van de belasting te beperken tot de cataloguswaarde zijn mensen nu ook minder geneigd om te kiezen voor een duurder hybridemodel.’

Liever een wegenvignet

Van Aken verwijt de regering een gebrek aan visie. ‘Waarom voerden ze geen wegenvignet in? België is een transitland; het zou veel opbrengen én het is makkelijk te implementeren.’

Johan Albrecht is van mening dat de overheid het gebruik van de wagen te weinig ontmoedigt. Al geeft hij meteen toe dat er weinig alternatieven zijn. ‘Het openbaar vervoer, dat moet besparen, kan geen wonderen verrichten. Je mag ook niet verwachten dat de overheid het fileprobleem oplost. De meest logische stap lijkt mij dat bedrijven meer gaan nadenken over de plaats waar ze zich vestigen. De historisch gegroeide concentratie rond Brussel moet doorbroken worden.’

De groenste kilometers ...

‘De groenste kilometers zijn die kilometers die je niet met de auto aflegt’, zegt Johan Albrecht. ‘Selectief omgaan met gelijk welke wagen is véél groener dan een zuinige auto nemen voor belachelijk korte afstanden.’

De nodige mentaliteitswijziging is er misschien nog niet altijd, de technologie voor de groene auto wél. ‘De grootste verbeteringen komen uit de hoek van de elektronica’, meent Albrecht. ‘Ik denk aan de stop-startsystemen, die ervoor zorgen dat de motor automatisch afslaat wanneer de auto stilstaat. Dat levert al snel een energiebesparing van 10 à 15 procent op. Ook in de verbrandingstechnologie komt er dankzij de elektronica een golf van nieuwe ontwikkelingen. Verder blijven constructeurs sleutelen aan de aerodynamica, kleinere motoren en banden met minder weerstand. De auto-industrie is er echt wel in geslaagd om een antwoord te vinden op het milieuvraagstuk.’

Belgische inbreng

Het voordeel van dit soort incrementele verbeteringen is dat het gebruik maakt van het klassieke, op grote volumes georiënteerde productieapparaat, waardoor de meerkost beperkt is en er aan deze zuinige auto's geen al te hoog prijskaartje hangt. Elektrische auto's zijn daarentegen radicale veranderingen. Ze vormen een kleine markt en zijn daardoor wél zeer duur. ‘Het is vooral de batterijtechnologie die een drempel blijft’, meent Koen Dekoning, woordvoerder van Toyota Belgium.

‘Het equivalent van 30 liter benzine of diesel is een batterij van 600 kilo. Voor een kleine stadsauto is de elektrische optie wel geschikt, maar op middellange termijn kan de plug-in hybride, die je gewoon in het stopcontact steekt, een goede oplossing zijn. Na anderhalf uur opladen, kan je daar al puur elektrisch mee rijden. In de wetenschap dat 80 procent van de verplaatsingen minder dan twintig kilometer bedraagt, kan je daar ver mee geraken. Doe je een uitstapje naar zee, dan tank je bij en kan de auto hybride verder rijden.’

Geen tovermiddel

Hét tovermiddel bestaat (nog) niet, moet Koen Dekoning bekennen. ‘Maar we sluiten niets uit. De hybride lijkt ons nog steeds ideaal als groene auto, maar we kijken ook uit naar de waterstofauto waar we, in overleg met andere grote producenten, in 2015 mee op de markt komen. Ik denk dat we de technologie moeten aanpassen aan de regio. Zo kan je in een land als Brazilië, dat veel biobrandstof heeft, best de benzine door biobrandstof vervangen.’

Bij de incrementele veranderingen zijn soms wel Belgische bedrijven betrokken, al speelt het gebrek aan motorbouwers met expertise ons land parten. ‘Enkele kleine spin-offs, die geld krijgen toegestopt door het IWT, zijn bijvoorbeeld bezig met het optimaliseren van de verbrandingstechnologie, maar tegen een bedrijf als Bosch, dat gespecialiseerd is in elektronische componenten, kunnen zij niet op’, weet Johan Albrecht van Itinera. ‘Bosch pompt jaarlijks vier miljard euro in groene R&D en heeft toegang tot de grote constructeurs. Voor een Belgische spin-off wordt het dan moeilijk om tien seconden aandacht van de auto-industrie te krijgen.’

Bij Toyota klinkt het dat België wel degelijk een rol speelt. In het Europees onderzoekscentrum van de autobouwer, dat zich in Zaventem bevindt, is onlangs nog voor miljoenen euro’s geïnvesteerd. Op deze site werken Belgische ingenieurs onder meer aan de verbetering van de batterijtechnologie.

(pvd) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.