Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 71

Volgende
Volgend artikel:

Kandidaten die ChatGPT inzetten, worden vaker uitgenodigd

Wees niet saai bij het solliciteren: 3 tips

Wanneer je een nieuwe job zoekt, ben je een verkoper of een marketeer. Je bent je eigen product en zet jezelf best zo goed mogelijk in de markt. Je verkooptools zijn je cv, motivatiebrief, sociale media-profielen en alle andere communicatiekanalen en –platformen in combinatie met je eigen creativiteit en overtuigingskracht.

Uiteraard wil je het professioneel aanpakken, maar ‘professioneel’ hoeft niet hetzelfde te zijn als ‘saai’, ‘veilig’ of ronduit ‘onopvallend’. Het beste is om een manier te vinden die professioneel zijn combineert met creativiteit en originaliteit en dus tegelijkertijd innemend en boeiend is. Zonder dat je overdrijft of amateuristisch overkomt natuurlijk, want zo duw je potentiële werkgevers misschien weer weg.

Hoe?

1. Je begeleidende (motivatie)brief

In het middelbaar kregen we al aangeleerd dat we elke brief moeten beginnen met “Geachte” en “Ik stuur u een e-mail naar aanleiding van de functie die u onlangs online heeft gezet. Ik geloof dat …”. Op zich is dit niet fout en best veilig … maar er zijn duizenden kandidaten die hun e-mail op dezelfde manier zullen beginnen. Neutraal. Onpersoonlijk. Niet echt boeiend.

Indien mogelijk kan je wat opzoekwerk doen naar de bedrijfscultuur. Begin met “Beste” en kijk dan of je informeel zou kunnen verdergaan met de voornaam of beter kiest voor het informelere meneer of mevrouw, gevolgd door de achternaam. Kies ervoor om een naam toe te voegen, dat maakt het al iets persoonlijker en je spreekt de ontvanger meteen aan.

Begin niet met het beschrijven van waar je de advertentie hebt gevonden. Vertel ineens wat jou heeft gedreven om op de advertentie te reageren. Welke ambitie heb je binnen het bedrijf, waarom ben jij de geschikte kandidaat, waarom besloot jij om een mail te sturen? Staaf je kwalificaties en vertel je verhaal. Jouw verhaal maakt je uniek. Het maakt je interessant en het kan de lezer meteen overtuigen van je competenties. Een beetje storytelling kan ervoor zorgen dat jouw verhaal/brief blijft hangen.

2. Je interview

Standaard ingestudeerde antwoorden zijn veilig, maar enorm vervelend voor recruiters die al 10 keer dezelfde antwoorden hebben gekregen van verschillende mensen. Standaardantwoorden weerspiegelen je persoonlijkheid niet en dit is het moment waarop je écht indruk kan maken. Een routineus antwoord kan je ongeïnteresseerd en afstandelijk doen lijken, iets dat de interviewer van je zal wegduwen.

Ga voor eerlijke en spontane antwoorden. Die tonen dat je alert bent, vlot en sociaal, en maken je een stuk geloofwaardiger.

Wordt er naar je ervaring gevraagd? Staaf deze dan met situaties die je hebt meegemaakt. Hoe vond je het om met je medestudenten aan groepswerken te werken? Hoe pakte je een bepaalde situatie in je vorige functie aan? Je zegt dat je goed bent in stressvolle situaties … maar waarom? Wat heb je al meegemaakt? Vertel een verhaal. Deze ervaringsverhalen en relevante situaties kan je wel op voorhand oprakelen, zodat je ze klaar hebt om je cv, kwalificaties en karakter te ondersteunen.

Denk out-of-the-box, maak een grapje, lach … je toehoorders zullen veel geboeider luisteren dan naar iemand die klaarstaat met de vooraf ingestudeerde “juiste” antwoorden.

3. LinkedIn

Niet iedereen gebruikt LinkedIn en het lijkt misschien niet voor iedere functie even relevant,m aar het is een professioneel netwerk. Ben je erop ingeschreven dan wilt dit zeggen dat je je als een ‘professional’ ziet, dus je neemt je werk waarschijnlijk wel serieus.

Het geeft je de kans om je netwerk te laten zien en te benutten. Het geeft je ook de mogelijkheid om kwalificaties op te lijsten, ervaringen kenbaar te maken en je kan er extra’s zoals diploma’s, vrijwilligerswerk, certificaten en referenties kwijt.

Maak echter niet de fout om gewoon in het algemeen mensen toe te beginnen voegen en gebruik zeker niet de standaardzin die je wordt aangeboden (“I’d like to add you to my professional network on LinkedIn”) zonder verdere uitleg. Voorzie een inhaker, verwijs naar een ontmoeting, of stel je kort voor, zodat mensen weten waar ze je van kennen of gemotiveerd zijn om een conversatie aan te gaan. Gebruik je de standaardzin dan kom je misschien wat lui over en alsof je dat zinnetje naar iedereen stuurt. Het is te onpersoonlijk. Benut je boodschap om een goede eerste indruk te maken.

Welk medium je ook gebruikt, wees niet alleen professioneel. Wees ook persoonlijk. Persoonlijkheid verkoopt beter dan voorgekauwde antwoorden. Je wordt uiteindelijk aangenomen door mensen en niet door computers die je standaardantwoorden en perfecte ervaringen als data verorberen en je daarna een score geven. Verkoop jezelf en vertel je verhaal. Succes!

(sjv) - Bron : Mashable

30 december 2019
Anderen bekeken ook