Wat maakt een geweldige werkplek?

Career Launch
Career Launch Leuven, op woensdag 18/11, van 11 .00 tot 19.00 uur, in de Brabanthal te Leuven. Meer info en gratis inschrijven kan op www.jobat.be/careerlaunch.

Op Career Launch (woensdag 18 november 2015) in Leuven stellen diverse werkgevers zich voor. Kandidaten zijn er op zoek naar de job van hun leven, en dus ook naar de werkgever van hun leven. Maar wat bepaalt een geweldige werkplek? “De relatie met het management blijkt in de praktijk het moeilijkst.”

Trots, plezier en vertrouwen. Dat blijken de cruciale criteria opdat werknemers spreken over een geweldige plek om te werken. “Vooral vertrouwen is hierbij de sleutel tot succes”, stelt Kristien Van Bruystegem, projectmanager bij Vlerick Business School.

Dit zijn de drie belangrijkste dimensies van iemands werk. En telkens gaat het om een andere relatie. Bij trots gaat het over de relatie met je eigen baan. Bij plezier is het de verhouding met je collega’s. “En bij vertrouwen draait het om de relatie met het management”, vult Kristien Van Bruystegem aan. Zij gaat, samen met collega’s, op zoek naar de zogenaamde ‘Best Workplace’, een initiatief van het Great Place to Work-instituut, dat in ons land Vlerick Business School als partner heeft.

In het voorjaar van 2016 worden namelijk tien grote (meer dan 500 medewerkers) en tien kleine bedrijven (minder dan 500 medewerkers), actief in ons land, als ‘Best Workplace’ verkozen. Het Great Place to Work-instituut doet dit op basis van een enquête bij de werknemers van een bedrijf enerzijds en een bevraging van het beleid van hun hr-afdeling anderzijds.

Kan elk bedrijf een geweldige werkplek worden?

“In principe kan elke organisatie een zogenaamd geweldige werkplek worden”, stelt Kristien Van Bruystegem. Dat blijkt ook als we de lijst overlopen met winnaars van vorig jaar. Daar staan onder meer Carglass, McDonalds, Media Markt, ALD Automotive, Sas Institute, Ormit, KBC en Torfs op. Zij zijn toen uitgeroepen tot ‘Best Workplace’.

De bonte waaier aan namen bij de winnaars verklapt meteen dat de titel ‘Best Workplace’ niet zozeer is bestemd voor die sector die bijvoorbeeld het meest betaalt. “Werknemers beseffen ook wel dat bepaalde zaken of lonen niet bij elke werkgever of sector mogelijk zijn”, oppert Van Bruystegem.

Hoe wordt een bedrijf een ‘geweldige werkplek’?

Dat elke organisatie een ‘Best Worplace’ kan zijn, lijkt goed nieuws. Maar de keerzijde van de medaille is dat er geen toverformule bestaat om zo’n geweldige werkplek te worden.

Twee zaken moeten organisaties evenwel bewerkstelligen om door hun medewerkers als geweldige werkplek te worden bestempeld. “Enerzijds moeten ze vanuit de hr-afdeling een raamwerk opstellen dat hun visie en strategie uitdraagt”, stelt Van Bruystegem. Hierbij gaat het van algemene waarden tot een concreet beleid rond bijvoorbeeld opleidingen.

Naast het ‘wat’ is er ook het ‘hoe’. Bedrijven moeten die uitgestippelde strategie ook effectief uitdragen. “Voorbeeldgedrag vanuit het management is hier een belangrijke factor. Als je vanuit de top uitschreeuwt dat klantvriendelijk zijn belangrijk is, moet je die klantvriendelijkheid ook zelf aantonen in je daden.” Vaak zit het in de details. “Meer dan eens horen we bij gesprekken met werknemers de simpele klacht dat ‘de baas geen goeiedag zegt tegen mij in de gang’. ‘Of dat hij mijn naam niet kent’”, stelt ze.

Wat is het moeilijkste aspect?

De relatie met je collega’s en met je eigen baan bepalen of je in een great workplace werkt, al lijkt vooral het management doorslaggevend. “De relatie met het management blijkt in de praktijk het moeilijkst voor veel bedrijven”, benadrukt Van Bruystegem. Voor het management gelden eigenlijk drie basiscriteria in verhouding met hun medewerkers. Enerzijds is dat geloofwaardigheid. “Is het management bijvoorbeeld integer en competent om de organisatie te leiden? Doet het wat het zegt? En communiceert het helder en transparant?”, illustreert ze.

Ook eerlijkheid is een aspect: trekken managers niemand voor en wordt iedereen gelijkwaardig behandeld? “Worden mensen bijvoorbeeld rechtvaardig betaald voor het werk dat zij verrichten? Worden promoties toegekend aan personen die ze het meest verdienen? Een derde aspect is respect. Van Bruystegem: “Is er bijvoorbeeld voldoende ondersteuning om je job te doen, qua werkomgeving, middelen en materiaal? Of is je management geïnteresseerd in jou als persoon en niet alleen als werknemer?”

Wat is jouw rol als werknemer?

Als leidinggevende moet je het goede voorbeeld geven. Maar het is zeker geen eenrichtingsverkeer, benadrukt Kristien Van Bruystegem. Je moet als leidinggevende vertrouwen schenken, maar de medewerker moet dat vertrouwen ook waard zijn. “Het is een wederkerig geschenk. Wie meer krijgt dan verwacht, geeft ook meer terug. Gelukkig beseffen managers dat meer en meer. Het is in het bedrijfsleven ook echt wel de trend om meer op mensen in te zetten. Want dan gaan ze het ook in de organisatie beter doen, en gaat iedereen erop vooruit.”

(wv)

Op woensdag 18/11 is er Career Launch van 11 .00 tot 19.00 uur in de Brabanthal in Leuven. Meer info en gratis inschrijven kan op www.jobat.be/careerlaunch

Veroniek De Schamphelaere van Vlerick Business School geeft er onder meer een workshop ‘Welke werkgever biedt het antwoord op jouw carrière-behoeften?’

Meer info over Waar vind ik jobs? , Werkplek

13/11/2015