Wat kunnen bedrijven voor het milieu doen?

Momenteel zijn kantoren nog verantwoordelijk voor 40 procent van de CO2-uitstoot in Europa. Hoe kunnen we het groener doen?

De Europese overheden hebben zich er alvast toe geëngageerd milieuvriendelijkere producten aan te kopen. "Tegen 2010 zou de helft van de overheidsaankopen groen moeten zijn. Een voorbeeld dat hopelijk veel privébedrijven gaan volgen", zegt Esmeralda Borgo van de Bond Beter Leefmilieu.

De Vlaamse overheid probeert werk te maken van groener aankopen. "Je mag je daarbij niet blindstaren op de aankoopprijs, vaak betaalt die zichzelf terug. Het hoeft trouwens niet altijd om grote zaken, zoals gebouwen, te gaan. Ook bij balpennen heb je groenere varianten die van gerecycleerd materiaal worden gemaakt of die herbruikbaar zijn", vertelt Anne Van Autrève van de cel Milieuzorg.

Ook privésector kleurt groen

Het is echter niet altijd even makkelijk na te gaan of je kantoorspulletjes wel milieuvriendelijk zijn. "Er zijn heel veel labels op de markt en ze zijn niet allemaal even betrouwbaar", waarschuwt Esmeralda Borgo. "Er zijn wel websites zoals milieukoopwijzer.be waar je lijsten vindt van milieuvriendelijke producten."

Ook meer en meer bedrijven uit de privésector raken overtuigd van de groene zaak. Zo heeft Nike windmolens die groene energie leveren en probeert Fujitsu Siemens producten te ontwikkelen op een energievriendelijke manier. Ruim 90 procent van de Europese bedrijven heeft dan ook een milieubeleid. De industrie in ons land heeft alvast 14 procent minder broeikasgassen uitgestoten tussen 1990 en 2005.

Ook het bedrijfswagenpark kleurt groener. Zo stelde SD Worx vast dat 40 procent van de bedrijven de voorbije drie jaar zijn bedrijfswagenpolitiek heeft bijgestuurd. "De CO2-uitstoot van het bedrijfswagenpark daalt elke maand", zegt Peter de Wreede van SD Worx.

Gedragsverandering

De verandering moet aan de ene kant structureel zijn: de voorzieningen moeten zich ertoe lenen om bijvoorbeeld het afval te sorteren of met groene energie te werken. "Aan de andere kant moet het komen door een gedragsverandering bij de werknemers zelf. Het vergt een blijvende inspanning om mensen er bijvoorbeeld van te overtuigen de hele dag uit dezelfde tas te drinken", vertelt Anne Van Autrève. "Je probeert te zoeken naar maatregelen waarmee je iedereen kan bereiken. Maar er zijn altijd mensen die er niet voor openstaan. Essentieel is alleszins niet te idealistisch te zijn. Je mag niet te extreem gaan."

 bullets 10 tips om het groener te doen    

Meer info over Werkplek

22/12/2008