Wat doet jou ergens solliciteren?

Hoe verleidt een openstaande job jou als IT’er, ingenieur of andere hooggeschoolde professional? Hoe word jij als young graduate of ervaren medewerker graag benaderd door een werkgever? En wat is de toekomst van headhunting en werving en selectie? Vragen voor Recruitment Lab uit Deinze, dat kandidaat en werkgever met elkaar helpt converseren en mekaar over de streep helpt trekken.

8 november 2017

Delen

“Als kandidaat wil je weten hoe een job écht aanvoelt.” (Olivier Gustin, Recruitment Lab)

Als kandidaat voor een job wil je weten wat je hebt aan je toekomstige werkgever. Hoge drempels of gewichtig gedoe zijn out. Geen toeval dat Facebook Workplace er al heel anders uitziet dan het nog steeds formele LinkedIn. Toegankelijkheid is dé trend in sollicitatieland, liefst zonder tussenpersonen. Rechtstreeks praten met je werkgever en toekomstige collega’s: staan werkgevers daar voor open?

“We helpen actieve en passieve kandidaten voor een job converseren met de werkgever”, zegt Olivier Gustin, die samen met partner en echtgenote Silvie Van de Reviere Recruitment Lab oprichtte. “Kandidaatgericht, het is géén eenrichtingsverkeer. We zetten daarbij exact de mediakanalen in waar een kandidaat zich comfortabel bij voelt: e-mail, chat, telefoon, videochat, AI, apps, … We informeren je en wekken je belangstelling op voor werkgevers en jobs die we zelf heel goed kennen, maar die bij jou nog niet op de radar staan.”

Wat jij nodig hebt om een geknipte werkgever te vinden, verschilt op elk tijdstip in je carrière, benadrukt Gustin. “Door je leeftijd, loopbaantraject, familiale situatie of persoonlijke belangstelling. Net als de customer journey van een klant die een product aankoopt, heb jij een persoonlijke ‘employee journey’. Voor je naar een ‘verkoper’ van een job stapt, doorloop je een denkproces. En koop je online, dan komt er zelfs geen verkoper – lees selectiebureau of headhunter – meer aan te pas. De rechtstreekse lijn tussen jou en je droomjob, die leggen wij bloot.” Wat helpt jou of zet jou aan om ergens te solliciteren? Een blik in de keuken van Recruitment Lab.

1. What’s in it for me?

“Young graduates denken op een andere manier om tot een besluit te komen”, zegt Olivier Gustin. “Jongeren knappen af op de eenheidsworst van vacatures, selectieprocessen en gesprekken. Die mogen niet meer uitgaan van ‘waarom kom jij voor ons solliciteren’, maar wel van ‘wat hebben wij jou als kandidaat te bieden’. What’s in it for me is een zeer terechte vraag als je de jobmarkt betreedt.”

2. Nooit meer drempelvrees

“Een job vinden gebeurt anders dan vroeger. Voor sommige young graduates is traditioneel solliciteren er niet meer bij. Voor een telefoontje schrikken ze terug. Daarom ontwikkelde uitzendorganisatie Deltaworx bijvoorbeeld al een app waarmee jobstudenten laagdrempelig met werkgevers kunnen communiceren. Ook al is er kritiek over ‘jongeren die niet meer face-to-face durven solliciteren’, het is wél zo dat die app 25 procent meer instroom creëert. Jongeren communiceren nu eenmaal zo.”

3. Welkom op mijn kanaal

“Over de zin of onzin van rekruteren via social media is nog lang niet alles gezegd. Welk kanaal gebruik jij als kandidaat voor welke functie? Het moet passen in een plaatje, je moet op de juiste manier met de juiste social media omgaan. Elke generatie heeft haar eigen employee journey, de stappen die je zet voor je ergens je cv indient. Millennials benader je anders dan generatie X. Die laatste wil nog bellen met een recruiter, een millennial niet. Contacteer die laatste via Messenger of Whatsapp, en je hebt beet. Zeker een passieve kandidaat ga je niet triggeren met ‘een vacature’.

4. Sterke werkgever

“Als kandidaat neem je contact op met een werkgever waarover je een duidelijk beeld hebt. Dankzij een sterk werkgeversmerk dat je naast missie en visie ook vertelt waar je kan lunchen, waar je het openbaar vervoer neemt, of er een crèche is, ... Wij pakken die employer branding – bouwen aan een werkgeversmerk – wetenschappelijk aan dankzij een tool van de HoGent, om kandidaten te helpen de juiste keuze te maken tussen werkgevers en hun employee journey beter in kaart brengen.”

5. Verhalen, verhalen

“Storytelling is belangrijk, want als kandidaat wil je weten hoe je job aanvoelt. Kan ik met een collega praten voor ik kom solliciteren? Conversation moét employer branding ondersteunen. Lees er ‘conversation goeroe’ Steven Van Belleghem maar eens op na. Net als merken moeten werkgevers in dialoog gaan met hun klanten. Zeker als je solliciteert voor een knelpuntberoep wil je eerst uitgebreid praten met je kandidaat-werkgever.”

6. Artificial Intelligence

“Artificial Intelligence (AI) kan je bijvoorbeeld toepassen in een tool waarmee je mensen permanent kan bevragen over hun ervaring met sollicitatieprocessen. Daar verzamelen we zelf al vijf jaar data voor. AI kan daar zelflerend steeds gedetailleerdere conclusies uit trekken. Zo krijg je als kandidaat inzicht in je eigen parcours. Maar”, benadrukt Olivier Gustin, “de menselijke factor bij het rekruteren zal blijven. Conversation management via chatbots, daar geloof ik niet in. Empathie kan je niet automatiseren.”

7. “Eerst echt praten, dan pas testen”

Liesbeth Mabilde gaat binnenkort aan de slag als SAP project manager bij een bedrijf in Ronse en wil ons graag vertellen wat zij vindt van een ‘kandidaatgerichte’ aanpak tijdens een sollicitatieproces. “Ik vind het verschil heel duidelijk”, benadrukt ze.

“Mijn gesprekken bij Recruitment Lab waren een stuk diepgaander dan wat ik gewend was tijdens eerdere sollicitatierondes. Vlot en menselijk vooral, met de nadruk op een match tussen mijn eigen waarden en die van de werkgever. Dat gevoel had ik daarvoor nog niet gehad bij een recruiter. Ik kreeg altijd eerst tests voorgeschoteld en dan pas een gesprek – en dat ging dan over de testresultaten. Mijn cv ging vervolgens gewoon naar de werkgever. Nu kon ik vooraf praten met drie verschillende mensen bij mijn kandidaat-werkgever. Over de sfeer, wat er allemaal bij de job komt kijken – ik kreeg heel veel randinformatie. Een persoonlijkheidstest kwam pas helemaal aan het eind van het sollicitatieproces. Ze zochten een atypisch profiel – een SAP projectmanager die ook coacht en support biedt – en zo’n atypisch profiel heb ik zélf ook, als filoloog Slavische talen met een loopbaantraject in IT. Maar het plaatje klopte.”

(wdh) - Meer info: www.recruitmentlab.info 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.