Beroepenfiches
Vorige

1 van 157

Volgende
Volgend artikel:

De verschillen tussen statutairen en contractuelen

Wat doet een Projectleider?

Als projectleider ben je verantwoordelijk voor een of meerdere projecten vanaf de ontwerpfase tot het einde ervan. De taken hangen in sterke mate af van hoever het project reeds gevorderd is. Vaak start je met een briefing, om op basis daarvan een concept of voorstel op te stellen. Daarna wordt dit concept uitgewerkt om uiteindelijk gerealiseerd te worden.
#

Je werkt vaak samen met de diensten van het bedrijf van de klant of met je eigen bedrijfsdiensten. Daardoor kom je als projectmanager veel in contact met je klanten, ontwerpers en leveranciers.

Als projectleider heb je verschillende rollen in de projecten waaraan je werkt.

  • Ontwerper: je ontwerpt een projectplan.
  • Controleur: je houdt in de gaten of de planning gehaald wordt.
  • Spreker: je zit vergaderingen voor en geeft presentaties.
  • Coach: je motiveert mensen en geeft tips.
  • Expert: je bent deskundig op het vakgebied van het project.
  • Risicomanager: je houdt risico’s in de gaten en bedenkt alternatieve oplossingen als dingen mis gaan.
   

Omdat je als projectmanager soms op projecten bij klanten zit, ben je veel aan het werk op verplaatsing. Polyvalent zijn heeft dus grote voordelen. Je hebt dan ook geen regelmatige uren doordat je projecten meestal deadlines hebben die je moet halen.

Voor een job als projectleider is een bachelor of masterdiploma, aangevuld met cursussen bedrijfskunde, management- en sociale vaardigheden, meestal vereist. Enkele jaren ervaring in management of projectleiding en expertise in het vakgebied waarin het project actief is zijn pluspunten.

Welke taken heeft een projectleider?

  • Projecten ontwerpen aan de hand van een briefing
  • Project uitwerken en opvolgen
  • Budgetmanagement
  • Leiding geven aan het projectteam
  • Projectadministratie
  • Contacten onderhouden met de klanten en leveranciers
  • Tussenpersoon tussen interne en externe partijen

Over welke competenties beschikt een goede projectleider?

  • Klantgericht
  • Teamspeler
  • Communicatief (zowel schriftelijk als mondeling)
  • Verantwoordelijkheidsgevoel
  • Zelfstandig
  • Organisatietalent
  • Multitasken
  • Motivator
  • Stressbestendig

Vacatures voor projectleiders

Bekijk hier alle vacatures voor projectleiders.


4 oktober 2010

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook