Wat doet een payroller precies?

Stephanie Luyckx, 29 jaar, werkt 6,5 jaar als payroller bij Acerta. Ze begon op het hoofdkantoor in Leuven als junior, en wist zich intussentijd op te werken tot expert in het kantoor te Hasselt waar ze met 9 payrollers op dezelfde dienst werken.

29 maart 2016

Delen

Stephanie Luyckx
"In de piekperiodes, dus aan het begin en het einde van de maand, voelt het steeds als een overwinning als ik de lonen van mijn tachtig klanten op een correcte manier heb kunnen berekenen." (Stephanie Luyckx, payroller bij Acerta)

Wat houdt de job van payroller concreet in?

Stephanie: “Als payrollbeheerder ben je verantwoordelijk voor een correcte en tijdige loonsverwerking van het personeel van uw klanten. Het is voor veel gezinnen van cruciaal belang dat ze hun loon op een bepaalde dag op hun rekening zien staan, wat van ons een elementaire schakel maakt. Daarnaast heb je als payroller een belangrijke adviesrol naar klanten toe: wij volgen de sociale wetgeving op de voet zodat we onmiddellijk raad kunnen geven als er bijvoorbeeld wijzigingen binnen een bepaald paritair comité doorgevoerd werden.”

“We beantwoorden natuurlijk ook vragen van klanten als ze wetgerelateerde problemen hebben, wat vaak over tijdskrediet, ontslagen of afwezigheden gaat. We moeten er tenslotte ook voor zorgen dat alle aangiften van RSZ en bedrijfsvoorheffing correct en tijdig gebeuren, evenals documenten naar de mutualiteiten en de RVA toe. Het is een job die altijd in beweging is. De wetgeving verandert continu en elke dag is er wel iets nieuws.”

Voor welke bedrijven werken jullie?

Stephanie: “Wij hebben allemaal een aantal bedrijven als klant die tussen de 20 en 500 personeelsleden hebben en in verschillende sectoren actief zijn zoals de bouw, metaal, transport, voeding, ... Naarmate dat de klant kleiner of groter is, is er een verschil in aanpak omdat je bij grotere klanten vaker al met een personeelsdienst zit die meer complexere vragen stellen dan de basisvragen.”

“Een payroller heeft meestal contact met de zaakvoerder, boekhouder, ofwel HR medewerker die daar de loonsverwerking al klaar maakt om naar ons door te sturen.”

Wat vind je het meest uitdagend aan jouw job?

Stephanie: “In de piekperiodes, dus aan het begin en het einde van de maand, voelt het steeds als een overwinning als ik de lonen van mijn tachtig klanten op een correcte manier heb kunnen berekenen. Ik heb ook geen puur uitvoerende job, als een klant met een vraag of een probleem zit waar ze mee geblokkeerd zitten, dan denk ik samen met hen na en proberen we in overleg tot een juiste oplossing te komen. Dat is het meest uitdagende: de klant op elke manier kunnen ondersteunen en proactief helpen. Hier is de vertrouwensrelatie van groot belang. Hoe langer dat het contact er is, hoe meer je ook hun verwachtingen aanvoelt.”

Wat zijn de minder leuke kanten aan de job?

Stephanie: “Wij zijn eigenlijk het eerste aanspreekpunt voor alles waar onze klanten mee zitten. Je moet dus wel stress bestendig zijn om in de piekperiodes ook mee te denken met de klant en haalbare oplossingen naar voor te schuiven, eventueel met hulp van collega’s die meer expertise hebben in een bepaald topic.”

Werken jullie in team of zelfstandig?

Stephanie: “We hebben allemaal onze eigen portefeuilles, dus we werken meestal zelfstandig. We hebben wel één mailbox, dus de mails van al onze klanten komen in dezelfde mailbox terecht. Als er dan iemand afwezig is, hebben we onmiddellijk een backupsysteem. Daarnaast zitten alle collega-payrollers allemaal samen in een bureau en wordt er wel veel gecommuniceerd onder elkaar.”

Wat is een complex dossier voor een payroller?

Stephanie: “Dat is een groot bedrijf waar veel werknemers aan de slag zijn, maar waar ook veel programmatie nodig is, bijvoorbeeld met arbeiders die in een volcontinu systeem werken. Hier zijn veel verschillende toeslagen van toepassing omdat er weekends en nachten gewerkt worden. Andere lastige dossiers kunnen klanten zijn met lastige juridische vragen, bijvoorbeeld over een werknemer die slecht handelt op de werkvloer of bepaalde zaken doet die wettelijk niet in orde zijn.”

Wat heb jij gestudeerd?

Stephanie: “Ik heb maatschappelijk werk gevolgd met als optie personeelswerk, daarna heb ik nog een jaartje humanresourcesmanagement bijgedaan. Dit was zeker een goede voorbereiding op de job als payroller, maar diverse profielen komen in aanmerking voor deze job.”

“Er zijn binnen Acerta heel veel opleidingen voorzien. Binnen het eerste jaar als payroller volg je continu opleidingen en word je heel goed begeleid. Je moet gewoon tegen druk en stress kunnen, en je moet natuurlijk graag omgaan met cijfertjes.”

(sdc) - Met dank aan Acerta Consult. 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.