Wat doet een Boekhouder?

Wat doet een Boekhouder?

Als boekhouder of accountant ben je verantwoordelijk voor de boekhouding van één of meerdere bedrijven. Je zorgt voor de maandelijkse en jaarlijkse BTW-aangiftes. Daarnaast stel je op het einde van elk boekjaar mee de jaarrekening en balans op.

Je bent ook verantwoordelijk voor de verwerking van alle financiële en boekhoudkundige gegevens. Dit houdt meestal het boeken van facturen, de betaling van facturen en verwerken van alle gegevens in. Debiteurenbeheer en crediteurenbetalingen volg je ook nauwgezet op. Daarnaast stel je rapporten op en dien jij de belastingaangiftes in.

Verder is controle ook nog een belangrijke taak van de accountant. Je zorgt voor de controle van de financiële administratie en het financieel beheer. Je maakt provisies, analyseert budgetten en stelt nieuwe budgetten op.

Je werkt als accountant meestal in een kantoor. Af en toe moet je ter plaatse gaan bij een klant of een administratieve dienst. Boekhouders hebben regelmatige uren, tenzij tijdens de drukkere periodes zoals bij belastingsaangifte en op het einde van het boekjaar.

Als boekhouder heb je meestal genoten van een bacheloropleiding accountancy-fiscaliteit of boekhouden of van een economische masteropleiding.

Welke taken heeft een boekhouder?

  • Registreren van boekhoudkundige verrichtingen
  • Facturen opmaken
  • Bankverrichtingen uitvoeren
  • BTW-aangifte doen
  • Jaarrekening en resultatenrekening opstellen

Over welke competenties beschikt een goede boekhouder?

  • Betrouwbaar zijn
  • Zelfstandig werken
  • Nauwkeurigheid
  • Analytisch inzicht
  • Werken met boekhoudkundige programma’s
  • Objectief zijn

Vacatures voor boekhouders

Bekijk hier alle recente jobaanbiedingen voor boekhouders en accountants.


Meer info over Beroepenfiches

04/10/2010