Wat de zakenwereld kan leren van het voetbal

Er is veel geld mee gemoeid, het draagt bij tot de economie en ze zijn niet immuun voor fraudeschandalen. Veel mensen zijn het er al langer over eens dat voetbal en de bedrijfswereld wat op elkaar lijken. Managementspecialisten beweren zelfs dat de zakenwereld nog wat kan leren van de populaire sport.

20 juni 2016

Delen

Tot nu toe werden de gelijkenissen tussen voetbal en de bedrijfswereld vooral in een negatief licht geplaatst. Toch zijn er ook dingen die het bedrijfsleven zou kunnen leren van het professionele voetbal. Althans dat vindt Christoph Loch, gewezen voetballer en managementspecialist.

Leiderschapstechnieken

Hij zou graag een grootschalig onderzoek opstarten naar de dynamiek van het leiderschap binnen het voetbal en zijn bevindingen toepassen op het bedrijfsleven. Bedrijven zouden zich kunnen laten inspireren door de gehanteerde leiderschapstechnieken van voetbalclubs.

Vooral de centrale rol van de manager in het hele spel zou voor bedrijven interessant kunnen zijn, vindt Loch. Een bedrijfsleider zou zich moeten spiegelen aan leiderschapsregels die ook van toepassing zijn in voetbalclubs. Als voorbeeld geeft hij het creëren van een groepsbewustzijn. Niet evident - want het groepsbewustzijn moet het individuele ego van de supersterren overstijgen - maar wél cruciaal dus.

Rolverdeling onder spelers

Loch verdedigt ook het belang van een kapitein. “Dat hoeft niet per se de beste speler te zijn, maar wel de figuur die het meeste respect krijgt en bij de anderen een bereidheid tot luisteren aanwakkert. Iets dat ook geldt voor de CEO van een bedrijf.”

Verder vergelijkt Loch de voorzitter van een organisatie met de eigenaar van een voetbalclub, terwijl een CEO eerder de functie van een voetbalmanager uitoefent. Het belang van de CFO, de financieel directeur, mag in beide sectoren niet onderschat worden. Zij spelen een cruciale rol bij het boeken van succes, net zoals de selectie van de geschikte medewerkers en spelers.

Spelregels voor succes

De ingrediënten voor succes zijn in beide werelden over het algemeen hetzelfde, ondervond Loch: “Talent en arbeid, maar vooral een maximale benutting van de geboden kansen.” Hij waarschuwt dat zowel in de bedrijfswereld als de voetbalwereld, rekening moet gehouden worden met dreigende afrekeningen en het machtsspel. “Overal gaat de macht naar de partij die het meest belust is om het commando in handen te krijgen.”

Enkele andere zaken die de bedrijfswereld in het achterhoofd moet houden en waar topclubs hun succesverhalen aan kunnen ophangen:

  • Constant evalueren en bijstellen van doelstellingen.
  • Grote ego’s onder controle houden.
  • Clubs met de grootste raciale, religieuze of seksuele diversiteit tekenen de beste resultaten op.

“De voetbalwereld toont zich vaak als een wereld vol seksisme, machochisme en homofobie, maar werpt zich tegelijkertijd op als enorme motor voor integratie,” benadrukt Christoph Loch nog.

(sjv) – Bron : Express.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.