Collega's
Vorige

1 van 575

Volgende
Volgend artikel:

Samen met je collega's sporten: ja of neen?

Wat als mijn collega haar taken niet afwerkt?

Mijn collega maakt haar taken niet af. Stipt op tijd trekt ze haar jas aan om weg te gaan, terwijl anderen nog aan het opruimen zijn. Zou ik iets moeten zeggen?
#

Het is delicaat om hier iets van te zeggen omdat je dit als collega dikwijls moeilijk kan beoordelen. Ben je er wel zeker van dat de taken niet af zijn? Misschien werkt de persoon ook van thuis uit nog verder? Iedereen heeft namelijk een andere stijl van werken en zolang er geen negatief effect is op anderen of op de resultaten, kan je hier moeilijk tegen optreden. Wanneer deze persoon echter niet aan de vooropgestelde afspraken of deadlines voldoet, is het aan de leidinggevende om hiertegen op te treden.

De leidinggevende moet het gedrag bijsturen indien dit nodig blijkt te zijn. Misschien is er ook een reden waarom jouw collega op tijd dient te vertrekken en heeft zij hieromtrent afspraken met de leidinggevende gemaakt. Indien de onafgewerkte taken echter bij iemand anders terecht komen, stelt zich wel een probleem en kan je dit best aankaarten, bij voorkeur rechtstreeks bij je collega. Maak dan duidelijke en eerlijke afspraken, die voor alle betrokken partijen aanvaardbaar zijn en probeer begrip op te brengen voor ieders situatie.

(Ilse Claes is arbeidspsychologe en business group talent manager bij Tessenderlo Group)   

8 augustus 2019

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook