Wat als je bedrijf afhangt van één persoon?

Zlatan Ibrahimovic, kapitein en sterspeler van de Zweedse nationale voetbalploeg.

Het succes van teams hangt al te vaak af van één persoon. Zolang het goed gaat, is dat misschien zelfs geen probleem. Maar wat als deze persoon wegvalt? Zijn jij en jouw bedrijf er dan op voorbereid?

Wat is het Zweedse nationale voetbalelftal zonder zijn sterspeler, kapitein én enfant terrible Zlatan Ibrahimovic? En wat met de Amerikaanse NBA-basketbalster LeBron James? Toen die in 2010 de Cleveland Cavaliers verliet, verloor dat team maar liefst 26 wedstrijden op rij.

Sport en cultuur zijn sectoren waar vaak één persoon een gigantisch verschil kan maken. Qua prestaties, en vaak dus ook financieel. Toen de Oekraïense sterdanser Sergei Polunin bij het Royal Ballet de deur achter zich dichtsloeg, kreeg het balletgezelschap af te rekenen met een groot verlies aan de kassa.

Tom Ford-syndroom

Ook in het bedrijfsleven kan het verlies van een sleutelfiguur vernietigende gevolgen hebben. De Britse investeringsgroep Gartmore verloor op een paar maanden tijd zijn twee beste fondsenmanagers, waardoor klanten massaal wegliepen. Kort nadien halveerde het aandeel van Gartmore in waarde. Het bedrijf werd uiteindelijk overgenomen door concurrent Henderson Global Investors.

Het voorbeeld bij Gartmore lijkt uitzonderlijk, omdat zelden in bedrijven zoveel afhangt van één persoon of een beperkt aantal medewerkers. Al kan het vertrek van bijvoorbeeld een verkoper, manager of ontwerper een grote impact hebben.

Vooral creatieve industrieën hebben hiermee te maken. Toen topontwerper Tom Ford ruim tien jaar geleden het modehuis Gucci verliet, werd gevreesd voor de toekomst van het merk. De vakpers had het over het ‘Tom Ford-syndroom’, een term die sinds dan in de modewereld courant is bij het verlies van een bepaalde sleutelfiguur, waardoor alles op de helling komt te staan.

Opleiding

Sterspelers en topontwerpers hebben vaak meer macht dan de topman van een organisatie. Bedrijven hebben hier vaak geen antwoord op. Al kan het nastreven van evenwicht in een belangrijk team wel helpen, naast het inplannen en opleiden van opvolgers.

Professionele voetbalclubs, en met name deze uit onze nationale competentie, hebben met dit fenomeen al lang moeten omgaan. Als een van hun sterspelers wordt verkocht aan een buitenlandse topclub, moeten er jongeren klaar staan om de leegte te vullen.

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) – Bron: MARK Magazine

Meer info over Teamwork

15/04/2016