Wanneer gaan werknemers écht van hun baas houden?

i love my boss tas

Opgestelde doelstellingen behalen en tegelijkertijd de kosten zo laag mogelijk houden zijn vereisten waaraan goede ceo's moeten voldoen om investeerders en klanten tevreden te houden. Maar er is meer nodig om geliefd te zijn bij het eigen personeel. Wat maakt een goede bedrijfsleider nu écht geweldig?

Uiteraard zijn de relaties tussen een bedrijfsleider en zijn klanten of aandeelhouders ontzettend belangrijk. Toch mag hij (of zij) ook zeker de eigen medewerkers niet over het hoofd zien. Immers, wanneer werknemers hun ceo niet respecteren, zal uiteindelijk het bedrijf eronder komen te lijden. Maar over welke skills moet een leider beschikken om populair te zijn bij zijn personeel? Volgens carrière-experts zijn de volgende eigenschappen cruciaal voor een geweldige baas …

1. Zelfverzekerd, maar toch met beide voeten op de grond

De beste ceo's zijn diegenen die ervoor kiezen om zelfzeker alsook toegankelijk over te komen. Ze zijn doorgaans bijzonder slim, komen machtig en assertief over, maar blijken ook goede luisteraars te zijn. Een bedrijfsleider is geliefd bij zijn medewerker wanneer hij ethisch, discreet, grappig én visionair is. Verder denken dan een planning van slechts één jaar is van essentieel belang.

2. Zichtbaar zowel buiten als binnen het bedrijf

Wanneer een ceo bekend is én positief (zichtbaar) de aandacht trekt, dan kan dit dé reden zijn waarom werknemers ervoor kiezen om bij hun werkgever te blijven werken of te solliciteren. Mensen zijn trots wanneer er over hun bedrijfsleider positief gepraat wordt en zullen zich hierdoor ook veel gemakkelijker met de organisatie kunnen identificeren.

Niet alleen moet een ceo zichtbaar zijn buiten het kantoor, ook binnen het bedrijf moet de baas aanwezig zijn. Dat betekent niet dat hij of zij uren per week moet besteden om iedereen te leren kennen. Hij (of zij) kan wel het moreel opkrikken door regelmatig een wandeling te maken door de gangen en een praatje te slaan met medewerkers. Ook werknemers persoonlijk feliciteren met geleverde prestaties valt in goede aarde, net als een maandelijks informele meeting over de stand van zaken. Werknemers hebben graag het gevoel dat ze hun ceo (een beetje) kennen.

3. Effectief leiderschap

Een aangename persoonlijkheid is belangrijk, maar een geweldige ceo is ook een effectieve leider en iemand die op een succesvolle manier het bedrijf kan doen groeien. Een baas krijgt geen respect van zijn of haar werknemers wanneer het niet duidelijk is hoe lang het bedrijf nog kan blijven bestaan. Ceo's die geen beslissingen nemen die het bedrijf de nodige boost geven, zullen niet lang aan het roer blijven.

4. Ondernemingszin

Een geweldige ceo wordt gekenmerkt door zijn ondernemende geest, dat verlangen om iets van nul te creëren en op te bouwen. Geliefde bedrijfsleiders tonen hun passie en geloven dagelijks in hun verwezenlijkingen. Een ceo die niet gelooft in de bedrijfsmissie kan maar beter vertrekken. Niets beter trouwens voor de loyaliteit van het personeel dan een bedrijfsleider die van nul begonnen is en heeft moeten werken om aan de top te geraken.

5. Investeert in de bedrijfscultuur

Iedere bedrijfscultuur is anders, maar wat uitstekende ceo's met elkaar gemeen hebben, is dat ze allen beseffen hoe belangrijk die bedrijfscultuur is. Werknemers worden aangetrokken tot bedrijven waar de ceo zichtbaar de werkcultuur ondersteunt en de gewenste investeringen doet. Organisaties waar medewerkers hun vaardigheden voortdurend kunnen verbeteren en uitbreiden, hebben altijd een streepje voor.

(nm) – Bron: Glassdoor.com 

Meer info over Bazen

29/04/2013