Waaslandhaven creëert al 35 jaar technische topjobs

Weekend! Op zaterdag 5 mei viert de Maatschappij Linkerscheldeoever haar 35-jarig bestaan en op zondag 6 mei organiseert het GTI Beveren een Openscholendag waar je – onder meer – kennismaakt met de unieke opleiding Haventechnieken. De link? De Waaslandhaven is direct en indirect goed voor 40.000 jobs. “We hebben een explosieve groeiperiode achter de rug.”

4 mei 2018

Delen

“studenten haventechnieken hebben hun job voor het uitkiezen” (nancy vandersnickt, maatschappij linkerscheldeoever)

Eerst een snuifje geschiedenis. In 1982 werd de Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) opgericht. De aftrap voor de versnelde ontwikkeling van het op industrievlak tot dan toe achtergebleven gebied ‘over het water’. “Toch was er al vanaf de jaren 60 economische bedrijvigheid op de Linkerscheldeoever”, vertelt directeur MLSO Peter Van de Putte.

“De Canadezen waren de eersten om te investeren in de petrochemie. In 1962 begon Polysar Belgium met de bouwwerken in het opgespoten poldergebied van Zwijndrecht. Het naambord ‘Canadastraat’ daar is dus geen toeval. Polysar werd later Lanxess, dat op zijn beurt een joint-venture vormde met het Saoedische Aramco, waardoor het bedrijf nu ArLanXeo heet. In Beveren kwam de ontwikkeling later op gang. De Kallosluis was een trigger: die opende de toegang tot het Waaslandkanaal. Het eerste bedrijf dat achter de sluis actief werd, was de Antwerp Gas Terminal (AGT). Daarna volgde de ontwikkeling rond Fort Liefkenshoek in de jaren 70-80.”

Ontwikkeling

Wat doet die Maatschappij Linkerscheldeoever nu precies? “Gronden voor bedrijven verwerven. Concessies en erfpachten worden op Linkeroever door ons verleend voor de industriële zone, door het Havenbedrijf Antwerpen voor de maritieme zone. Onze stafmedewerkers houden zich bezig met economie, ruimtelijke ordening, bedrijfswetgeving … dat somt onze activiteiten zowat op. We hebben vooral een coördinerende rol. Het dorp Doel blijft een van de grote uitdagingen (de inwoners van Doel hebben lang gestreden tegen de uitbreiding van de havenactiviteiten – en dus tegen MLSO, wdh). Maar door de economische ontwikkeling van de Waaslandhaven hebben we wél de teloorgang van de textieljobs kunnen opvangen. 40.000 mensen zijn vandaag direct en indirect werkzaam in de Waaslandhaven.”

Rekruteren

De werkgelegenheid gaat in stijgende lijn, op het crisisjaar 2009 na. De logistieke cluster heeft die crisis snel verteerd; in industriële jobs was er zelfs nooit een terugval. Het succes van de grensoverschrijdende jobbeurs EGTS Linieland benadrukt die groei. “We organiseren die samen met de Zeeuws-Vlaamse gemeente Hulst”, zegt HR-verantwoordelijke Nancy Vandersnickt.

“Een minder bekend bedrijf in de Waaslandhaven dat veel belangstellenden trekt, is de containerterminal Antwerp Gateway. In Zwijndrecht vind je ook Bilfinger Industrial Services, een andere grote rekruteerder. De jobbeurs EGTS Linieland trekt nu meer hooggeschoolden dan vroeger. Dredging, Deme en Engie zijn bedrijven die permanent rekruteren, ook via eigen jobbeurzen.” De uitbreiding van de haven gaat door, met het geplande Saeftinghedok (al blijft de noodzaak ervan voor controverse zorgen, wdh). Extra containercapaciteit zal vooral naar de Waaslandhaven gaan, waar dankzij het Deurganckdok nu al meer dan 50% van de trafiek aankomt. Daarnaast zijn ook liquide bulk voor industrie en Ro/Ro er sterk ontwikkeld.

Circulair

En innovatie? Slimme industrie creëert ook slimme jobs. Topbedrijven in petrochemie en industrie zetten volop in op circulaire productie en circulaire economie. “De afvalcluster rond Indaver op de Molenweg is een spil, met bedrijven als Group Op De Beeck (verwerking van organische afvalstromen) en Fertical (meststoffen). Omdat Antwerpen een proeftuin is voor circulaire economie komt Industrie 4.0 (een andere naam voor slimme industrie) in een stroomversnelling. ECLUSE, het nieuwe industriële stoomnetwerk, levert vanaf dit jaar stoom aan zes bedrijven in de Waaslandhaven, goed voor een CO²-besparing van 100.000 ton per jaar. Duurzame ontwikkeling is een basisvoorwaarde voor we hier grond in concessie geven aan een bedrijf. Het ‘groene’ Logistiek Park Waasland in Vrasene is een voorbeeld op het vlak van water- en energiezuinigheid.”

Busje komt zo

De tijd dat de E34 tussen Antwerpen en Knokke leeg was is voorbij, en ook vanuit Oost-Vlaanderen ontsnap je niet meer aan de files. Maar er zijn alternatieven. Sinds 2010 kan je de Pendelbus Linkeroever op, dagelijks goed voor 350 passagiers. En sinds 3 april 2018 is er een Fietsbus tussen de Linker- en Rechterscheldeoever via de Tijsmans- en Liefkenshoektunnel: een succes, met nu al 400 reizigers per dag. De fietsinfrastructuur in de Waaslandhaven verbetert dankzij nieuwe, gescheiden fietspaden.

De I-BUS of Industrie-bus is een comfortabele gratis pendelbus van en naar Antwerpen voor het personeel van Covestro (Bayer), Evonik, Ineos, Lanxess, Monsanto en Inovyn (Solvay). Grote bedrijven als BASF leggen eigen buslijnen in. Vanuit Zeeland zijn er nog geen extra busverbindingen, maar die zitten wel in de pijplijn: wonen in Zeeland is voor Belgen die in België werken fiscaal aantrekkelijk. Woningen zijn er ook goedkoper geworden. En dan kan je ook nog carpoolen via het Havenbedrijf en Taxistop.

Weekendje Beveren?

Nieuwe technische werknemers? De Waaslandhaven staat er om te springen. “Er is al lang een nauwe samenwerking met het GTI Beveren voor havenopleidingen”, zegt Nancy Vandersnickt. “De specialisatieopleiding 7de jaar Haventechnieken is uniek, ook buiten Oost-Vlaanderen. Specialisatie en stage staan voorop. Laatstejaarsstudenten uit die richting hebben hun job voor het uitkiezen. Alleen de Waaslandhaven is al groter dan Zeebrugge en Gent samen in termen van maritieme trafiek.”

Kom je niet op de Openscholendag van het GTI Beveren op 6 mei om het aanbod te ontdekken, dan kan je op 5 mei nog altijd naar het Waaslandhaventoernooi van de bedrijven uit de Waaslandhaven ter gelegenheid van 35 jaar MLSO. Sightseeën per treintje in de Waaslandhaven onder leiding van een gids kan ook. En de kampioenenspeelsters van volleybalclub Asterix Avo Beveren komen langs voor een signeersessie. Een boeiend (en gratis) event op de voetbalterreinen van Kallo.

(wdh) - Meer info: www.mlso.be - www.gtibeveren.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.